Iranian Agriculture News Agency

کاظم نژاد:

جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک کشاورزی بزودی برگزار می‌شود

رئیس دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و سیاست حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از تشکیل جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک کشاورزی در دوشنبه این هفته خبر داد.

جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک کشاورزی بزودی برگزار می‌شود

به گزارش ایانا مهدی کاظم‌نژاد، رئیس دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و سیاست حمایتی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر توضیحاتی درباره این شورا داد و گفت: شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک و اتخاذ سیاست‌های حمایتی از ۹ عضو دارای رای و دو ناظر از مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. اعضای دارای رای شامل ۴ تشکل کشاورزی، دو کشاورز خبره، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و وزیر جهاد کشاورزی هستند که  وزیر جهاد کشاورزی، رئیس این شوراست.

هدف این شورا نیز حمایت از بخش کشاورزی و رسیدن به خود کفایی در محصولات اساسی است.

وی افزود: ۴ وظیفه در قانون برای این شورا دیده شده است که شامل: قیمت گذاری، تعیین روش و فرآیند خرید محصولات کشاورزی، تعیین ابزار‌های حمایتی از کشاورز و چهارم تعیین سیاست‌های واردات و صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی است.

کاظم‌نژاد درباره دلیل تاخیر در تشکیل این شورا گفت: حضور دو ناظر از مجلس در این شورا در قانون تصریح شده است، اما نامه حضور این دو ناظر، اول بهمن ماه به دست ما رسید و این خود دلیل تاخیر در تشکیل جلسه بود. اولین جلسه شورا روز دوشنبه این هفته تشکیل می‌شود.

وی درباره نحوه قیمت گذاری اظهار کرد: برای کم شدن خطا در تصمیم گیری برای محصولات مختلف ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی بررسی‌ها انجام می‌شود و خروجی آن وارد شورا و قیمت گذاری می‌شود.

همچنین قانون ما را ملزم کرده است که در سال آینده سه ماه زودتر از شروع فصل کشت، قیمت خرید تضمینی مشخص شده باشد.

وی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: اگر شورا طوری سیاست گذاری کند که قیمت گذاری با کمترین دخالت دولت در بازار و بیشترین حمایت از کشاورزان قانون اجرا شود، می‌توان آینده خوبی را برای صنعت کشاورزی متصور بود.

جلال محمودزاده - نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس که به صورت ارتباط زنده در این برنامه حضور داشت گفت: مجلس لازم است بر روی قیمت گذاری، روش و فرآیند خرید محصولات، همچنین نحوه حمایت از محصولات استراتژیک نظارت کند.

از دیگر مواردی که نظارت مجلس را نیاز دارد، جلوگیری از صادرات این محصولات و قیمت این محصولات در کشور‌های همسایه است. به طور کلی نظارت بر اجرای این قانون به وسیله مجلس انجام می‌شود.

عطاء‌الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران دیگر میهمان این برنامه بود و گفت: دلیل حضور بنیاد ملی گندم کاران در شورا به دلیل استراتژیک بودن آن و همچنین تجربه بالای این بنیاد در خرید تضمینی است، ۷ کار گروه تخصصی در این بنیاد برای محصولات دیگر کشاورزی نیز تشکیل شده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی کاری تاریخی انجام داد و آرزوی دیرینه کشاورزان را که نقش داشتن در قیمت گذاری محصولات خودشان بود، تحقق بخشید. ما به این شورا خوشبین هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید