Iranian Agriculture News Agency

خدارحمی:

عملکرد بخش کشاورزی از مولفه های اصلی تاب‌آوری کشور در برابر هجمه‌های دشمنان است

روح اله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی در جلسه مجمع عمومی سالانه این بانک، ضمن ارائه گزارش عملکرد سال مالی 1398 و شش ماهه اول 1399، عملکرد بانک کشاورزی در سیستم بانکی را مطلوب و در راستای حمایت از بخش کشاورزی ، بسیار موفق دانست.

عملکرد بخش کشاورزی از مولفه های اصلی تاب‌آوری کشور در برابر هجمه‌های دشمنان است

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، خدارحمی در این جلسه که با حضور دکتر دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و نمایندگان وزیر جهاد کشاورزی و بانک مرکزی برگزار شد، ضمن اظهار خرسندی از رشد 8.8 درصدی ارزش افزوده بخش کشاورزی و رشد 1.1درصدی تولید ناخالص داخلی بدون نفت در سال 1398، به سهم 9 درصدی بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی و سهم 71 درصدی  بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی اشاره کرد و بخش کشاورزی را یکی از ارکان تاب آوری و مقاومت کشور در برابر هجمه‌های دشمنان دانست.

وی در ادامه گزارش خود جمع‌آوری و تجهیز منابع برای تامین نیازهای اعتباری بخش کشاورزی را یکی از وظایف مهم بانک کشاورزی اعلام کرد و اظهار داشت:  خوشبختانه هدف کلی تجهیز منابع ما در نیمه آبان محقق شد و لذا هدف را بالا بردیم و این امر موفقیت چشمگیری است. همچنین به دلیل وضعیت خاص بخش کشاورزی،  جذب منابع ارزان قیمت را افزایش دادیم و علیرغم رقابت شدید در دو سال اخیر موفق شدیم سهم منابع ارزان را از 39.5 درصد در سال 96 به 55.3 درصد در نیمه سال 99 برسانیم  .

خدارحمی تصریح کرد: خوشبختانه باهدف تامین مالی و حمایت از بخش کشاورزی، پرداخت تسهیلات در بانک کشاورزی  همواره در حال رشد است و در سال 98 شاهد تحقق برنامه 102 درصدی بودیم و در نیمه سال 99 نیز تقریبا نیمی از برنامه سال جاری محقق شده است.

وی افزود: در زمینه عاملیت خرید تضمینی گندم، علیرغم مشکلات موجود، امسال به موقع توانستیم وجوه گندم را به کشاورزان پرداخت کنیم که بسیار موفقیت ارزنده ای بوده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه سخنان خود اعلام کرد: در زمینه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، تمام ماشین آلات لازم در بخش کشاورزی با تأمین اعتبار از طرف بانک و ۲۰ درصد سهم متقاضی تامین می‌شود و هیچ تقاضایی بدون پاسخ نمی‌ماند ، به ویژه این توفیق در زمینه توسعه مکانیزاسیون کشت برنج بسیار اثرگذار بوده است .

وی خاطرنشان کرد: مانده خالص تسهیلات پرداختی بانک در پایان  سال 1398 نسبت به پایان سال 1397، 21 درصد رشد داشته است  و  تا پایان شهریور ماه سال 1399  به رشد صعودی خود ادامه داده و از هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده و همچنان در حال رشد است که نشان از حمایت ما از بخش کشاورزی دارد.

خدارحمی امهال مطالبات بانک از کشاورزان خسارت دیده و اجرای بند« خ»  و بند «ل» و همچنین بخشودگی دیرکرد بدهکاران را  از دیگر اقدامات حمایتی بانک کشاورزی دانست که اگرچه مستلزم صرف نظر کردن بانک از بخشی از درآمدهای خود بوده ، لیکن برای کمک به بخش کشاورزی به نحو احسن  به انجام رسیده است.

وی افزود: در حوزه بانکداری الکترونیک و استفاده از ابزارهای جدید بانکداری و همچنین در شاخص پذیرندگی ابزارهای الکترونیکی یکی از چهار بانک برتر کشور هستیم و جایگاه بسیار خوبی داریم که با وجود تخصصی بودن بسیار مطلوب است.

خدارحمی همچنین تاکید کرد: راه اندازی سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی در سال گذشته، که در حال حاضر با 37 هزار و ۷۰۰ کاربر فعال به شکل بسیار اطمینان بخشی در حال فعالیت است و نیز صدور کشاورز کارت ، که از تلفیق منابع قرض‌الحسنه و منابع بانک 20 هزار میلیارد ریال منابع ۱۲ درصدی برای تامین نهاده‌ها به ویژه کود در اختیار کشاورزان قرار می گیرد ، از جمله محصولات نوین بانک کشاورزی برای حمایت از بخش کشاورزی بوده است.

وی افزود:  خوشبختانه باوجود رشد پرداخت تسهیلات در کنار کنترل هزینه‌ها، تا این تاریخ نه تنها زیان نداریم بلکه سود مختصری هم داشته ایم. از همه امکانات از جمله فروش دارایی ها، کاهش هزینه های زائد ، کاهش اضافه برداشت و بهینه سازی شبکه بانکی برای بهبود عملکرد و کاهش زیان بانک استفاده کردیم و در زمینه شاخص قیمت تمام شده پول ، با  تلاش برای ارزان سازی منابع با وجود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد ریال رشد سالانه سپرده‌ها ، قیمت تمام شده پول را کنترل کردیم و ثبات آن حفظ شده است. همچنین اضافه برداشت از بانک مرکزی مهار شده و امسال به صفر رسیده است  .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید