Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد:

جزئیات تعیین قیمت 5 هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم

خرید حمایتی بیش از ۵۰ هزار تن پیاز از کشاورزان

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و با حمایت ریاست جمهوری، یک هزار تومان به قیمت 4هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم به عنوان جایزه اضافه خواهد شد و کشاورزان به ازای هر یک کیلوگرم گندمی که به شرکت بازرگانی دولتی ایران تحویل می‌دهند، 5 هزار توامن دریافت خواهند کرد.

جزئیات تعیین قیمت 5 هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با اهمیت کشت گندم در کشور اظهار کرد: گندم یکی از مهمترین گیاهان زراعی در ایران است و برای کشور بسیار حائز اهمیت است، نزدیک به 38 درصد از انرژی مردم و نزدیک به 42 درصد از پروتئین مورد نیاز مردم از سبد گندم تامین می‌شود.

وی افزود: اگر گیاهانی مانند برنج، یونجه و نیشکر را از سطح زیر کشت خارج کنیم تقریبا 40 درصد از زراعت آبی ما متعلق به کشت گندم بوده و 80 درصد از زراعت ما در دیم‌زارها متعلق به کشت گندم است؛ حدود 1.5 میلیون نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی به کشت گندم مشغول هستند.

خاوازی با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمین گندم تصریح کرد: امسال حدود 43 درصد کاهش بارندگی داشتیم و در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص پشتیبانی از تولید، مسائل مختلف مربوط به بهره‌برداران در شورای قیمت‌گذاری بحث شد.

وی افزود: به دلیل نیاز بالای خرید تضمینی گندم به منابع عظیم مالی، تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت به دولت محول شد که امروز در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و با حمایت ریاست جمهوری، یک هزار تومان به قیمت 4هزار تومانی خرید تضمینی گندم به عنوان جایزه اضافه خواهد شد و کشاورزان به ازای هر یک کیلوگرم گندمی که به شرکت بازرگانی دولتی ایران تحویل می‌دهند، 5 هزار تومان دریافت خواهند کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با رضایت کشاورزان از میزان افزایش قیمت گندم خاطرنشان کرد: در شورای قیمت‌گذاری و کمیته‌های تخصصی، اقدامات بسیار سنگین علمی با حضور کشاورزان انجام شد و عددی که از ستاد هماهنگی اقتصادی برای تامین منابع تقاضا کردیم و دولت با آن موافقت کرد، توسط بنیاد ملی گندمکاران در اختیار ما قرار گرفته بود.

خاوازی در پاسخ به سوالی مبنی بر بالا بودن قیمت جو در کشور و ترغیب دامداران به استفاده از گندم، گفت: امروز رئیس جمهور به بانک مرکزی دستور داد تا منابع ارزی خوبی برای ورود پیوسته جو، ذرت و کنجاله تخصیص داده شود، همچنین منابع زیادی که در بنادر داریم هم آزادسازی خواهد شد.

وی افزود: من هم دیروز به معاونت دام دستور دادم تا منابع مانده در بنادر را آزاد کنند و تا امروز 300 هزار تن جو آزاد شده و در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی با پیش‌بینی این که تا ماه آینده نزدیک به 600 هزار تن جو به بازار تزریق شود، خاطرنشان کرد: قیمت جو دولتی که در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت 1700 تومان است که با کرایه حدود 1950 تا 2هزار تومان خواهد شد و با فراوانی جو در بازار تمایل برای خرید گندم توسط دامداران کاهش خواهد یافت.

خاوازی در رابطه با کشت مازاد پیاز توسط کشاورزان بیان کرد: ما برنامه الگوی کشت را به تمام استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم اما برخی کشاورزان در مناطقی مانند جنوب کرمان که به آنها گوشزد شده بود که پیاز کاشته نشود، اقدام به کشت این محصول کردند و این اقدام باعث برهم خوردن تعادل کشت شد.

وی افزود: تا امروز بیش از 50 هزار تن پیاز از کشاورزان خریداری کرده‌ایم و این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت اما کشاورزان هم باید از الگوی کشت پیروی کنند و برای کشت از گیاهان جایگزین استفاده کنند تا دچار انباشت محصول و ضرر و زیان نشوند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این خصوص مصوبه‌آی را برای هیئت وزیران آماده کرده‌ایم که اگر مصوب شود، بحث الگوی کشت به صورت قانونمند پیگیری خواهد شد و انباشتگی محصولات زراعی از میان خواهد رفت.

وی با اشاره به این که وضعیت بازار مرغ کاملا تحت کنترل است، خاطرنشان کرد: از یازده فروردین که مسئولیت کارگروه ساماندهی مرغ به وزارت جهاد کشاورزی محول شد، نقاط حساس آن را مورد بررسی و پایش قرار دادیم و شرایط بازار به ثبات رسید.

خاوازی افزود: بخش تولید و توزیع مرغ دارای مشکلات بسیار قدیمی است که باید بر روی این مسائل برنامه ریزی شود، در حال حاضر سیستان و بلوچستان حدود 250 تن مرغ نیاز دارد اما میزان تولید مرغ در این استان 25 تن است؛ بنابراین باید واحدهای مرغداری مجهز در این استان‌ها ایجاد شود و همچنین مجوز تاسیس مرغداری به استان‌هایی که دچار عقب ماندگی در تولید مرغ هستند، مانند سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی سریع‌تر اعطا شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای حل این مشکل، استان‌های معین را معرفی کرده‌ایم که مرغ این استان‌ها را تامین کنند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: وظیفه وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی برای تولید است و در زمانی که مشکل توزیع مرغ به وجود آمد ما تا 1900 تن مرغ به تهران وارد کردیم اما به دلیل اتفاقات اجتماعی که رخ داده بود بازار کشش ورود مرغ بیشتری را داشت.

وی افزود: امروز 1200 تن مرغ به بازار عرضه می‌شود اما بازار کاملا آرام است.

خاوازی در رابطه با قطعه بندی مرغ، گفت: یک هفته قطعه بندی مرغ را ممنوع کردیم و پس از آن قطعه بندی محدود  200 تن در روز شد و اما در سطح اصناف همچنان ممنوع است.

وی با تاکید بر این که وظیفه وزارت جهاد کشاورزی تا توزیع در میادین است، اظهار کرد: اما ایجاد هماهنگی بین وزارت صمت، کشور و دادگستری وظیفه ما است و همه با هم هماهنگ هستند تا مشکلی در بحث مرغ در کشور وجود نداشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص حل معضل قاچاق جوجه یک روزه عنوان کرد: تعداد جوجه‌های قاچاق شده بالا نیست اما برای ما حائز اهمیت است و بلافاصله دستگاه‌های امنیتی به این مسئله ورود کردند و جلوی قاچاق جوجه یک روزه وتخم مرغ نطفه‌دار را گرفتند.

وی تصریح کرد: از اقدامات قرارگاه ساماندهی مرغ، رصد تولید برای حداقل دو سال آینده کشور است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید