Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل بورس کالا مطرح کرد:

حمایت وزارت جهاد کشاورزی از توسعه بازار محصولات کشاورزی در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز از توسعه بازارهای کشاورزی در بورس کالا حمایت می‌کند.

حمایت وزارت جهاد کشاورزی از توسعه بازار محصولات کشاورزی در بورس کالا

به گزارش خبرنگار ایانا، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس‌کالا در مراسم افتتاح معاملات صندوق‌های کشاورزی و گواهی سپرده خرما با اشاره به ویژگی محصولات کشاورزی برای عرضه در بورس، گفت: یکی از ویژگی‌های بارز محصولات کشاورزی وجود تولیدکنندگان مستعد و محصولات متنوع است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه سازمان بورس پس از مدت‌ها مجوز صندوق‌های کالایی کشاورزی را صادر کرده است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیز از توسعه بازارهای کشاورزی در بورس کالا حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: برای عرضه محصولات کشاورزی در بورس باید در ابتدا این محصولات را استانداردسازی کنیم.

به گفته سلطانی نژاد، روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا رو به رشد بوده است.

وی با اشاره به اینکه در بورس کالا بازار مختلفی از جمله بازار مشتقه، مالی و فیزیکی وجود دارد، تصریح کرد: کشاورزان از طریق ابزارهای مالی امکان بهره‌مندی از بازار را دارند و می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند.

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه خود را ملزم به ابزارسازی در حوزه کشاورزی کرده‌ایم، گفت: افتتاح گواهی سپرده خرما و صندوق‌های کشاورزی، پشتوانه گواهی سپرده کالایی بوده که در انبار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه انبار نیز ظرفیت خوبی ایجاد شده و ۱۰۰ انبار در سراسر کشور مورد پذیرش واقع شده است.

به گفته سلطانی نژاد، طرح حمایتی خرید محصولات کشاورزی باعث صرفه‌جویی در منابع دولت شد و همچنین باعث شد بیش از ۱۰۰ هزار کشاورز به بازار دسترسی داشته باشند.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به افزایش نقدشوندگی بازار محصولات کشاورزی با فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یادآور شد: صندوق نویرا و سحرخیز بازارگردان دارند که از این طریق نقدشوندگی به بازار  کشاورزی خواهد آمد.

بورس کالا یک نهاد مهم در کشف قیمت کالا در کشور است

حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه بورس کالا یک نهاد بسیار مهم در کشف قیمت کالا در کشور است، گفت:  بورس کالا سبب تخصیص بهینه کالا در کشور می‌شود و سبب انصاف در توزیع خواهد شد.

وی با تأکید بر گسترش و توسعه بورس کالا، یادآور شد: در حال حاضر ۳۰۰ کالا در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد.

قالیباف اصل ادامه داد: ارزش معاملات در سال گذشته در بورس کالا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در ۹ ماهه سال جاری به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؛ اصلاح دستورالعمل گواهی سپرده کالایی تصویب دستورالعمل اجرایی خرید دین در بورس کالا، راه اندازی سلف مسکن در بورس کالا و رفع موضوعات مربوط به مالیات گواهی سپرده کالایی از اقدامات پیش روی بورس کالا است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید