Iranian Agriculture News Agency

"خاوازی" در دیدار با "الجبوری" تأکید کرد:

لزوم امضای توافق‌نامه ترجیحی ایران و عراق برای توسعه همکاری‌های کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت امضای توافق‌نامه تجاری ترجیحی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق برای توسعه همکاری‌های تجاری و کشاورزی دو کشور تاکید کرد.

لزوم امضای توافق‌نامه ترجیحی ایران و عراق برای توسعه همکاری‌های کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با علاء احمد الجبوری وزیر تجارت عراق ضمن تشکر از همکاری‌های این کشور با ایران در شرایط تحریم‌های آمریکا، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بر استمرار همکاری‌های تجاری و کشاورزی خود با کشور عراق اصرار دارد و در این راستا از هیچ تلاشی دست بر نخواهد داشت.

وی افزود: ایران برای خروج عراق از شرایط بحرانی کمک خواهد کرد تا مراودات تجاری بین دو کشور پابرجا باشد.

خاوازی با اشاره به توافقات به عمل آمده در سفر رئیس جمهوری ایران به عراق در سال 1397 خاطرنشان کرد:  امیدواریم در بخش کشاورزی و تجارت این توافقات بیش از پیش پیگیری شود تا شاهد رشد مراودات کشاورزی بین دو کشور باشیم.

وی افزود: سیمای کشاورزی عراق و ایران به گونه‌ای است که دو کشور می‌توانند تراز تجاری خوبی داشته باشند که این امر، مستلزم همکاری‌های بانکی، مکانیزم‌های پرداخت‌های پولی و گفتگوی کارشناسان دو طرف در بخش‌های مختلف است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که تمام مسائل بخش کشاورزی و تجاری ایران و عراق به سه گروه مسائل پایه‌ای، بازرگانی و سرمایه‌گذاری در عراق تقسیم می‌شود،  تصریح کرد: در بخش مسائل پایه‌ای کشاورزی، هجوم ملخ‌ها، آفات و بیماری‌ها قابل توجه است که زراعت و باغبانی ایران و عراق را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نیازمند همکاری‌های مشترک بین دو کشور به خصوص در موضوع مهم ملخ صحرایی است.

خاوازی با اشاره به امکانات ویژه‌ ایران در زمینه تحقیقات و آموزش کشاورزی، عنوان کرد: این امکانات و تجارب می‌تواند بین دو کشور تبادل شود.

وی در خصوص تجارت، صادرات، واردات و تراز تجاری دو کشور اذعان کرد: ایران باید با وزارت کشاورزی یا وزارت تجارت عراق به یک توافق نامه ترجیحی برسد تا با امضای آن بسیاری از مشکلات تجاری موجود بین دو کشور مرتفع شود، به عنوان مثال صادرکنندگان ما در معرض ورود یک کالا از کشور دیگر به عراق قرار می‌گیرند و یا بدون اطلاع با تعرفه وارداتی جدید مواجه می‌شوند که اگر در قالب این موافقتنامه ترجیحی برنامه دو طرف و نیازهای دو کشور اعلام شود به تسهیل روابط کمک خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: مشکلات صادرات سیب ایران به عراق که چندین سال است در دستور کار قرار دارد، در قالب این موافقتنامه ترجیحی می‌تواند برطرف شود.

وی با اشاره به پیشنهاد وزیر تجارت عراق مبنی بر خرید جو از این کشور توسط ایران گفت: آمادگی داریم به هر میزان جو مازاد بر مصرف در عراق را خریداری کنیم.

خاوازی پیشنهاد کرد: برای این که تراز تجاری بین دو کشور متعادل شود، شرکت‌های عراقی می‌توانند نسبت به تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز ایران اعم از ذرت، کنجاله سویا و جو اقدام کنند تا به بهبود تراز تجاری دو کشور کمک کنیم که این امر نیز مستلزم امضای موافقت‌نامه ترجیحی بین دو کشور است.

وی در رابطه با سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عراق، بیان کرد: سرمایه‌گذاران بزرگی در ایران واحدهای تولیدی عظیمی داشته و آمادگی دارند که در زمینه گلخانه، تولید تجهیزات گلخانه‌ای، شیلات و دام و طیور در عراق سرمایه‌گذاری کنند؛ مانند صنایع لبنی که در عراق سرمایه گذاری کرده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: علاوه بر این، زیرساخت‌های مهندسی خوبی در پروژه‌های آب و خاک در ایران داریم که می‌توانند خدمات فنی و مهندسی خوبی را به عراق ارائه دهند؛ بنابراین این آمادگی را داریم که در بغداد حضور یافته و مذکرات مفصل را با وزیر کشاورزی و وزیر تجارت عراق داشته باشیم.

ادامه روند صادرات جو به ایران تا رسیدن به توازن تراز تجاری

در ادامه این جلسه، علاء احمد الجبوری وزیر تجارت کشور عراق ضمن تشکر از وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: در این دو روز گفتگوهای فنی خوبی را با وزارت کشاورزی ایران داشته باشیم.

وی افزود: در زمینه واردات و صادرات، وزارت تجارت تنها برای صدور مجوز واردات مسئولیت دارد و تمام دستورات از وزارت کشاورزی عراق صادر می‌شود، بنابراین اگر مشکلی در زمینه مجوزها وجود دارد، می‌توانیم آن را برطرف کنیم.

وزیر تجارت عراق ادامه داد: ممنوعیت واردات و صادرات یک کالای خاص مربوط به وزارت‌خانه‌های دیگر عراق است اما ما می‌توانیم مسئله را در شورای اقتصادی عراق مطرح کنیم و این شورا صلاحیت تصمیم‌گیری در رابطه با این مسائل را دارد.

وی تأکید کرد: دولت عراق در رابطه با توافقنامه برای صادرات جو با ایران همکاری دارد و این صادرات در حال انجام است.

الجبوری با اشاره به این که سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بسیار مهم است، اذعان کرد: با توجه به بحران اقتصادی که با آن مواجه هستیم، بخش کشاورزی نسبت به بخش‌های دیگر می‌تواند با سرعت بیشتری توسعه پیدا کند و خوشحال می‌شویم تجارب و دانش ایران را در زمینه آبیاری‌های نوین در اختیار عراق قرار دهید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید