Iranian Agriculture News Agency

معتمد خبر داد:

اختصاص 250میلیارد تومان تسهیلات ترجیحی برای صادرات و فرآوری کشمش در سال جاری

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از اختصاص 250میلیارد تومان تسهیلات ترجیحی برای صادرکنندگان و فرآوری کنندگان محصول کشمش در سال جاری خبر داد.

اختصاص 250میلیارد تومان تسهیلات ترجیحی برای صادرات و فرآوری کشمش در سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا مرتضی معتمد معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در نشست خبری امروز با اشاره به نحوه جدید خرید حمایتی کشمش در سال جاری، گفت: امسال شاهد سال آور باغات انگور بوده‌ایم و دولت با کمک صادرکنندگان و فرآوری کنندگان از این محصول حمایت می‌کند تا این محصول در قیمت منطقی بماند و ارزش جهانی آن نیز حفظ شود.

 وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ‌بر ۱۴۰ هزار تن صادرات محصول کشمش داشته باشیم.

 و افزود: این میزان در سال ۹۷ حدود ۹۵ هزار تن و در سال گذشته ۱۱۳ هزار تن بوده است.

وی با تأکید بر اینکه هرساله بخشی از کشمش تولیدشده برای سال بعد به انبار منتقل می‌شود، گفت: میزان انتقال کشمش در سال ۹۷، 37 هزار تن بوده درحالی‌که انتقال کشمش در سال ۹۸ به سال جاری ۷۷ هزار تن بوده و به عبارتی دو برابر شده است.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه حجم بالای محصول کشمش بعد از تولید نیز به این انبارها اضافه می‌شود، گفت: دولت با انجام فعالیت‌های حمایتی محصول مازاد را در چرخه صنعت و صادرات مصرف می‌کند و برای این منظور با تسهیلات ارزان‌قیمت برای افزایش نقدینگی و یارانه صادراتی، نقش مؤثری در این زمینه ایفا می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه 250میلیارد تومان تسهیلات ترجیحی برای صادرکنندگان و فرآوری کنندگان کشمش اختصاص‌یافته است، تصریح کرد: در گذشته به‌صورت مستقیم خرید حمایتی محصولات توسط دولت انجام می‌شده و یا مابه‌التفاوت خرید به کشاورزان پرداخت‌شده است؛ در سال جاری با توجه به برگزاری نشست‌های تخصصی با صادرکنندگان و تولیدکنندگان، تسهیلات ارزان‌قیمت موردنیاز آن‌ها به‌عنوان روش جدید در سازمان تعاون روستایی در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: تسهیلات ترجیحی یارانه دار ۱۰ درصدی با بازپرداخت ۱۲ ماهه به کارخانه‌ها و صادرکنندگان پرداخت می‌شود تا کشمش‌های تولیدی را به‌صورت خرید توافقی و باقیمت‌های در نظر گرفته‌شده، خریداری کنند.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، یادآور شد: البته علاوه بر تسهیلات ترجیحی یارانه دار برای خرید حمایتی این محصول، منابع مالی کارخانه‌ها و صادر‌کنندگان نیز برای خرید اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: نرخ خرید توافقی کشمش‌های بی‌دانه و پلویی بر اساس کیفیت 14 تا 20 هزار تومان است.

معتمد با اشاره به این که رقیب کشمش ایران، کشور ترکیه است، گفت: عدم وجود قیمت منسجم صادراتی، نداشتن تشکل‌های قوی صادراتی در حوزه‌های مختلف از جمله کشمش، زعفران، خرما و همچنین رقابت‌های منفی صادرکنندگان داخلی با یکدیگر سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود.

معتمد عمده بازارهای صادراتی کشمش کشور را روسیه، آسیای میانه از قبیل ترکمنستان و گرجستان عنوان کرد و افزود: در ۷ ماهه سال جاری صادرات این محصول 93 میلیون دلار ارزآوری داشته است، البته صادرات همچنان ادامه دارد و میزان ارزآوری کشمش در سال گذشته ۱۶۴ میلیون و ۲۷۱ هزار دلار بوده است.

عطیه حاجی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید