Iranian Agriculture News Agency

معاون اول رئیس جمهور:

صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری باید حمایت شوند

معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت حمایت جدی از صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری تاکید کرد.

صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری باید حمایت شوند

به گزارش خبرنگار ایانا، مراسم رونمایی از تلاش‌ها و توانمندی‌های زنان روستایی و عشایری با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، امروز در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

در این مراسم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ضمن تبریک ایام ماه ربیع الاول و روز جهانی زن روستایی اظهار کرد: امیدوارم تمام رنج ها و غم هایی که در این ایام با نگرانی از معیشت، آینده و سلامت برای مردم دغدغه ایجاد کرد، با گشایشی که در افق‌های آینده پیش روی مردم ایران باز می شود، از میان رفته و به شادی و نشاط بینجامد.

وی افزود: امروز فرصت مناسبی است که در روز جهانی زنان روستایی از اقدامات بزرگ و ارزشمندی که در این رابطه انجام شده صحبت کنیم و هم از زنان روستایی و عشایری الگوسازی شود که آغازگر کارهای مهم و تحول گرا در کشور هستند. جهانگیری خاطرنشان کرد: امروز کشور ما در شرایط خطیر و پیچیده‌ای قرار گرفته است که در این زمینه بین کارشناسان، صاحب نظران و مسئولان اتفاق نظر وجود دارد.

وی افزود: این شرایط ناشی از محدودیت‌های سیاسی بین المللی و منطقه‌ای است که کشورهایی که می توانستند دوست ما باشند از تمام توان خود برای سنگ اندازی استفاده کرده اند و هم شرایط سخت تحریم فشار بسیاری به مردم آورد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: همچنین محدودیت هایی که ویروس کرونا ایجاد کرده و مسائل مشکلات داخلی و ضعف های موجود، منجر به این شده که کشور در چنین شرایط سختی قرار گیرد و عرصه بر مردم تنگ شو.

جهانگیری با اشاره به این که این سختی ها هم برای جامعه شهری و هم جامعه روستایی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: زنان در اداره مسائل زندگی نقش اصلی و تعیین کننده دارند و این فشارها و سختی ها عرصه را بر زنانی که هم در داخل و هم خارج از خانه کار می کنند، سخت کرده، مخصوصاً زنان سرپرست خانوار که در شرایط بسیار خاصی قرار دارند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه روستا یکی از اصلی ترین کانونهای تولید محصولات و مواد غذایی است، اظهار کرد: امنیت غذایی ایران همیشه مهم بوده اما امروزه اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: امروز با پدیده کرونا مواجه هستیم که امنیت غذایی را تهدید می‌کند و بسیاری از کشورها تصمیمات سختی در ممنوعیت صادرات مواد غذایی در نظر گرفتند تا امنیت غذایی مردم برهم نخورد.

جهانگیری ادامه داد: ایران با تحریم و شرایط بین‌المللی سختی مواجه هست که اهمیت امنیت غذایی را دو چندان می کند، بخشی از مواد غذایی ما وارداتی است و باید برای به دست آوردن ارز آن نفت صادر شود اما شرایط سخت تحریم این امکان را به راحتی به ما نمی‌دهد.

وی ضمن تشکر از وزرای اسبق و فعلی جهاد کشاورزی و کشاورزان کشور عنوان کرد: پس از ۹ ماه از شیوع بیماری کرونا تقریباً دچار کمبود مواد غذایی نشدیم و من از طرف دولت این اطمینان را می‌دهم که ما می توانیم امنیت غذایی کشور و کالاهای مورد نیاز مردم را فراهم کنیم.

جهانگیری افزود: مسئله سلامت از مسائل اصلی و حاد جامعه است، باید بر مشکلاتی که سلامت را تهدید می‌کند غلبه کرده و با محدودیت‌های وزارت بهداشت همراهی کنیم تا بتوانیم مشکلات امنیت غذایی مردم را برطرف کنیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما باید بتوانیم اعتماد عمومی مردم، امید به آینده و تاب آوری جامعه را افزایش دهیم، ایران قادر است با همبستگی و مشارکت مردم و نهادهای حاکمیتی بر مشکلات غلبه کند.

جهانگیری تاکید کرد: برای تقویت روحیه مردم و حل مشکلات کشور باید با هم همراه باشیم اما یک عده در این شرایط به سمت انتقام‌گیری و فشار می روند و در شرایطی که فصل همراهی و همدلی  است به دنبال ارتقاء موقعیت خود هستند.

وی در رابطه با صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری گفت: باید صندوق‌های خرد هم به صورت جدی مورد حمایت قرار گیرند و صندوق کارآفرینی امید باید وام‌هایی با نرخ پایین به این صندوق‌ها بدهد که بخش عمده این مبالغ به کارها و امور زنان روستایی  اختصاص یابد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید