Iranian Agriculture News Agency

گروه زراعت؛ یک گروه تازه‌وارد در بازار سرمایه

بازیگری بخش کشاورزی در بورس

گروه زراعت در بازار سرمایه، به‌عنوان یک گروه تازه‌وارد شناخته می‌شود. در بررسی‌ها، اکثر شرکت‌های این گروه، نسبت به بازدهی نرخ دلار در دوره‌های ورود آنها به بازار سرمایه، رشد‌های بالایی داشتند که نشان‌دهنده بازدهی‌های قابل توجه آنهاست.

بازیگری بخش کشاورزی در بورس

به گزارش خبرنگار ایانا، گروه زراعت در بازار سرمایه، به‌عنوان یک گروه تازه‌وارد شناخته می‌شود و تاحدودی هم کنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد. این گروه، برخلاف سایر گروه‌ها که هماهنگ با هم رشد یا نزول می‌کنند، هر یک بازی خود را داشته و هر از گاهی، خلاف جهت یکدیگر حرکت کرده‌اند.

در بررسی گروه زراعت، در این گروه از نیمه دوم ۹۷ و در سال ۹۸، عرضه‌های اولیه بسیاری وجود داشت و در این مدت نیز بسیار مورد توجه بازار قرار گرفتند و حتی دامنه نوسان برخی از سهم‌ها در این گروه به‌ویژه سهام مربوط به بنیاد مستضعفان، افزایش یافته و به ۱۰ درصد رسیده است.

نمادهای صنعت زراعت، چند خبر مثبت را نیز تجربه کردند. به‌عنوان نمونه نرخ شیر درب کارخانه قرار است با نرخ ۴۵۰۰ تومان به فروش برسد. همچنین اختلاف نرخ گوشت داخلی تولیدی این گروه با گوشت وارداتی زیاد بوده و سبب شده تا پتانسیل افزایش قیمت گوشت را هم تجربه کنند. این اخبار، هرچند برای معیشت مردم مطلوب نیست، اما برای سهامداران، مثبت تلقی شده و جذابیت ویژه‌ای دارد.

به همین سبب، این اخبار موجب شد نقدینگی بازار به سمت نمادهای گروه زراعت هدایت شود. علاوه بر اینکه این گروه، شرکت‌های کوچک با سهام کمتری دارد که همین مسئله باعث می‌شود، به نسبت شرکت‌های بزرگی که نیازمند پول‌های سنگین‌تر هستند، صف‌های بلندتری را داشته باشند. در بررسی‌ها، اکثر این شرکت‌ها نسبت به بازدهی نرخ دلار در دوره‌های ورود آنها به بازار سرمایه، رشد‌های بالایی داشتند که نشان‌دهنده بازدهی‌های قابل توجه آنهاست. در اینجا به چند نماد پربازدید گروه زراعت در بازار سرمایه نگاهی خواهیم داشت.

زپارس (شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس): این سهم تا ۵۳درصد ریزش را نسبت به نقطه اوج خود تجربه کرد، اما رشد آن در طول یکسال به ۱۴۳درصد نیز رسیده بود. این سهم از ابتدای سال ۹۹ تاکنون نیز ۳۷درصد رشد داشته است که نشان می‌دهد اگر کسی از ابتدای سال ۹۹، این سهم را خریداری کرده به نسبت دلار که در سال جاری تقریبا ۱۰۰درصد رشد کرده، چیزی عائد او نمی‌شد. با این حال، زپارس 10.8 برابر نرخ ارز در زمان جهش ارزی در مهر 96 رشد کرده است. این رشد در اندازه‌ای عجیب است که سوال می‌شود چه اتفاقی در این شرکت‌ها در حال رخ دادن است که این‌چنین رشد می‌کنند؟ و این هشدار داده می‌شود که شاید از این پس، ریسک آن برای ما به‌صرفه نباشد.

زشگزا (شیر و گوشت زاگرس شهرکرد): این سهم نسبت به رشد نرخ ارز در نیمه دوم سال 97 (زمان عرضه اولیه آن در بازار سرمایه)، ۸.۵برابر رشد داشته است. نکته جالب آن است که این سهم علاوه بر جبران ریزشی که در این مدت داشته، ۲۶درصد نیز رشد نسبت به سقف خود در اوایل تابستان را تجربه کرده است. این سهم از ابتدای امسال ۲۵۳درصد، یعنی حدود ۷۰درصد بیشتر از شاخص رشد کرده است. رشد یکساله آن نیز ۳۱۲درصد بود.

زقیام (کشت و دام قیام اصفهان): این سهم نیز ۵.۸برابر دلار، رشد کرده است. ریزش ۱۳درصدی آن در قیاس با رشد ۱۱۶درصدی از ابتدای سال و رشد ۳۵۶درصدی یکساله، نشان می‌دهد که چندان هم ریزش خاصی نداشته و از مطلوبیت مناسبی در بین خریداران برخوردار بوده است.

زفکا (کشت و دامداری فکا): این سهم در گروه دامداری، نسبت به دلار ۴.۲برابر رشد کرده است. ۳۴درصد ریزش این سهم نشان می‌دهد که تقریبا پا به پای شاخص بازار سرمایه افت داشته است. رشد این سهم از ابتدای سال ۹۹، ۵۰درصد بوده که رشد چندان جذابی نیست، اما رشد ۱۵۳درصدی آن در یک سال، عدد معقولی است و اگر کسی از زمان عرضه اولیه، این سهم را نگه می‌داشت، رشد خوبی را تجربه می‌کرد.

زدشت (کشت و صنعت دشت خرم‌دره): این سهم نیز ۳.۷برابر دلار، رشد داشته، اما ۴۰درصد ریزش را هم تجربه کرده است. ۲۳۴ درصد نسبت به ابتدای سال و ۳۵۳درصد رشد یکساله، رشدهای بسیاری خوبی برای زدشت به شمار می‌رود. نوسان و حرکت گروهی بین سهم‌های گروه زراعت بالاست، زیرا برخلاف گروه‌های دیگر که باهم رشد یا افت می‌کنند، به نظر می‌رسد هر سهم، بازی خود را دارد و به سبک بازیگر و اتفاقات خاص خود، حرکت می‌کند.

زماهان (مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان): انتظار داریم این سهم پس از گرانی مرغ، وضعیت خوبی داشته باشد. زماهان ۳.۶برابر دلار رشد کرده، اما ۴۶درصد ریزش را هم تجربه کرده است. این سهم از ابتدای سال جاری، ۱۴درصد رشد داشته و رشد آن طی یک سال گذشته ۷۴درصد بوده است که انتظار داریم رشد بیشتری را تجربه کند.

زمگسا (کشاورزی و دامپروری مگسال): این سهم که یک زمان، توجه زیادی را به خود جلب کرده بود، تنها ۲.۱برابر دلار رشد کرده است. ریزش۴۱ درصدی آن نشان می‌دهد افت سنگینی داشته است. نکته آن است که سهمی که کوچک باشد و با پول کم، رشد را تجربه کند، از آن‌طرف هم با جو منفی، با شدت بیشتری ریزش خواهد کرد. رشد ۷۵درصدی از ابتدای سال و رشد ۸۷درصدی یکساله آن نیز چنگی به دل نمی‌زند.

سیمرغ (تولیدکننده مرغ و تخم‌مرغ): این سهم به‌عنوان عرضه اولیه، ۱.۲برابر دلار رشد داشته است و برخلاف برخی سهام گروه زراعت که رشد خوبی داشتند، ریزش ۵۸درصدی داشت. رشد ۳۹درصدی از ابتدای سال و رشد ۴۱درصدی یکساله سیمرغ هم نشان می‌دهد که رشد جذابی را برای سهامداران خود به همراه نیاورده است. این سهم نوسان بسیار بالایی داشت و هرازچندگاهی داغ می‌شد و بعد از آن، با شدت سقوط می‌کرد که نشان می‌دهد هنوز پتانسیل‌های این شرکت در بازار سرمایه، کشف نشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید