Iranian Agriculture News Agency

در دیدار وزرای دو کشور تاکید شد؛

ضرورت تبادل دانش فنی و گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و صربستان

در دیدار وزیر جهاد کشاورزی ایران با وزیر امور خارجه صربستان در تهران، بر ضرورت تبادل دانش فنی و گسترش همکاری‌های کشاورزی دو کشور تاکید شد.

ضرورت تبادل دانش فنی و گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و صربستان

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با نیکلا سلاکوویچ وزیر امور خارجه صربستان ضمن خوش‌آمدگویی به وزیر امور خارجه صربستان اظهار کرد: ما در بخش کشاورزی ارتباط بسیار خوبی با کشورهای شرق اروپا داشته‌ایم.

وی افزود: کشورهای حوزه بالکان به ویژه صربستان از پیشرفت خوبی برخوردار هستند و ایران ارتباطات خوبی در بخش کشاورزی با این کشورها دارد، از این که روابط ایران و صربستان در بخش‌های مختلف در حال توسعه است خوشحال هستیم و پیشنهاد ایجاد کمیته مشترک را می پذیریم.

خاوازی با بیان این که یکی از موضوعات مورد علاقه ما بحث بذر است، تصریح کرد: دو کشور روابط بسیار خوبی را از سال ۹۴ تاکنون در زمینه بذر داشته‌اند که در آخرین سفر، دکتر وفابخش از این امکانات در صربستان بازدید کرد و با وزیر کشاورزی صربستان هم دیدار داشت.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: ایران موفق به اخذ اعتبارنامه بین‌المللی آزمون بذر (ISTA) شده است و بذر گواهی شده ایران در 63 کشور امکان خرید و فروش دارد.

وی افزود: ایران دارای نقاط آب و هوایی متعددی است که می‌تواند برای تولید بذر مناسب باشد و اگر طرف مقابل موافق باشد می‌توانیم آن را در اولویت تفاهم‌نامه‌های آینده قرار دهیم.

خاوازی با اشاره به این که یکی دیگر از نکات مهم برای ما توجه به پتانسیل‌های طرف مقابل برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه انواع کود، سموم و آفت‌کش‌ها است، خاطرنشان کرد: ایران دارای منابع نفتی است و بسیاری از فرآورده‌های نفتی می‌تواند به تولید آفت‌کش‌ها کمک کند و ما می‌توانیم مشارکت خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی در خصوص فرآورده‌های دامپزشکی و واکسن بیان کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که متعلق به وزارت جهاد کشاورزی است از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون انواع واکسن‌ها را در سطح منطقه تولید و توزیع می‌کند که می توانیم در قالب بخش خصوصی و دولتی موضوع را پیگیری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: دانش فنی بسیاری از این واکسن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و این بخش می‌تواند به صورت مستقل و با نظارت دولت با صربستان مذاکره کند، در مقابل، صربستان بسیاری از مواد مورد نیاز ما مانند لیزین و متیونین (مکمل جیره خوراک دام) را می‌تواند به ایران صادر کند.

خاوازی در رابطه با واردات ذرت از صربستان گفت: صربستان تولید خوبی در زمینه ذرت دارد و ایران می‌تواند از طریق کشت قراردادی با کشاورزان و شرکت‌های بزرگ در صربستان ذرت مورد نیاز خود را تهیه کند.

وی با اشاره به این که ما آمادگی تهاتر در تجارت را داریم، عنوان کرد: در مقابل نفت و سایر فراورده‌های نفتی می‌توانیم برای واردات غلات از صربستان با وزارت کشاورزی این کشور تفاهمنامه داشته باشیم، همچنین می‌توانیم در خصوص زعفران، گیاهان دارویی، میگو و خاویار هم ارتباطات را گسترش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید محصولات کشاورزی در ایران خاطرنشان کرد: در ایران سالانه ۱۱۵ هزار تن عسل و 3 میلیون تن سیب تولید می‌کنیم و مناطق بسیار گسترده و مستعدی در زمینه تولید تمشک داریم و بخش خصوصی ایران و صربستان می‌توانند در زمینه موضوعات گسترده تعامل کنند.

ایجاد زمینه‌های تجارت آزاد بین دو کشور

در ادامه این جلسه، نیکلا سلاکوویچ وزیر امور خارجه صربستان اظهار کرد: همکاری سیاسی دو کشور در شرایط دوستانه قرار دارد و باید از این شرایط برای بهبود وضعیت کشاورزی استفاده کنیم.

وی با اشاره به این که فراورده‌های کشاورزی و میوه‌ها نقش مهمی در تولید ناخالص ما دارند، افزود: محصولات کشاورزی 9.6 درصد از تولید ناخالص صربستان را تشکیل می‌دهند.

وزیر امور خارجه صربستان، یکی از مهمترین وظایف این کشور را آماده سازی شرایط برگزاری شانزدهمین کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دانست و  پیشنهاد کرد: چند حوزه را در دو کشور در نظر بگیریم که نتیجه آن برد-برد برای دو طرف باشد و یکی از آنها می‌تواند همکاری در بخش کشاورزی باشد که فرصت‌های متعددی برای همکاری در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: ما کاملاً آماده‌ایم تا کارگروه ویژه در زمینه گیاهان دارویی و داروهای دامپزشکی را ایجاد کنیم، همچنین قصد داریم تا پروژه مشترک ما بین سازمان حفظ نباتات و دانشکده کشاورزی دانشگاه بلگراد برقرار شود.

سلاکوویچ تاکید کرد: در دیدار روز گذشته ما در سازمان توسعه تجارت، طرف ایرانی کاملا آماده تجارت آزاد با صربستان است که این امر می‌تواند همکاری بین دو کشور را بسیار ارتقا دهد.

وزیر امور خارجه صربستان ابراز امیدواری کرد: با هموار شدن راه‌های تجاری با ایران، دو کشور بتوانند در خصوص واردات و صادرات محصولات پروتئینی با هم همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری بزرگترین نمایشگاه صربستان در نیمه دوم سپتامبر به صورت حضوری، عنوان کرد:  قرار است وزارت کشاورزی نمایشگاه را بین ۱۸ تا ۲۴ سپتامبر برگزار کند و حضور ایران می‌تواند در افزایش روابط بین دو کشور موثر باشد.

وزیر امور خارجه صربستان ادامه داد: تمامی حوزه‌های مد نظر ایران برای تبادلات دوجانبه برای طرفین را می‌توانید در این نمایشگاه ببینید، حوزه هایی که می توانیم با شما تبادل داشته باشیم اعم از تولید لبنیات، تولید سیب، تمشک و خانواده توت‌ها است.

وی با اشاره به این که صربستان بزرگترین تولید کننده تمشک در نیمکره شمالی بوده و 9 درصد از تولید جهانی تمشک را به خود اختصاص داده‌ است، افزود: ما محصول تمشک را به صورت تازه و منجمد صادر می‌کنیم که این صادرات به بریتانیا و روسیه انجام می‌شود.

سلاکوویچ ادامه داد: ما تولید کننده بزرگ عسل هستیم و نهال انواع میوه ‌ها و همچنین روغن و بذر آفتابگردان و ذرت را می توانیم به ایران صادر کنیم.

وی با اشاره این که باید بتوانیم برای رفع مشکلات بین تولیدکنندگان و تجارت قدم برداریم و موانع را برطرف کنیم، اظهار داشت: برای حل مشکل تبادلات ارزی و اتخاذ سازوکاری برای پرداخت‌های مالی میان دو کشور با نهاد‌های ذیربط صحبت کردم و به نظرم به زودی این مشکل حل می‌شود و همین موضوع می‌تواند محرک بسیار خوبی برای گسترش روابط بین دو کشور شود.

همکاری مستقیم ایران و صربستان در زمینه تجارت نهاده‌های کشاورزی

در ادامه این جلسه، جواد وفابخش معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سفر اخیر خود به صربستان اظهار کرد: با صربستان در حوزه‌هایی که تولیدات مشترک، بازار مشترک و بازرگانی مشترک در این کشور داریم، مذاکره کردیم.

وی افزود: ایران در سال‌های گذشته حجم تولیدات کشاورزی خود را به خصوص در تولید محصولات استراتژیک افزایش داده است.

وفابخش ادامه داد: آنچه در توافقات سفر اخیر انجام شد؛ مربوط به دانش فنی طرفین برای همکاری‌های فنی، علمی و آموزشی و فعالیت های بازرگانی بود؛ همچنین امکان سنجی تولیدات مشترک فعالین اقتصادی دو کشور موضوعی بود که مقرر شد از طریق وزرای کشاورزی دو کشور پیگیری شود.

وی تصریح کرد: پس از این سفر با دستور وزیر جهاد کشاورزی با 4 گروه کشت و صنعت ایرانی و موسسات تحقیقاتی در صربستان، فعالیت‌ها در زمین سم و کود را پیگیری کردیم که زمینه‌های همکاری این شرکت‌ها شامل فعالیت‌های حوزه اصلاح نباتات، تامین نهاده‌های دامی، تولید ماشین‌آلات مشترک و همچنین فرآورده‌های محصولات زراعی حاصل از بخش صنعت است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما در گذشته تبادلات بازرگانی را به صورت غیر مستقیم با صربستان داشتیم اما در حال حاضر برای تامین نهاده‌های کشاورزی می‌توانیم به صورت مستقیم با شرکت‌های صربستانی همکاری کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید