Iranian Agriculture News Agency

در ملاقات هیات ایرانی و وزیر کشاورزی صربستان؛

راه‌های گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و صربستان بررسی شد

وزیر کشاورزی، جنگلداری و آبداری صربستان و هیات وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران درباره گسترش همکاری های کشاورزی و دامداری به ویژه گوشت، ذرت و بذر گفت و گو و تبادل نظر کردند.

راه‌های گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و صربستان بررسی شد

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «برانیسلاو ندیموویچ» و هیات وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در نشستی با تاکید برعلاقمندی دو کشور برای گسترش همکاری‌ در بخش کشاورزی درمورد امکان همکاری در زمینه صادرات ذرت و سایر غلات، گوشت گاو و گوسفند و نیز ارائه بذر از صربستان به بازار ایران گفت و گو کردند.

ندیموویچ در این ملاقات با برشمردن ظرفیت ها، پیشرفت ها و مزیت های نسبی صربستان در بخش های کشاورزی و دامی و تلاش هایی که طی سال های اخیر برای احیا و توسعه همکاری های گذشته دو کشور انجام شده، آمادگی کشور متبوعش را برای انواع همکاری ها اعم از تجاری و تولید مشترک ابراز کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت ها با تلاش های مشترک و تبادل نظر و رایزنی ها بتوانند بستر را برای  توسعه بیشتر همکاری ها در عرصه های مختلف کشاورزی هموار نمایند.

جواد وفابخش معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی که در صدر هیاتی در سفر به صربستان قرار دارد نیز در این ملاقات ضمن اشاره به اراده سیاسی مشترک برای حفظ و ارتقای همکاری های چند جانبه، آمادگی کشورمان را برای توسعه همکاری و تعاملات دو کشور در حوزه های کشاورزی شامل تولید و صادرات مشترک بذر، کود، آفت کش و ماشین آلات و آموزشی و پژوهشی اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه همکاری های مشترک و مکمل دو کشور به ویژه در عرصه تولید و صادرات مشترک می تواند در بازار بزرگ منطقه عرضه گردد، ابراز امیدواری کرد که دولت صربستان حمایت‌ها و تسهیلات لازم را در این رهگذر بعمل آورد.

همچنین در این نشست هیات ایرانی متشکل از نمایندان دولت و شرکت‌های خصوصی کشورمان پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید ماشین‌آلات کشاورزی و تولید غذای دام را نیز ارائه داد.

طرفین نیز علاوه بر این گروه از محصولات کشاورزی و دامداری در مورد امکان صادرات گیاهان دارویی و همکاری‌های موسسات علمی و دانشگاه‌ها نیز علاقمندی خود را نشان دادند.

«جواد وفابخش» معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران روز سوم اسفند در صدر هیاتی برای یک سفر یک هفته وارد بلگراد پایتخت صربستان شدند.

وی و همراهان در فرودگاه "نیکولا تسلا" بلگراد مورد استقبال «سناد محمودوویچ» قائم مقام وزارت کشاورزی صربستان و «رشید حسن پور» سفیر کشورمان در این کشور قرار گرفتند.

هدف از سفر هیات وزارت جهاد کشاورزی کشورمان در طی اقامت یک هفته ای خود در صربستان؛ شناسایی ظرفیت ها و امکانات برای توسعه و ارتقای همکاری ها و تعاملات دو کشور در حوزه های کشاورزی، دامپروری، جنگلداری و مدیریت آب اعلام شده است.

هیات ایرانی علاوه بر جواد وفابخش شامل «احمد اصغر زاده» عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی کشور، «محسن سلامی» معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور و  «علیمراد سرافرازی» رییس مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی است.

جمهوری اسلامی ایران و صربستان در حوزه های مختلف از جمله در بخش های کشاورزی، صنایع، معادن، ساختمان سازی، انرژی، پتروشیمی، أمور فرهنگی و هنری، ورزش و گردشگری از ظرفیت های خوبی برای افزایش همکاری ها برخوردار هستند و مقامات دو کشور بر علاقمندی جهت گسترش همکارهای دو جانبه تاکید دارند.

ایران و صربستان در حوزه کشاورزی در زمینه بذر همکاری بسیار خوبی دارند و پارلمان این کشور با تصویب موافقت‌نامه همکاری‌های جمهوری صربستان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی به ظرفیت های این همکاری واقف است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید