Iranian Agriculture News Agency

با دستگاه تولید الیاف انجام می شود؛

افزایش درآمد باغداران با فرآوری ساقه موز

وجود ساقه موز و دست و پا گیر بودن آن همیشه برای کشاورزان مشکل ساز بوده و گاهی اقدام به بریدن و آتش زدن ساقه موز میکنند که علاوه بر زحمت زیاد و هزینه، آلودگی زیست محیطی را نیز به همراه دارد. در جهت رفع این مشکل برای اولین بار با حمایت های معاونت امور باغبانی در کشور متخصصان موفق به طراحی و ساخت دستگاه تولید الیاف از ساقه موز شدند که ضمن جلوگیری از هدر رفت این محصول ارزشمند، در صنایع نساجی و صنعتی و همچنین در تولید صنایع دستی کاربرد داشته و موجب اشتغالزایی مطلوب نیز می‌شود.

افزایش درآمد باغداران با فرآوری ساقه موز

پژمان اکرامیان از پژوهشگران مبدع «دستگاه تولید الیاف از شبه ساقه موز» در گفتگو با خبرنگار ایانا، گفت: این مشکل از گذشته در کشور وجود داشته و محدود به 4 هزار و 300هکتار سطح زیر کشت موز در استان سیستان و بلوچستان نیست.

وی  با اشاره به اینکه در سایر کشورهای تولیدکننده موز تکنولوژی تبدیل این ساقه‌ها وجود دارد، افزود: با این تبدیل، مواد دورریختنی به کالایی با ارزش افزوده بالا تبدیل می شود که درآمدی علاوه بر کشت موز نصیب کشاورزان می‌کند.

اکرامیان با تاکید بر اینکه این فناوری همچنین می‌تواند سبب ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی منطقه شود، یادآور شد:  پس از فرآوری ساقه موز از آن می‌توان برای تولید لباس، طناب های زخیم، کاغذهای زیستی مانند دستمال کاغذی و بسته بندی چای کیسه‌ای استفاده کرد.

وی ادامه داد: به دلیل سازگاری این مواد با محیط زیست در کشور ژاپن برای تولید کیسه های زیست‌پذیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکرامیان با اشاره به اینکه در برخی از کشورها پس از فرآوری این محصول آن را جایگزین ابریشم برای تولید برخی از منسوجات کرده‌اند، گفت: در حال حاضر کشور ما کنف مورد نیاز خود را با واردات تامین می‌کند که با وجود این فناورزی و تولید ساقه موز به الیاف می‌تواند با استفاده از آن از خروج ارز جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه طراحی شده در کشورمان ساقه موز را تبدیل به الیاف می‌کند، افزود: این دستگاه ظرفیت آن را دارد که کشاورزان بتوانند با مبلغ کم آن را تهیه و از آن استفاده کند.

اکرامیان از دیگر راهکارهای در نظر گرفته شده برای استفاده کشاورزان از این دستگاه اعزام به محل و در نظر گرفتن کارمزد عنوان کرد و گفت:  این دستگاه در ساعت 600 تا 800 کیلوگرم ساقه موز را بسته به ضخامت آن تبدیل به الیاف می‌کند و قابلیت افزایش ظرفیت آن نیز وجود دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید