Iranian Agriculture News Agency

حسن نژاد:

۵۳۴ هزار هکتار از مزارع در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها بیمه شدند

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: ۵۳۴ هزار هکتار از مزارع در قالب طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

۵۳۴ هزار هکتار از مزارع در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها بیمه شدند

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد ابراهیم حسن نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی اظهار کرد: در راستای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور که توسط وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال زراعی جاری اجرا می شود، صندوق بیمه کشاورزی نیز با این ستاد وارد یک تفاهم نامه شده تا تمام محصولاتی که در قالب این طرح تولید می شود، تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی افزود: صندوق بیمه کشاورزی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه به عنوان سهم دولت برای پرداخت حق بیمه در طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور اختصاص داده است.

حسن نژاد اظهار داشت: در این طرح برای بیمه دیمزارها به ازای هر هکتار تنها ۱۰ هزار تومان از تولیدکنندگان به عنوان حق بیمه دریافت خواهیم کرد.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان این که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز یارانه ای را برای بیمه دیمزار ها اختصاص داده است، گفت: این ستاد مبلغ ۲۲ میلیارد تومان یارانه برای بیمه محصولات در دیمزار ها در قالب طرح جهش تولید اختصاص داده است که به تناسب صدور بیمه نامه ها و به مرور این رقم تخصیص می‌یابد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح در استان هایی مانند آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، گلستان و خوزستان با استقبال کشاورزان روبرو شده است.

حسن نژاد درباره بیمه کشت های قراردادی نیز اذعان داشت: صندوق بیمه کشاورزی همسو با سیاست وزارتخانه به کشت قراردادی کلزا و محصولات صیفی مانند گوجه فرنگی ورود پیدا کرده و در واقع تفاهم نامه سه جانبه بین صندوق بیمه، بخش صنعت و حمایت کننده و تولید کننده منعقد شده است.

وی اظهار داشت: در سال زراعی جاری بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت کلزا تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته که بیش از ۸۰ درصد این سطح، کشت قراردادی است.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی افزود: با همکاری حدود ۸ شرکت که کشت قراردادی را انجام می دهند، توانستیم محصول کلزا را بیمه کنیم و از این رو رشد قابل توجهی در توسعه کشت و بیمه کلزا در کشور اتفاق افتاده است.

وی در همین حال گفت: ما برای بیمه محصولات در قالب کشت قراردادی کلزا به عنوان تشویق، هم سهم دولت را در پرداخت حق بیمه ها افزایش دادیم و هم تخفیف ۱۵ درصدی در حق بیمه کشاورزان قائل شده‌ایم.

حسن نژاد با اشاره به این که در سال زراعی گذشته و امسال بیمه کشت قراردادی گوجه فرنگی نیز انجام شده است، ابراز امیدواری کرد که بیمه سایر محصولات در قالب کشت قراردادی در سنوات آتی توسعه پیدا کند.

وی کشت قراردادی را یکی از شیوه های مفید و مورد اقبال در دنیا دانست و اظهار داشت: یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، توسعه کشاورزی قراردادی است تا کشاورزان بتوانند با اطمینان بیشتر تولید و بلافاصله به بخش صنعت و بازار متصل شوند و سیاست صندوق بیمه کشاورزی هم حمایت از این شیوه کشت است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید