Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در برنامه " تیتر امشب" خبر داد:

کاهش 3.5 میلیون تنی واردات ذرت با اجرای طرح تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی در داخل

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی از تولیدات داخلی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و در صورت تامین الزامات اجرای طرح برای سال زراعی آینده، میزان واردات ذرت حداقل 3.5 میلیون تن کاهش می‌یابد.

کاهش 3.5 میلیون تنی واردات ذرت با اجرای طرح تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی در داخل

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر، اظهار کرد: فراوانی و قیمت مرغ متاثر از عوامل زیادی بوده و از چرخه پیوسته ای برخوردار است. این صنعت وابستگی به نهاده‌‌های دام و طیور دارد که از خارج از کشور تامین می شود و تامین آنها به مقدار زیادی ارز نیاز دارد که با توجه به تحریم‌ها و مشکلات بانکی و جابجایی دلار فشار زیادی بر بانک مرکزی وجود دارد.

وی افزود: علی رغم تمام تلاش‌های بانک مرکزی برای تدارک ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت که مسئولیت تامین نهاده‌های دامی را بر عهده دارد، در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنجاله سویا، ۶۰۰ هزار تن ذرت و ۸۰۰ هزار تن جو کمتر از میزان مورد نیاز تولیدکنندگان تامین و تحویل بخش کشاورزی شده که از عوامل بسیار تاثیرگذار در قیمت و فراوانی مرغ در بازار است.

خاوازی با اشاره به زیان صنعت مرغداری از شیوع بیماری کرونا در ابتدای سال جاری، از تولیدکنندگان این صنعت برای حفظ تولید مرغ و تخم مرغ علیرغم کاستی های نهاده های تحویلی، قدردانی کرد و افزود: تولید مرغ و تخم مرغ به اندازه کافی وجود دارد و مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند.

وی ادامه داد: در هفته سوم مهرماه به دلیل نگرانی مرغداران و عدم حمایت از واحدهای جوجه ریزی که از ابتدای سال دچار ضرر و زیان بودند و در زمینه حمایت از آنان، پیشنهادهایی نیز وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت داده بود، در یک هفته جوجه ریزی کمتر از میزان مورد نیاز انجام شد و چند روزی مرغ به اندازه کافی وارد بازارهای اصلی نشد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با این اتفاق، تعدادی دلال که حضور آنان در چرخه این صنعت غیر ضروری است، قیمت‌مرغ مورد نیاز مردم را افزایش دادند تا این که در اول آذرماه رئیس‌جمهوری به بنده دستور دادند که به این موضوع ورود کنم و متعاقب آن با تولیدکنندگان زیادی صحبت کردم و همان گونه که با نجابت تمام تولید می کردند وارد چرخه تنظیم بازار شدند و مرغ‌ها را با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار دادند.

وی افزود: برخی تولید کنندگان مرغ‌های سبز خود را که می توانستند با قیمت بالاتر بفروشند را در بسته بندی ساده عرضه کردند تا با قیمت پایین تر به دست مصرف‌کننده برسد.

خاوازی با اشاره به اینکه دلالان قیمت مرغ در میدان بهمن را به ۳۵ هزار تومان رسانده بودند، خاطرنشان کرد: ما با توزیع مرغ گرم از استان‌های پرتولید و تولیدکنندگان تعیین شده، سهم مرغ گرم را در بازار افزایش دادیم و قیمت آن را از ۳۵ هزار تومان میدان بهمن را به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رساندیم.

وی با تاکید بر این که مسئولیت اصلی تنظیم بازار با وزارت صمت (ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کننندگان و تولیدکنندگان) است، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت کالاها، وزارت جهاد کشاورزی با دستور رئیس جمهوری مبنی بر ورود دستگاه ها بدون توجه به مسئولیت ها برای ارزان شدن کالاهای مورد نیاز مردم، ما وارد بازار شدیم.

خاوازی یادآور شد: ارتباط خوبی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت وجود دارد و وزارت صمت به همراه تعزیرات به بازار خرده فروشی‌های در سطح شهر ورود پیدا کرده تا قیمت ها کنترل می‌شود و مردم بتوانند مرغ را با همان قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در خرده فروشی‌ها دریافت کنند و این اقدام از روز پنجشنبه در استان‌ها هم شروع شده است.

خاوازی با اشاره به اینکه قیمت 20 هزار و 400 تومان، سود مرغداران را نیز تامین می کند، اظهار کرد: قیمت تمام شده برای مرغدار ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده که با قیمت ۱۷۵۰۰ تومان به میدان بهمن تحویل و با قیمت ۱۸۵۰۰ تومان وارد میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه های زنجیره ای می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای این که در شرایط کرونایی صف خرید مرغ ایجاد نشود، علاوه بر عرضه مرغ در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای رفاه، اتکا، شهروند و ...، چند استارتاپ بزرگ نیز مرغ را به درب منازل می‌رسانند و با وزیر ارتباطات هم برای اضافه شدن استارتاپ‌های دیگر هماهنگی کرده‌ایم.

وی در رابطه با ثبات قیمت ها در ماه‌های آینده و تا شب عید گفت: من از جانب وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت قول می‌دهم که تمام تلاش خود را برای تثبیت قیمت‌ها انجام دهیم و نهاده‌ها را به اندازه کافی به تولیدکنندگان برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با برخورد با گرانفروشی مرغ و تخم‌مرغ در بازار تصریح کرد: با متخلفان حتما برخورد شده اما حجم عملیات گسترده است؛ در حال حاضر حدود 5 هزار نیروی بسیجی نیز علاوه بر نیروهای تعزیرات برای نظارت بر بازار با وزارت صمت همکاری می کنند و مطمئن هستم با ادامه تلاش هایی که انجام می شود، به قیمت مناسب مرغ در بازار خواهیم رسید.

وی گفت: مرغ و تخم مرغ بیش از نیاز در کشور تولید می‌شود اما واسطه‌ها باعث افزایش قیمت می‌شوند که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این مسئله را به تعزیرات ارجاع می دهد و با همکاری هم و نظارت ستاد تنظیم بازار، محصولات را در خرده فروشی‌ها با قیمت مصوب عرضه کنند.

خاوازی در رابطه با اختلاف قیمت حبوبات و میوه از مزرعه تا سفره مصرف کننده بیان کرد: قیمتی که کشاورز در مزرعه بابت فروش محصول خود دریافت می‌کند با آنچه در فروشگاه‌ها به دست مصرف‌کننده می‌رسد متفاوت است، طبق قانون شهرداری‌ها موظف هستند غرفه‌هایی را برای عرضه محصولات تولیدکنندگان بخش کشاورزی قرار دهند که در حال پیگیری هستیم. چند بارانداز را در نظر گرفته‌ایم و زیرساخت های آن را آماده کرده ایم که در شرق تهران به صورت پایلوت غرفه‌هایی را به عرضه محصولات کشاورزی اختصاص دهیم که قابلیت انجام در تمام نقاط تهران و شهرها را دارد.

وی در رابطه با تولید نهاده‌های دام و طیور در کشور گفت: حدود ۱۷ میلیون تن نهاده نیاز داریم که بخش قابل ملاحظه آن ذرت دانه‌ای بوده که گیاهی تابستانه است و به آب فراوانی نیاز دارد.

خاوازی افزود: ما در خردادماه طرحی را به رئیس‌جمهور ارائه کردیم که ایشان به سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادند و این طرح توسط کارشناسان بسیاری دیده شد، همچنین مقام معظم رهبری هم در نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی تاکید کردند و در این طرح با چند سناریو ورود کردیم تا در صورت تامین الزامات اجرای طرح برای سال زراعی آینده، با تولید ارقام جدید ذرت و گیاهان کم آب‌بر مانند ارزن، سورگوم و ترتیکاله که می توانند در خوراک دام جایگزین ذرت شوند، میزان واردات ذرت حداقل 3.5 میلیون تن کاهش می‌یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کاشت دانه‌های روغنی اذعان کرد: در دانه‌های روغنی هم گیاهان جدید مانند کنجد، کاملینا و آفتابگردان و شناسایی مناطقی برای کشت سویا مثل خوزستان را در دستور کار قرار داریم که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، طرح آن را برای تامین الزامات، تقدیم دولت خواهیم کرد که نقطه آغازی برای خودکفایی در نهاده های صنعت دام و طیور خواهد بود.

خاوازی در رابطه با انحصار در واردات نهاده‌های دامی، گفت: واردات نهاده ها در اختیار وزارت صمت است و پیشنهاد ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که برای واردات نهاده ها از تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های فعال در زمینه دام و طیور استفاده شود و واردکنندگان از تنوع برخوردار شوند که برای کشور هم لازم است.

وی در رابطه با تحویل نهاده به مرغداران دارای مجوز و فعال گفت: در حال حاضر، طرح دانه در برابر تحویل گوشت انجام می شود و واحدهایی که تاریخ پروانه آنها منقضی شده و یا فعالیتی ندارند به صورت کامل رصد می‌شوند، بنابراین با تمهیدات صورت گرفته کالای مورد نیاز تولیدکنندگان به ویژه در زمینه مرغ و تخم مرغ به صورت کامل تامین خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که برای ارزان‌تر شدن کالاهای کشاورزی باید بهره‌وری افزایش یابد، خاطرنشان کرد: متوسط تولید نسبت به میانگین رکوردهایی که کشاورزان نمونه زده‌اند، در بخش زراعت ۳ تا ۴ برابر ظرفیت افزایش دارد، در باغبانی این امکان ۸ تا ۹ برابر، در دام و طیور 2.5 برابر و در بخش شیلات این ظرفیت دو برابر است.

وی در رابطه با تولید مرغ لاین عنوان کرد: هر سال ۲۶۰ تا ۲۸۰ هزار قطعه از نژادهای اجداد خارجی وارد کشور می‌شده که امسال با دستور مقام معظم رهبری به ریاست‌جمهوری، بحث احیای مرغ لاین ایرانی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و تمام دستگاه‌ها به کمک ما آمدند تا جوجه ریزی توسط مرغ لاین ایرانی در واحدهای مختلف اتفاق افتاد و ما پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال ۵۰ درصد از مرغ اجداد توسط لاین ایرانی که در مجتمع بابل کنار نگهداری می‌شود، تامین خواهد شد و تا پایان سال آینده وابستگی نژادهای اجداد وارداتی از میان می‌رود.

خاوازی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ هم برای تولید مرغ لاین و پشتیبانی از ساختار مجتمع بابل کنار و به روز رسانی تجهیزات آن یارانه در نظر گرفته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره برنامه خوداتکایی در دانه های روغنی گفت: آنچه در توسعه کشت دانه های روغنی موثر است، تغییر ارز واردات روغن خام و پالم از 4200 تومانی به نیمایی بوده، و با این اقدام گام بلندی در خوداتکایی در دانه های روغنی برداشته خواهد داشت، ادامه داد: عامل بعدی قیمت گذاری دانه‌های روغنی است که باید برای کشاورزان کشت دانه های روغنی به صرفه باشد تا به کشت محصولاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی که قابلیت اشباع در بازار دارد، روی نیاورند.

وی در رابطه با کشت قراردادی دانه‌های روغنی گفت: در حال حاضر کشت قراردادی بین کارخانه‌جات و کشاورزان در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع انجام شده که در صورت تغییر ارز روغن خام از 4200 تومانی به نیمایی، گام بزرگی در خودکفایی برداشته خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با وابستگی ابتدای زنجیره های تولیدات کشاورزی به واردات، عنوان کرد: موضوعی که در این سال ها نگاه جامع و کاملی به آن نشده، کل زنجیره تولید اعم از هسته تا نهاده، تولید، فرآوری، لجستیک و بازارهای داخلی و صادرات است و آنچه مورد غفلت واقع شده، هسته ها هستند.

خاوازی ادامه داد: کشور در تولید بذر بیش از ۹۵ درصد خودکفا هستیم و فقط در بذر سبزی و صیفی دچار مشکل هستیم که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا پایان سال ۱۴۰۰ بذر خیار، انواع گوجه فرنگی و پیاز حداقل پنج رقم ترخیص می‌شود.

وی افزود: در تامین تخم چشم زده ماهی وابسته هستیم و برنامه ریزی کرده ایم تا پایان امسال به ۵۰ درصد خود اتکایی برسیم، همچنین در زمینه هسته های کودهای فسفاته و پتاسه برنامه داریم و در تولید بذر واکسن هم وضعیت خوبی برخورداریم و بزودی چهار بذر واکسن را رونمایی خواهیم کرد.

خاوازی خاطرنشان کرد: از جمله بذرهای واکسن، بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان است که اخیرا رونمایی شده، علیرغم این که کشورها و سازمان های بزرگ این بذر را در اخیتار ما قرار ندادند، به این تکنولوژی دست یافتیم و بزودی این تکنولوژی برای تولید به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طرح‌های آبخیزداری در کشور گفت: مجموع عملیات آبخیزداری تا قبل از سال 98 به خاطر اعتبارات کم، عملیات کندی بود. از سال ۹۸ در بند ه تبصره 4 بودجه، موضوع آبخیزداری دیده شد و از سال 98 جهش ایجاد شد و در سال 98 و 99، ۲.۶ میلیون هکتار سطح عملیات آبخیزداری انجام گرفت.

خاوازی ادامه داد: امسال با وجود موافقت نامه ۸۰۰ هزار هکتاری با سازمان برنامه و بودجه، هدف گذاری ما ۱.۲ میلیون هکتار تا پایان سال است که در ۶۰۰ حوزه آبخیز این عملیات در حال انجام است.

وی افزود: پس از سیل فروردین ۹۸، ۱۱ استان کشور دچار سیل شد. این استان های سیل زده را انتخاب کردیم و عملیات آبخیزداری را در نقاط سیل خیز و حساس این استان ها شروع کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: آبخیزداری در رونق روستاها، کنترل فرسایش خاک و احیای آبخوان‌ها بسیار موثر است و با هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری، بین 1.5 تا 5 برابر دبی قنات ها اضافه و 9 تن در هکتار از فرسایش خاک و 5 متر مکعب از انباشت رسوب در پشت سدها جلوگیری می شود.

خاوازی ادامه داد: با هر هکتار آبخیزداری حدود 500 متر مکعب آب به آبخوان ها اضافه می شود، در ترسیب کربن موثر است و هر هکتار آبخیزداری 120 تا 150 کیلیوگرم به افزایش علوفه کمک می کند و مجموعا مرتعداری و روستا را زنده می کند و از نکاتی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند.

وی درباره تنظیم بازار شب عید گفت: بر اساس قانون، تنظیم بازار شب عید بر عهده وزارت صمت است و سال گذشته نیز از عهده این مسئولیت به خوبی برآمد. بر اساس حکم سران سه قوه، مسئولیت تنظیم بازار همه محصولات از جمله محصولات کشاورزی بر عهده وزارت صمت قرار گرفته است و پیشنهاد ما این است که همچنان وزارت صمت عهده دار مسئولیت تنظیم بازار شب عید باشد.

وزیر جهاد کشاورزی، اجرای پروژه احیای آب بندان ها در سه استان شمالی کشور را از موارد مغفول مانده عنوان و تصریح کرد: با لایروبی و بهسازی 26 هزار هکتار آب بندان در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، حجم ذخیره آب از 600 میلیون متر مکعب به 1.3 میلیارد متر مکعب افزایش می‌یابد.

وی افزود: عملیات بهسازی آب بندان ها سال گذشته در سطح 7500 هکتار، امسال در سطح 9500 هکتار و در سال آینده مجموع 26 هزار هکتار این طرح به طور کامل اجرا خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید