Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهور اعلام کرد:

افزایش ۳۰ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید

«گندم» سمبل امنیت غذایی است

رئیس جمهور با بیان اینکه در مذاکرات احیای برجام ما عین اجرای برجام را می خواهیم نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر و برجام پلاس نمی خواهیم، گفت: امروز همه می دانند که تنها راه حل این معضل، اجرای کامل توافق هسته ای برجام است.

 افزایش ۳۰ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید

به گزارش  ایانا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، تاکید کرد: این کار سه مرحله دارد، مرحله اول رفع کامل تحریم ها است که بر عهده آمریکا است که این تحریم ها را وضع کرده  و البته دیگران نیز باید کمک کنند و هرگونه تحریمی که به بهانه های مختلف و با برچسب های جدید اعمال شده باید لغو شود.

روحانی تصریح کرد: گام دوم راستی آزمایی است که بعد از لغو تحریم ها انجام خواهد شد و گام سوم هم بازگشت به تعهدات برمبنای توافق برجام است که ما انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ۲۹ فروردین ماه سال ۵۸، ارتش ایران با ویژگی های جدید با فرمان امام راحل احیا شد، گفت: فرمان امام راحل برای احیای ارتش، توطئه بسیار بزرگ گروهک ها برای انحلال ارتش را برای همیشه نابود کرد.

روحانی  با بیان اینکه همه کارهای امام راحل بر مبنای خرد ، حکمت ، تدبیر و مصلحت بود، اظهار داشت: امام دوم اردیبهشت ماه همان سال ۵۸ ، فرمان تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر فرمودند و اگر اقدام امام برای احیای ارتش و تاسیس سپاه پاسداران نبود و در آن شرایط جنگی بر ما تحمیل می شد، فاجعه بزرگی بوجود می آمد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای امنیت ملی کشور بعد از حضور مردم در صحنه، نیروهای مسلح نقش بسیار مهمی دارند، تصریح کرد: ما به نیروهای مسلح خود به خاطر ایثارها، تلاش ها و فداکاری هایی که در طول ۴۲ سال گذشته نسبت به ملت و کشور انجام داده اند، افتخار می کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط بیماری کرونا در کشور و با تاکید بر اینکه سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: از امروز باید جهان پس از کرونا را ببینیم و خود را برای آن شرایط آماده و تقویت کنیم. کرونا باعث شد تصور بشر مبنی بر اینکه با پیشرفت‌های علم پزشکی دوران بیماری‌های عفونی و مسری به سر آمده باطل شود و برای دوران پسا کرونا باید این نگاه اصلاح شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر لطف و هدایت خدا نبود و در دولت یازدهم طرح تحول سلامت اجرا نمی‌شد، امروز مقابله با شیوع کرونا بسیار سخت‌تر و شاید غیرممکن بود. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در دوران پساکرونا مدنظر ما باشد موضوع سلامت و لزوم ارتقای زیرساخت‌های آن است.

روحانی ادامه داد: از سوی دیگر کرونا اهمیت گسترش فضای مجازی و الکترونیک و دیجیتالی شدن زندگی مردم را بیشتر عیان کرد. تا چند سال قبل وقتی صحبت از فضای مجازی می‌شد مسائل فرهنگی، اجتماعی و یا سیاسی در آن مطرح می‌شد، اما امروز اقتصاد، آموزش و بخش قابل توجهی از معیشت مردم نیز به این فضا منتقل شده و وابستگی عمیقی به فضای مجازی پیدا کرده است.

رئیس جمهور خودکفایی در تولید مواد غذایی ضروری را نیز از دیگر الزاماتی  که باید در دوران پساکرونا مورد توجه جدی قرار گیرد برشمرد و تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید تولید محصولات کشاورزی بیش از ۳۰ میلیون تن افزایش داشته که رقم قابل توجهی است. همچنین دیروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصویب کردیم که علاوه بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، جایزه‌ای نیز برای تحویل سریع‌تر گندم از سوی کشاورزان به دولت تعیین شود.

روحانی با بیان اینکه در جلسه دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی همچنین موضوع واکسیناسیون مورد بحث قرار گرفت، خاطرنشان کرد: لازم است محدودیت‌هایی که تحریم‌های آمریکا در مسیر خرید واکسن از خارج برای ما ایجاد کرد به خوبی برای مردم تشریح شود تا عمق جنایات آنها روشن شود. موضوع اجرای فاز سوم آزمایش واکسن‌های در حال ساخت در کشورمان نیز مثل بعضی کشورهای دیگر مطرح شد که مورد موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا قرار نگرفت.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: اگر کسی برخلاف برنامه‌ریزی انجام شده و سند ملی مصوب واکسیناسیون عمل کند، باید به اشد وجه مجازات شود.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه در برنامه هسته‌ای،‌ در برنامه واکسن، در برنامه مقابله با کرونا، در معیشت مردم و در تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم، گفت: هیچ کاری به نتیجه انتخابات نداریم، انجام این کارها وظیفه ماست. حتی اگر انتخابات در ۱۴۰۰ نبود، مثلا در ۱۴۰۱ بود، باز همه اینها را با همین قدرت انجام می‌دادیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای مذاکرات چارچوبی تعیین کرده اند و ما در آن چارچوب حرکت می‌کنیم، گفت: یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنیم البته عجله هم نداریم کار را پیش می‌بریم، هر زمانی می‌خواهد به نتیجه برسد اهلا و سهلا، یک ساعت زودتر به نتیجه برسد به نفع مردم ماست.

روحانی با تاکید بر اینکه این خواست مردم ماست و مردم این را می‌خواهند، گفت: اگر کسی می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، می‌خواهد سنگ بیندازد و مانع رفع تحریم شود بداند مردم به او رای نمی‌دهند اگر کسی این کار را می‌کند و فکر می‌کند در انتخابات پیروز می‌شود اشتباه می‌کند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله  الرحمن الرحیم

ضمن تبریک به ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۲۹ فروردین در واقع روز احیای ارتش در سال ۵۸ با فرمان حضرت امام(ره) است و به همین مناسبت هم روز ارتش نامگذاری شده و روزی بود که در سراسر ایران  مردم تظاهرات باشکوهی را انجام دادند و در آن تظاهرات شعار مردم این بود که ملت فدای ارتش و ارتشی‌ها هم در آن تظاهرات، می‌گفتند ارتش فدای ملت و توطئه بسیار بزرگی که گروهک ها برای انحلال ارتش طراحی کرده بودند برای همیشه نابود شد.

در واقع ۲۹ فروردین روزی است که ارتش با ویژگی های جدید توسط امام تاسیس یا احیا شد و چند روز بعد یعنی در دوم اردیبهشت امام(ره) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تاسیس فرمودند آن هم باز در همان سال ۵۸، بود. یکی آخر فروردین و آن یکی آغاز اردیبهشت بود و هر دوی این فرمان‌ها مهم بود. یعنی اگر اقدام امام برای احیای ارتش در پایان فروردین ۵۸ و تاسیس سپاه پاسداران در اردیبهشت ۵۸ نبود آن وقت اگر در آن شرایط جنگی بر ما تحمیل می‌شد چه فاجعه بزرگی در تاریخ کشورمان به وجود می‌آمد.

همه کارهای امام حکیمانه و بر مبنای حکمت و خرد و مصلحت و حسابی بود که برای آینده کشور می‌کرد. یکی از نمونه های تدبیری که ایشان داشت این بود که ظرف چند روز ایشان دو فرمان در سال ۵۸ صادر کردند و این تدبیر برای امنیت ملی ما نه تنها آن زمان حتی امروز هم برای امنیت ملی بعد از حضور مردم که حضور مردم در مساله امنیت ملی اول است، بسیار مهم است.

من هم به ارتش جمهوری اسلامی ایران هم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همه پرسنل به همه آنهایی که در طول این مدت خدمت کردند همه آن عزیزانی که حماسه آفریدند، آنهایی که شهید شدند سرداران بزرگ، امیران بزرگ، پرسنل فداکار و چه این ایامی که در تمام مقاطع هر کجا نیاز بوده سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در صحنه بودند و تلاش کردند، ما به این دو نیروی مسلح البته در کنار آن نیروی انتظامی ، افتخار می‌کنیم به خاطر این همه ایثارها، تلاش‌ها و فداکاری‌هایی که در طول  این ۴۲ سال نسبت به ملت و کشور خودشان انجام دادند.

امروز سخن اصلی من نسبت به سه تصمیمی است که دیروز در ستاد اقتصادی دولت گرفتیم. که می‌خواهم مردم عزیز بیشتر مستحضر باشند. تصمیم اول نسبت به بخش کشاورزی بود، کشاورزی و امنیت غذایی برای ما بسیار مهم است و در اینجا می‌خواهم بگویم برای روزهای پایانی دولت که ۱۰۵ روز دیگر دولت پایان می‌پذیرد باید برای این ۱۰۵ روز برنامه‌ریزی داشته باشیم.

از امروز به بعد باید دوران را دورانِ پساکرونا ببینیم. قبل از آن یعنی در سال ۹۸ مثلا از دی و بهمن ، کشورها و بعد ما هم گرفتار کرونا شدیم. امروز باید جهان پس از کرونا را ببینیم. اولا سلامت مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. همه فکر می‌کردیم به خاطر پیشرفت علم و دانش و علم پزشکی و بخش بهداشت و اقدامات فراوانی که در این زمینه انجام گرفته دوران بیماری‌های مسری و عفونی و اپیدمی دیگر تمام شده و برای سابق و قرن‌های پیش بود و بشر به رشد و کمال رسیده است و در  بخش بهداشت و در درمان قدم‌هایی را برداشته که دیگر مبتلا نمی‌شویم یعنی فکر می‌کردیم برخی از بیماری‌های مسری عفونی به تاریخ پیوسته و دیگر تکرار نمی‌شود حتی آنهایی هم که متخصص بودند این چنین می‌اندیشیدند و فکر می‌کردند.

امروز باید جهان پس از کرونا را ببینیم یعنی بهداشت و سلامت را به عنوان مساله اول در نظر بگیریم که هر زمان ممکن است با یک اپیدمی و یک پاندمی مواجه شویم. همین پاندمی که الان گرفتار آن هستیم، نمی‌دانیم پایان این ویروس کجاست یعنی چه وقت تمام می‌شود. برای ما روشن نیست یعنی آیا این ویروس جهش‌ها و شرایط دیگری پیدا می‌کند؟ آیا با واکسن این مساله به طور کامل حل می‌شود یا حل نمی‌شود؟ هنوز هیچ چیز روشن و مبرهن و قطعی و صددرصدی وجود ندارد. هنوز با این ویروس تقابل می‌کنیم یک زمانی ما غالب می‌شویم و یک زمانی او غالب می‌شود. در سطح دنیا هم این چنین است و لذا موج اول آمد و بشر بر آن پیروز شد بعد دومرتبه در مقطعی موج دوم و سوم درست شد و توانست از موج آن هم عبور کند الان بشر با موج چهارم مواجه است ما هم همینطور گرفتار هستیم. کشورهای دیگر هم گرفتار هستند و هر جا هم یک ویروس جدیدی ظهور و بروز پیدا می‌کند البته همان ویروس کروناست منتها با جهش‌هایی که پیدا کرده و این موتاسیون بسیار نگران کننده است که امروز پیش روی ما است.

پس مساله سلامت برای ما بسیار مهم است و خداوند توفیق داد و ما را هدایت کرد که در دولت یازدهم یکی از مسائل اساسی دولت را طرح تحول سلامت گذاشتیم. اگر طرح تحول سلامت دولت یازدهم و دوازدهم نبود الان اصلا حریف نمی‌شدیم.

کل تخت‌های بیمارستانی دولتی و خصوصی قبل از این دولت حدود ۹۰هزار تخت بوده و اکنون ۱۳۶هزار تخت شده است یعنی ۴۶هزار و بیش از ۵۰ درصد اضافه شده است. تا پایان دولت تلاش ما این است که ۱۰ تا ۱۳هزار تخت دیگر را اضافه کنیم که الان برخی از اینها  ۹۵درصد، ۹۷درصد، ۹۸درصد پیشرفت دارد.

بحث دوم دیجیتالی شدن اقتصاد است. دیگر اقتصاد ، کسب و کار و حتی اشتغال به شکل قبلی نمی‌تواند مدنظر باشد. یک دنیایی به نام دنیای الکترونیکی داریم امروز در این دنیای الکترونیک تحولات بزرگی را شاهد هستیم. یک زمانی بود که در فضای مجازی، بحث فرهنگی مطرح بود یا برخی وقت‌ها بحث‌های سیاسی و نقل و انتقال خبر مطرح بود، امروز در فضای مجازی زندگی مردم، کسب و کار مردم، شغل مردم، غذای مردم، خرید مردم و فعالیت مردم حاکم است، بنابراین یک تحول بزرگ ایجاد شده است حتی در این دوران کرونا آموزش و پرورش، آموزش عالی و اینها هم در این فضا است اگر نبود چه کار می‌کردیم و چه وضعی پیش می‌آمد یعنی کاری که باز دولت یازدهم در پهنای باند انجام داد آن هم نه اینکه پهنای باند دو برابر، سه برابر قبل شود پهنای باند ۳۲ برابر شد و تحول بزرگی ایجاد شد و امروز بسیاری از مشاغل ما در همین فضا هستند. دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال و فعالیت‌ها از طریق الکترونیکی جزو مسائل پساکروناست که این هم الحمدالله حتی قبل از آن ، شروع کردیم و امروز آثار آن را می‌بینیم.

یکی از مسائل مهم در بحث پساکرونا مساله مواد غذایی است. البته خیلی چیزهای دیگر هم هست اما چون می‌خواهم به این بخش بپردازم ، اینرا مطرح می کنم در مواد غذایی بحث خودکفایی مطرح است. از اول دولت یازدهم با همه مسوولین کشاورزی نشستیم و گفتیم کجاها می‌توانیم خودکفا شویم؟ گفتند بعضی‌ جاها می‌توانیم بعضی‌ جاها فاصله زمانی داریم به تدریج باید به سمت خوداتکایی برویم. مثلا گندم از آنهایی بود که می‌گفتند می‌شود، ما گندم مورد نیاز خودمان را به دست بیاوریم لااقل نان مردم را به دست بیاوریم، دو، سه میلیون گندم دیگر هم صنعتی نیاز داریم که آنها را فرض کنید باید وارد کنیم، آنها را هم اگر بتوانیم خودکفا شویم که البته در یک مقطعی خودکفایی عام در کشور رخ داد، ما کاملا خودکفا شدیم حتی گندم را صادر کردیم.

گفتند در گندم اینطوری است، در جو این مشکلات را داریم، در ذرت این مشکلات را داریم، در مساله دام این مشکلات را داریم، در آبزیان این مشکلات را داریم، در روغن و برنج این مشکلات را داریم، در همه اینها خوشبختانه یک حرکت بسیار خوبی شروع شده است یعنی الان آمار را مقایسه کنید با آمار ۷ سال، ۸ سال پیش، کاملا می‌بینید که تحول بزرگی رخ داده و بیش از ۳۰ میلیون تن مواد غذایی اضافه شده است. بعضی‌ها به همه کارهای دولت در بخش‌های مختلف و کارهای زیربنایی، توجه ندارند. کشاورزی ما مدرنیزه شده است و می‌توانید آمار قبل و بعد از این دولت را ببینید. در زمینه آب که مهم‌ترین معضل ماست یعنی اگر آب به اندازه کافی داشتیم کشاورزی در سطح کشور حتما در مواد غذایی ما را به طور کامل خودکفا می‌کرد حتی قدرت صادرات داشتیم. به هر حال آب مشکل اصلی است و در زمینه کارهای بزرگی انجام دادیم. هم در زمینه سدسازی هم در زمینه کانال‌سازی هم در زمینه زهکش‌ها کار عظیم و بزرگی انجام شده است.

فقط مردم بدانند در دولت یازدهم و دوازدهم ۵۷ سد بزرگ ملی به پایان رسید که ۵۲ سد تمام شده و بقیه آن هم انشاءالله در این دو، سه ماه تمام می‌شود، از نظر آماری کار عظیم و بزرگی است. گلخانه ها تا پایان این دولت سه برابر می‌شود، الان سطح گلخانه ها بیش از دو برابر است.

یکی از کارهای اساسی در بخش کشاورزی نیروی انسانی است و این نیروی انسانی هم باید مهارت لازم پیدا کند و هم باید از حالت سنتی به دنیای مدرن وارد شود هم باید نشاط و روحیه لازم برای کار و فعالیت داشته باشند،‌ برای آنها صرف داشته باشد اگر صرف نداشته باشد نمی‌توانند بمانند، نمی‌توانند زندگی کنند و چقدر شغل اینها شریف و مهم است. کارهای علمی زیادی در این زمینه صورت می‌گیرد اما در عین حال باید کشاورز طوری باشد که قیمت جنس و محصول به گونه‌ای باشد که برای او صرف داشته باشد بداند که سودی برای او دارد و بتواند ادامه دهد.

برای اینکه کشاورز بتواند زندگی بهتری داشته باشد میلیون‌ها نفر مستقیم و غیرمستقیم در این شغل هستند یک بخش نمونه آن مساله گندم است، گندم سمبل است یعنی وقتی می‌گوییم امنیت غذایی سمبل آن گندم می‌شود، سمبل آن نان می‌شود و مردم هم می‌گویند در سفره ما نان هست یا نیست، غذای دیگر هم می‌خورند ولی در کشور ما غذای اصلی نان است. گندم غذای اصلی است و بسیار مهم است و لذا تشویق کشاورز و خودکفایی در این زمینه بسیار مهم است.

وقتی در سال ۹۲ دولت را شروع کردیم آن زمانی که در انتخابات بودیم گندم کیلویی ۴۰۰ تومان بود البته روزهای آخر دولت قبلی گندم را اضافه کردند حدود ۸۰۰ تومان کردند روز آخری که داشتیم می‌آمدیم این تغییر را دادند. از آغاز دولت یازدهم از اوایل ۹۲ که گندم ۴۰۰ تومان بوده امروز ۴۰۰۰ تومان شده یعنی قیمت گندم ۱۰ برابر شده است.

کمک‌های فراوانی دیگری هم به کشاورزی در بخش ماشین‌آلات، آب و آبیاری مدرن شده است هم محصول و قیمت چند برابر شد یعنی گندمکار ما گندم بیشتری برداشت می‌کند. مخصوصاً اگر شرایط خشکسالی نباشد البته امسال شرایط ما شرایط خوبی نیست و در خشکسالی هستیم.

ان‌شاء الله امیدواریم سال آینده شرایط بهتری باشد. دیروز تصمیم گرفتیم برای اینکه کشاورزان عزیزمان را بخاطر فشارهای زندگی و تورمی که الان وجود دارد، تشویق کنیم، علاوه بر ۴ هزار تومانی که برای قیمت گندم تعیین شده، هزار تومان هم به عنوان جایزه آنهایی که سریع‌تر این گندم را در اختیار دولت قرار می‌دهند،اضافه کردیم که عملاً ۵ هزار تومان می‌شود یعنی نسبت به آغاز سال ۹۲ که قیمت گندم ۴۰۰ تومان بود بیش از ۱۲ برابر شده است. امروز کشاورز  می‌تواند با یک نشاط بهتری فعالیت کند البته دست آنها را می‌بوسیم کار عظیم و بزرگی انجام می‌دهند.

اما چرا می‌گویم این بحث، بحث پساکروناست؟ در کرونا، وقتی با آن آخر در سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹، مواجه شدیم. هر جا که مواد غذایی از جمله ذرت، کنجاله، گندم و جو سفارش داده بودیم، همه اینها قطع شد. گفتند ما نمی‌دهیم، خریده بودیم، بخشی از پولش را هم داده بودیم گفتند نه شرایط عوض شده است.

ذخایرشان را در برخی از کشورها چند برابر کردند، نمی‌خواهم اسم ببرم، کشورهای همسایه برخی بودند که چیزی خریده بودیم گفتند به شما نمی‌دهیم ذخیره را چند برابر کردند گفتند ما نمی‌دانیم چه وضعی پیش می‌آید.

در بحث کرونا، در اپیدمی اینجوری است یک زمانی ممکن است همه مردم را ببرید در قرنطینه کامل یعنی بگویید الزاماً هیچ کس از خانه خارج نشود، ممکن است در یک شرایطی اینجوری بشود. دیگر کشاورز و باغذار نمی‌تواند سرزمین و باغش برود. خیلی مشکلات پیش می‌آید و یک ترس و وحشتی همه را فرا گرفت. لذا اینجا، جایی است که بر مبنای برنامه‌ریزی کشور به عنوان پساکرونا، باید برای امنیت غذایی یک کار عظیم و بزرگی انجام دهیم.

دولت توجه ویژه‌ای به مسأله امنیت غذایی و دنیای پس از کرونا کرده است ، البته غیر از بحث، جایزه هزار تومانی برای گندم، دیروز تصمیمات خوبی هم گرفتیم برای کالاهایی که در گمرک است اکنون ۳ میلیون تن کالا در گمرک است که یک بخش بزرگی آن کالای اساسی است و این چیز عجیبی است.

مثلاً یکی از این کالاها و نهاده‌هایی که داریم ذرت است که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار است. بنابراین اینها در گمرک است. اینها را آزاد کنیم تا به داخل کشور بیاید. کشتی‌هایی که پهلو گرفته باید بتوانند تخلیه کنند. دیروز بحث خوبی با بانک مرکزی شد که چه کار کنیم این کالاها آزاد شود همچنین برای کل سال خریدهایی که باید انجام بگیرد را بررسی کردیم. اینجا بحث دولت دوازدهم و سیزدهم نیست باید برای سال ۱۴۰۰ فکر کنیم تا پایان سال برای نیازمندی‌هایی که از نظر کالاهای اساسی مورد نظر همه است.

نکته دومی که دیروز بحث کردیم بحث واکسن بود. می‌خواهم خدمت مردم بسیار عزیز و بزرگوار عرض کنم بحث واکسن تقریبا از پاییز پارسال مطرح بود.

اول بنا بود یک واکسن‌هایی را خریداری کنیم که برای وزارت بهداشت ما آن واکسن‌ها مورد اطمینان نبود، چون سازمان بهداشت جهانی تأیید نمی‌کرد، آن واکسن‌ها هم دوره‌های قانونی خودشان را طی نکرده بودند مثلاً فاز اول، فاز سوم، فاز چهارم. چون واکسن چیزی نیست که واکسن انسانی آن در ۶ الی ۷ ماه به نتیجه برسد و زمانش هم حدود ۲ سال است. گاهی ۵ سال است و گاهی ممکن است ۱۰ سال طول بکشد، وقتی یک سال و ۶ ماه می شود یعنی یک مراحلی را حذف شده است.

به طور طبیعی اینها تردید داشتند، بعضی‌ها یک جوی در کشور درست کردند که البته اکثریت مردم توجه نمی‌کنند یک اقلیتی هم این جو را درست می‌کنند که مثلاً می خواهید چیزی از شرق وارد کنید بلافاصله شروع می‌کنند که آقا چرا اینجا، چرا جنس آنجا، چرا فلان کشور، چرا غربی نبود، چرا چین نبود، قرارداد هم ببنیدید اینجور است. اگر قرارداد ۱۰۰ ساله با اروپا ببندید کسی حرف نمی‌زند. ولی اگر ۲۵ ساله با یک کشور شرقی ببنیدید این چه بود اول و آخرش چه بود. یک ذهنیتی در بخشی از مردم ما وجود دارد که مثلاً جنس شرقی به کیفیت جنس غربی نیست.

وزارت بهداشت و درمان ما تصمیم گرفت و در ستاد مطرح کرد، گفت من در واکسن دنبال یک سبد هستم، یک خرده از غرب بگیرم یک خرده از شرق بگیرم اینها را سبد کنم و به کشور بیاورم. دلایلی هم برای این کار شد یک سفارشاتی هم داده بود و در غرب و هم در شرق مذاکراتی هم شده بود. شرایط دیگری پیش آمد، یعنی در نقطه‌ای قرار گرفتیم که بنا شد که از برخی از کشورها، اصلاً نخریم و وارد نکنیم. در اینجا شرایط متفاوت شد.

بعد رفتیم سراغ آن کشورهایی که هنوز هم باز بهداشت جهانی تأیید نکرده بود. هنوز هم همین الان برخی از واکسن‌هایی که می‌گیریم و الان دنبالش هستیم سازمان بهداشت جهانی نیامده تأیید کند. رسیدیم به جایی که واقعاً جای اضطرار است از طرف دیگر کشورهای دیگری شورع به استفاده از همین واکسن‌هایی که کیفیت‌اش پایین بود، کردند این هم برای عده‌ای از مردم جای سوال بود که آقا این اگر بد است چرا آنها استفاده می‌کنند.

یک واکسن‌هایی بود که در مرحله سوم به بعضی از کشورها فروختند یعنی آزمایش را در آن کشور ثالث انجام دادند کشورهای متعددی هستند اگر لازم باشد توضیح می‌دهم. گفتند ما نظارت می‌کنیم اینجا فاز سوم را در این کشور با واکسیناسیون عمومی شروع کنیم این را هم در ستاد ملی کرونا بحث کردیم ، مورد قبول واقع نشد که توسط مردم خود ما اینها آزمایش بشوند گفتیم این آزمایش‌ها باید گذرانده شود بعد بیاید.

بعضی‌ها می‌گویند چرا واکسن تأخیر شد چرا زودتر نیامد می‌خواهم توضیح دهم. بهترین جایی که ما در همان پاییز سال قبل به آن رسیدیم ، این بود که  سفارش دهیم و کواکس بخریم. آنجا زیر نظر سازمان بهداشت جهانی بود و تقریباً خیلی از کشورهای دنیا هم می‌خواستند بخرند لذا ما هم آنجا رفتیم و خریداری کردیم. گفتیم اینجا جایی است که ما از کواکس خریداری کنیم.

۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن را از کواکس خریداری کردیم رفتیم پول را پرداخت کنیم، نشد. امروز، فردا این کشور، آن کشور و این حساب و آن حساب، شد. می‌خواهم مردم جنایت آمریکا را به خوبی لمس کنند و آنهایی که متأسفانه در این کشور در این ۴ سالی که در جنگ کامل اقتصادی تحمیلی علیه ملت ایران بودیم، هیچ وقت نیامدند علیه آمریکا حرف بزنند. هیچ وقت نگفتند آمریکا این کار را کرده است.

گفتند آمریکا تحریم کرده، تحریم مهم نیست. اصل مدیریت است که اینها باید قوی باشند. قوی باشید نترسید. دست خالی قوی باشیم؟ قوی هستیم. ولی چه کار کنیم. ما همان دولتی هستیم که دولت یازدهم را اداره کردیم ما همان‌ها هستیم. ما همان‌ها هستیم که کشور را از رشد اقتصادی منفی به رشد اقتصادی مثبت، به بالاترین رشد اقتصادی در همه جهان رساندیم. سال ۹۵ رشد اقتصادی ما بالاترین رشد اقتصادی در سطح جهان بود.

ما همان دولت هستیم. وقتی دست ما را بستند؛ ما همان شناگر ماهری بودیم که در مسابقه هم بردیم، حالا دست و پای ما را بستند و می‌گویند در مسابقه شرکت کنید، پا بزنید و نترسید. ما نمی‌ترسیم، نمی‌خواهد شعار دهید، ما بهتر از شما بلدیم اگر لازم باشد شعار بدهیم.

یک کلمه علیه آمریکا نمی‌گویند، یک کلمه حتی. حالا به ظاهر هم خودشان را خیلی سوپر انقلابی ۲ آتشه می‌دانند، فقط فحش به دولت، فقط توهین به دولت، فقط دورغ علیه دولت.

آنهایی که می‌گویند چرا در تامین واکسن تأخیر شد، می‌دانند اگر تحریم نبود، سهمیه واکسن کواکسی که خریده بودیم، در اسفند وارد می‌شد و الان میلیون‌ها نفر واکسن را تزریق کرده بودند. از هر حسابی خواستیم پول جابجا کنیم، نتوانستیم.

۵۳ میلیون دلار در قسط اول می‌خواستیم پول دهیم، رفتیم سراغ این کشور، آن کشور، این سفیر آن سفیر، وزارت خارجه، بانک مرکزی، نمی‌دانید چه فراز و نشیبی را طی کردیم تا بتوانیم این پول را تأمین و پرداخت کنیم. حالا که پرداخت کردیم، کواکس مثلاً شد قاضی عادل، نوبت ما را عقب انداخت، گفت شما یک ذره دیرتر پول دادید. خوب شما که می‌دانستید تحریم باعث شده، ما که به شما گفته بودیم از چه حسابی پول بردارید، آنها مانع شدند، در عین حال رحم نکردند، واکسن را به تأخیر انداختند.

پس این نکته هم مورد نظر مردم باشد که در برخی از مسایل و مشکلات ما دچار محذور در زمینه تحریم شدیم.

حالا در عین حال برنامه‌ریزی‌های خوبی شده بر اساس میزان واکسنی که وارد شده، تا حالا تقریباً کادر درمان را پوشش داده و از این به بعد می‌رویم سراغ آنهایی که سن‌شان بالا است و آنهایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند. آنها هم ۶، ۷ میلیون نفر هستند، آن هم تمام می‌شود. این دور که تمام شود، یک امنیت روحی، روانی، جانی ویژه‌ای در کشور ایجاد می‌شود. چون ۷۰ درصد فوتی‌ها از ۶۰ سال به بالا هستند. در دسته ۶۰ سال به پایین تعداد کسانی که دچار مرگ و میر می‌شوند، کم است.

یک سند ملی واکسیناسیون درست کردیم و بر مبنای آن پیش می‌رویم. ان‌شاءالله شرایط ما در ماه اردیبهشت بهتر خواهد بود، ماه خرداد وضع بهتری خواهیم داشت و ان‌شاءالله واکسن بیشتری وارد می‌شود. در واکسن داخلی هم همه توان‌مان را بکار گرفتیم برای کمک به واکسن داخلی که هر چه سریع‌تر بتوانند ان‌شاءالله به ثمر برسانند. امیدواریم در تابستان شاهد استفاده از واکسن داخلی هم باشیم، غیر از واکسن خارجی ان‌شاءالله واکسن داخلی ما وارد بازار شود.

چند واکسن است، همه‌شان دارند فعالیت می‌کنند تا همه‌شان به ثمر برسد. ارزشمند است. کارهای مشترکی هم در حال انجام است، با روسیه، کوبا و با دیگران کارهای مشترک هم داریم پیش می‌بریم و این کار پیش خواهد رفت.

۲ نکته می‌خواهم اینجا اضافه کنم. یکی اینکه اگر کسی در استفاده از این واکسن تخلف کند، برخلاف مقرراتی که در ستاد ملی کرونا تصویب شده عمل کند، باید به اشد مجازات برسد. متأسفانه ۲، ۳ مورد گزارش شد، بررسی کردیم، دیدیم درست است. به چند نفر از شهرداری فلان شهر، چند عضو شورای شهر فلان جا، ۲، ۳ نقطه بود. اینها عده‌ای هستند که تخلف کردند و از واکسن استفاده کردند. با آنها باید اشد برخورد بشود. پرونده اینها باید تکمیل شود و به قوه قضائیه داده شود. واکسیناسیون دقیقاً باید بر مبنای همان طرح سند ملی انجام بگیرد. البته واکسیناسیون برای کل ملت ایران به صورت رایگان انجام خواهد شد و ما دیروز در ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفتیم بانک مرکزی علیرغم همه فشارهایی که دارد، ۱۰۰ میلیون دلار را ویژه واکسن کنار بگذارد. غیر از آنهایی که خریدیم و پول دادیم و پول داریم می‌دهیم، صد میلیون دلار از دیروز روی میز باشد برای هر کسی که می‌تواند واکسن وارد کند. بخش خصوصی است بیاید با بخش غذا و دارو، با وزارت بهداشت هماهنگ کند، بخرد. با ارز ۴۲۰۰ تومان هم می‌تواند بخرد، به او می‌دهیم. هر کس با این ارز واکسن خرید، این واکسن را باید در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار بدهد برای واکسیناسیون عمومی. این یک کار که شروع هم شده است. یک بخش خصوصی رفته وارد شده و قرارداد ۶ میلیون دز واکسن را هم بسته و ان‌شاءالله وارد می‌شود. باز هم آزاد هستند این کار را بکنند. برای اینها ارز ۴۲۰۰ تومانی هم آماده است. هر بخش خصوصی که می‌تواند برود از هر کجا بیاورد، البته زیر نظر وزارت بهداشت و درمان، آن واکسنی که آنها تأیید می‌کنند، بعد هم در اختیار همین وزارت بهداشت و درمان برای واکسیناسیون قرار داده می‌شود. پولش را با ارز ۴۲۰۰ تأمین می‌کنیم. یک بحث هم داریم غیر ارز ۴۲۰۰ تومانی، غیر واکسنی که خریداری می‌کنیم. یک بخش خصوصی اگر خواست با ارز نیمایی واکسن وارد کند، زیر نظر وزارت بهداشت و درمان که کدام واکسن چه جوری و بعد هم تزریق در چارچوب مقررات بهداشتی، آن هم آزاد است. برود بیاورد و استفاده کند. آزاد است برای هر که خواست استفاده کند. مثل بیمارستان دولتی که برای همه داریم، یک بیمارستان خصوصی هم هست اگر کسی خواست برود استفاده کند، می‌رود استفاده می‌کند.

واکسیناسیون عمومی را انجام می‌دهیم، متعهدیم، منتها در چارچوب سند ملی‌مان پیش می‌رویم. اما در عین حال دیگران هم در این زمینه اگر خواستند فعال شوند، هم بخش خصوصی برای دولت می‌تواند کار کند و وارد کند با ارز ۴۲۰۰، هم عمومی خودش برای خودش می‌تواند بیاید با ارز نیمایی فعالیت کند.

و اما نکته سوم که خلاصه بگویم این بحث تمام شود. بحث سومی که دیروز داشتیم، بحث احیای برجام است. امروز دیگر فکر می‌کنم، البته بعضی‌ها فیلم درست کردند که برای پارسال و سال قبل‌تر است که روی دست‌شان باد کرده و پخش می‌کنند، اینها برای قدیم است، کاری نداریم. اینها برای همان تفکرات قدیم است عیبی ندارد پخش می‌کنند، برای اینکه ماهیت خودشان را افشا می‌کنند.

امروز همه می‌دانند راه‌حل برای معضل برنامه هسته‌ای ایران، اجرای توافق هسته‌ای است. برای همه روشن است، برای ۱+۴ برای ۱+۵ برای اروپا و منطقه، برای همه روشن است. باید این توافق به خوبی اجرا بشود.

ما اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم، نه یک کلمه زیاد، نه یک کلمه کم، دنبال زیاده‌خواهی نیستیم که بخواهیم زیاده‌خواهی کنیم، البته طلب‌هایی داریم و بعداً مطرح می‌کنیم.

در ۴ سال صدها میلیارد دلار به ما خسارت وارد شده است، آن سر جای خودش، الان فعلاً این بحث را نمی‌خواهیم مطرح کنیم.

عین برجام باید پیاده شود، نه کم و نه زیاد. برجام پلاس، برجام ماینس را نمی‌خواهیم، عین برجام را می‌خواهیم. این کار ۳ پله دارد. پله اول مربوط به رفع تحریم است. این به عهده آمریکاست. یعنی دیگران هم باید کمک کنند، وظیفه‌شان است ۱+۴، اما اصل آمریکاست. مشکل را آنها ایجاد کردند، باید کلیه تحریم‌ها را بردارند. شرایط برجام در سال ۲۰۱۵ چه بود، همان شرایط، همان شرایط اقتصادی که پیش‌بینی شده بود در برجام تعهد کرده بودند، باید به آن برگردند. هرگونه تحریمی که به بهانه‌های دیگر با تگ‌ها و برچسب‌های جدید ایجاد کردند، آنها را باید کنار بگذارند تا ما برگردیم به یک اقتصاد سالم متعادل و قابل قبول و آنها هم برگردند و ببینند یک فعالیت هسته‌ای در چارچوب برجام انجام می‌دهیم.

بنابراین این قدم را باید آنها بردارند. در این قدم علی‌الظاهر در زبان فعلا جدی هستند. می‌گویند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم، اما این تحریم‌هایی که می‌گویند برمی‌داریم، می‌گویند بخش فلان، بخش فلان. این عنوان‌ها برای ما کافی نیست که بگویند در بخش نفت هر چه تحریم است برمی‌داریم، در بخش پتروشیمی بر می‌داریم، نه. تمام تحریم‌هایی که شماره دارد، معلوم است باید روی کاغذ بگویند این، اینها برداشته می‌شود و همه دنیا هم بدانند. و الا باز در کلیات گرفتار می‌شویم که این جزئیات‌اش چگونه است.

باید دقیق و با آدرس بگویند تحریم‌ها چه جوری برداشته می‌شود. پس در بخش تحریم کامل بار بر دوش آمریکاست آنها باید این کار را انجام دهند.

در یک قدم‌هایی اینها را جدی دیدیم، در یک قدم‌هایی دو پهلو حرف می‌زنند. گام‌هایی را در این زمینه برداشتیم، گام‌هایی که تا امروز برداشتیم گام‌هایی صحیح، درست و در چارچوب سیاست‌هایی بوده که مقام معظم رهبری مشخص کردند. این کار کاملاً درست انجام گرفته و ما درست پیش می‌رویم. حالا گام‌های دیگری هم مانده است که باید انجام دهیم. این یک کار، ۲ کار به عهده ماست. یکی اینکه تحریم برداشته شد، ما می‌خواهیم راستی‌آزمایی کنیم. وقتی تحریم برداشته شد، بگوییم بله تحریم برداشته شد.

یعنی آن بله را ما باید بگوییم. تحریم برداشته شد، از ما می‌پرسند تحریم برداشته شده، نگاه می‌کنیم می‌پرسیم از بانک مرکزی، از وزارت نفت، از وزارت راه، از بقیه وزارتخانه‌ها، همه می‌گویند آره، می‌گوییم خوب تمام، برداشته شده است.

پس راستی‌آزمایی است و ما دیروز درباره اینکه چگونه می‌خواهیم راستی‌آزمایی کنیم و چقدر زمان می‌برد، بحث کردیم. این راستی‌آزمایی هم به نظرم خیلی پیچیده نیست، اگر از قبل درست برنامه‌ریزی شود، همکاری کامل باشد، حسن نیت کامل باشد، در یک زمان نه چندان طولانی می‌شود این را گفت. یعنی همه دستگاه‌های ما عمده دستگاه‌های ما ۳ تا هستند، وزیر نفت، وزیر راه، بانک مرکزی است. البته وزرای دیگر هر کدام نقشی دارند و نظر خودشان را خواهند گفت، ولی این ۳ نفر بگویند تحریم برداشته شده، می‌توانیم به راحتی به مردم اعلام کنیم تحریم برداشته شده است. این یک بحث، بحث ریز و مفصل را انجام دادیم که سر جای خودش استفاده می‌شود.

قدم سوم، کاری است که ما باید انجام دهیم. یعنی برنامه‌ هسته‌ای خودمان باید کامل منطبق شود به برجام، عیناً این کار را خواهیم کرد. یک میلیمتر هم زیاده‌خواهی نمی‌خواهیم، عین برجام. هر چه در برجام آمده، بقیه را جمع می‌کنیم. اگر چیزی اضافه است، جمع می‌کنیم. الحمدالله انبار داریم و در انبار می‌گذاریم، مشکلی هم نیست. حالا کس‌کیدی الان ممکن است کار می‌کرده، شیر گازش را ببندیم و بعد آن زنجیره و کس‌کید لازم باشد جمع کنیم، جمع می‌کنیم. کاری ندارد ساده است. یعنی کار ما کار بسیار ساده‌ای است، در یک زمان بسیار کوتاه. چیزی باید بفروشیم و چیزی باید بخریم، هر چه است. در برجام کامل مشخص شده است، ‌عین برجام را اجرا و پیاده خواهیم کرد.

بنابراین این بحث هم سر جای خودش محفوظ است. ۳ گام باید برداشته شود، گام تحریم، کامل آمریکایی‌ها باید این گام را بردارند. گام دوم راستی‌آزمایی است، ما برنامه‌ریزی‌اش را انجام دادیم و در یک زمان کوتاهی می‌توانیم این راستی‌آزمایی را اعلام کنیم که تحریم برداشته شده است، گام سوم هم بازگشت در زمینه هسته‌ای به کل توافق هسته‌ای و برجام است که دقیقا آن را اجرا و عمل می‌کنیم.

انشاءالله امیدواریم که در قدم‌های بعدی هم در ۱+۵ در همه آنها صداقت، جدیت و حل سریع مساله را کاملا حس کنیم و ببینیم. تا زمانی که این را حس می‌کنیم، ادامه می‌دهیم. البته نه زمان طولانی، در زمان کوتاهی باید همه چیز تمام شود و به نتیجه برسیم، مردم هم به آمال و آرزوی خود برسند.

و کلمه آخر، ما در برنامه هسته‌ای،‌ در برنامه واکسن، در برنامه مقابله با کرونا، در معیشت مردم، در تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم که انتخابات و نتیجه انتخابات چگونه می‌شود؟ اینها وظیفه ماست. می‌خواهم این را بگویم حتی اگر انتخابات در ۱۴۰۰ نبود، مثلا در ۱۴۰۱ بود، باز همه اینها را با همین قدرت انجام می‌دادیم. البته مردم ما اگر خوشحال شوند، اگر مردم ما احساس کنند شرایط زندگی‌شان بهتر شده، موفقیت بهتری مردم و دولت به دست آوردند، با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می‌کنند. ما انتخابات پرشور می‌خواهیم برای انتخابات پرشور البته موثر است. وظیفه ماست و طبق این وظیفه یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنیم، حرف این و آن را هم گوش نمی‌کنیم، آن جناح، این جناح، آن یکی، از این چیزها اینقدر بگویید تا خسته شوید، هیچ تاثیر به حال ما ندارد.

یک چارچوبی مقام معظم رهبری تعیین کرده، در آن چارچوب حرکت می‌کنیم، یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنیم. البته عجله هم نداریم، کار را پیش می‌بریم. هر زمانی می‌خواهد به نتیجه برسد اهلا و سهلا، یک ساعت زودتر به نتیجه برسد به نفع مردم ماست و این خواست مردم ماست. مردم ما این را می‌خواهند و اگر کسی می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، می‌خواهد سنگ بیندازد و مانع رفع تحریم شود، بداند مردم به او رای نمی‌دهند. اگر کسی این کار را می‌کند و فکر می‌کند در انتخابات پیروز می‌شود، اشتباه می‌کند. امروز خواستِ ملت ما این است و ما هم طبق خواست ملت در چارچوب هدایت مقام معظم رهبری انشاءالله کار را پیش خواهیم برد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید