Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایانا» مطرح کرد

سهم 35درصدی عراق در بین مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی ایران

در هشت ماهه سال جاری، صادرات محصولات کشاورزی به عراق 909میلیون دلار بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، ارزش صادرات ایران به عراق به یک میلیارد و 300میلیون دلار رسیده بود که نشان می‌دهد چیزی در حدود 400میلیون دلار از ارزش صادرات به عراق کاسته شده است.»

سهم 35درصدی عراق در بین مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی ایران

به گزارش خبرنگار ایانا، بازار عراق با سهم 35درصدی در بین مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی ایران، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. آمارها حاکی از آن است که صادرات محصولات کشاورزی در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 400میلیون دلار کاهش یابد. در شرایطی که ترکیه به‌عنوان رقیب ایران در منطقه بارها و بارها برای به‌دست‌گیری بازار دیگر کشورهای همسایه، ایران در کنار زده، این نگرانی وجود دارد که این بار هم بازار عراق از دست تجار ایرانی ربوده شود.

قائم‌مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی در گفت‌‌وگو با «ایانا» با اشاره به اهمیت بازار صادراتی کشاورزی عراق با سهم 35درصدی، درباره کاهش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از ایران به مقصد عراق می‌گوید: «در هشت ماهه سال جاری، صادرات محصولات کشاورزی به عراق 909میلیون دلار بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، ارزش صادرات ایران به عراق به یک میلیارد و 300میلیون دلار رسیده بود که نشان می‌دهد چیزی در حدود 400میلیون دلار از ارزش صادرات به عراق کاسته شده است.»

زوار پرمه در مورد دلایل کاهش صادرات محصولات بخش کشاورزی و غذایی به عراق می‌گوید: «عراق به‌عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ایران به لحاظ درآمدی، وابسته به نفت است، بنابراین کاهش قیمت نفت به‌صورت مستقیم بر درآمد دولت و معیشت مردم عراق تأثیرگذار است و در صورت کاهش درآمد، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. کاهش قدرت خرید باعث کاهش تقاضا برای خرید می‌شود و این موضوع نیز عامل موثر دیگری بر روی صادرات ایران خواهد بود.»

وی در ادامه با اشاره به این که از طرف دیگر هرگونه تغییر در سیاست تجاری این کشور می‌تواند بر صادرات بخش کشاورزی و غذا تأثیرگذار بوده و با قطع رابطه اقتصادی این کشور با ایران، لطمات جبران‌ناپذیری به تجارت خارجی کشور وارد خواهد شد، می‌افزاید: «برای نمونه می‌توان به ممنوعیت واردات محصولات سیب‌زمینی و بادمجان به دلیل حمایت از تولید داخلی عراق در سال 1397، ممنوعیت صادرات 6 محصول کشاورزی شلغم، انار، عسل و  چغندر، کاهو ورکدو به این کشور در سال 1398 و مصوبه وزارت صنایع عراق که به موجب آن، از اول ماه ژوئن ۲۰۱۹ (۱۱ خرداد ماه ۹۸) واردات هرگونه آبمیوه و نوشیدنی، بستنی و شیرینی تَر به عراق ممنوع شده است، اشاره کرد. همچنین محصولات خیار، ذرت زرد علوفه‌ای، بادمجان، کلم، گل‌کلم، هویج، کُنار، سیب‌زمینی، کاهو، سیر، کدو، فلفل، تخم‌مرغ، مرغ‌زنده، گوجه‌فرنگی، شلغم و چغندر، مرغ کامل ذبح شده، عسل، ماهی دریایی منجمد، هندوانه، خربزه، باقلای‌سبز، جو علوفه‌ای، گندم، گاو و گوسفند، علوفه صنعتی و شیره خرما نیز اقلام ممنوع‌الورود به عراق در سال 1399 هستند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید