Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر توسعه خدمات تعاونی‌های کشور خبر داد:

افزایش ۱۰۰ درصدی سهمیه انواع کودهای پایه و ریزمغذی‌ها در سال ۱۴۰۰

مدیرکل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی‌های کشور از برنامه افزایش ۱۰۰ درصدی سهمیه انواع کودهای پایه (فسفاته و پتاسه) و ریزمغذی‌ها در سال ۱۴۰۰ برای کشاورزان خبر داد.

افزایش ۱۰۰ درصدی سهمیه انواع کودهای پایه و ریزمغذی‌ها در سال ۱۴۰۰

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، محسن تواضع با بیان اینکه تعاونی ها برنامه تامین و توزیع انواع کودهای شیمیایی، سموم شیمیایی و ریز مغذی ها را دارند افزود: تعاونی ها آمادگی کامل جهت افزایش سهمیه تامین و تدارک کود اوره حداقل به میزان ۱.۵ میلیون تن در سال، تامین و تدارک همه نیازهای سموم شیمیایی کشور از طریق شبکه و واردات تکنیکال توسط شبکه برای فرمولاتورهای تولید کننده سموم مورد نیاز کشور را در دستور کار داریم.

وی درخصوص برنامه و عملکرد کود اوره سال ۱۳۹۹ و چشم انداز برنامه تا سال ۱۴۰۴ گفت: براساس برنامه ریزی و سیاست گذاری معاونت امور زراعی ، کود اوره مورد نیاز کشور معادل دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن است که شبکه تحت پوشش این سازمان بر اساس سهمیه ابلاغی معاونت زراعی سالیانه حدود ۲۰ درصد کود اوره را از مجتمع های پتروشیمی شش گانه مستقیما خریداری و پس از حمل با هماهنگی معاونین بهبود تولیدات گیاهی استان ها در اقصی نقاط کشور توزیع می شود.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی های کشور تصریح کرد: به طور مضاف میزان یک میلیون تن نیز از سهمیه شرکت خدمات حمایتی توسط شبکه تحت پوشش سازمان توزیع می شود.

وی در برنامه میزان تامین و توزیع کود اوره از پتروشیمی ۶گانه داخلی سال ۱۳۹۹ افزود: در سال ۱۳۹۹ میزان سهمیه کود اوره ۴۳۶ هزارتن و میزان تامین ۴۰۹ هزارتن بوده است.

تواضع اظهارداشت: این سازمان در راستای عملیاتی کردن اهداف اساسنامه ای ( هدایت ، حمایت و نظارت ) به منظور نظارت عالیه بر نحوه تامین و توزیع کود اوره در اقصی نقاط کشور سامانه نهاده پخش ( نپ) را راه اندازی کرده که توزیع کود شبکه در قالب سامانه یاد شده به نحوی صورت می گیرد که در سطوح ملی، استانی، شهرستان و شرکت توزیع کننده قابل رصد بوده و گزارش گیری دقیق در همه سطوح در دسترس تصمیم گیران است.

وی درباره برنامه تامین و توزیع کودهای پایه،ریزمغذی ها و کودهای آلی و زیستی در سال ۱۴۰۰ گفت: در برنامه اجرایی تامین و توزیع کودهای فسفاته ۱۴۰ هزار تن، کودهای پتاسه ۵۰ هزار تن، ریز مغذی ۶۸ هزار تن ، کودهای آلی زیستی حدود ۷۰ هزار تن در دستور کار شبکه تحت پوشش قرار گرفته است.

کاهش مصرف سموم شیمیایی طی یک برنامه پنج ساله

مدیرکل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی های کشور با اشاره به اینکه برنامه اجرایی تامین و توزیع سموم شیمیایی توسط شبکه تحت پوشش انجام می شود افزود: دسترسی آسان و به موقع کشاورزان به سموم شیمیایی ، پرداخت هزینه کمتر جهت تهیه سموم ، کاهش هزینه حمل و نقل ، اشتغال کارشناسان کشاورزی در مناطق کشاورزی (فروشگاه ها) و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری اختیارات بیشتر به تعاونی های روستایی کشور از مزایای این اقدام است.

وی با تاکید براینکه تغییرات اقلیمی در نوسان مصرف سموم شیمیایی موثر است اظهارداشت: اکنون ایران با مصرف ۲.۲ لیتر در هکتار نسبت به رقم جهانی مصرف سموم ۲.۸ لیتر در هکتار دارای کمترین میزان مصرف سموم در بخش کشاورزی است اما با این وجود وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات برنامه کاهش مصرف را برای بهبود کیفیت تولیدات در دستور کار دارند.

تواضع اظهارداشت: توزیع سموم شیمیایی برنامه سال ۹۹ دو هزارو ۲۰۰ تن بود که از این میزان یک هزار و ۱۲۰ تن مصرف شد.

وی درباره برنامه مصوب مصرف سموم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ گفت: طبق برنامه تامین و توزیع سموم بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰ حدود دو هزارو ۲۰۰ تن، در سال ۱۴۰۱ نیز دو هزارو ۲۰۰ تن، سال ۱۴۰۲ نزدیک دو هزارتن، سال ۱۴۰۳ حدود دو هزار تن و برای سال ۱۴۰۴ نزدیک یک هزارو ۹۰۰ تن تبیین شده است.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی های کشور با اشاره به اینکه انواع کودهای شیمیایی ، سموم و ریز مغذی ها نهاده های مهم مورد نیاز جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی به شمار می روند تصریح کرد: بخش قابل توجهی از افزایش عملکرد مربوط به استفاده بهینه از نهاده های موصوف است و در صورت عدم استفاده از آنها به طور قطع با کاهش کمی و کیفی محصول روبرو می شویم.

وی اظهارداشت: تامین انواع کودهای شیمیایی کشور، نقش اصلی برعهده شرکت خدمات حمایتی و شبکه تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران است این درحالیست که تا سال۱۳۹۱ شرکت خدمات حمایتی، تنها تامین کننده کود شیمیایی کشور به شمار می رفت و شبکه تحت پوشش، به طور صرف به عنوان عامل وکارگزار توزیع محسوب می شد.

 

مدیرکل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی های کشور با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۳۸۴ آزاد سازی سموم شیمیایی و کودهای ریز مغذی در دستور کار وزارت متبوع قرار گرفت افزود: به منظور بهره مندی کامل از فرصت پیش آمده برای شبکه تعاونی های روستایی و مشارکت سالیانه در توزیع بخشی ازسموم شیمیایی کشور بلحاظ دارا بودن فروشگاههای فنی سموم و تجارب پنج دهه فعالیت در این فرآیند ، طرح های تهیه و تدارک سموم شیمیایی (غیر یارانه ای) بصورت متمرکز از طریق (اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی ، اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی، اتحادیه سراسری باغداران ایران) با نظارت کامل سازمان مرکزی به اجرا گذاشته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید