Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور خبر داد:

استفاده از 150کیلوگرم بذر برای کاشت پنبه در هر هکتار

رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور خبر داد: در ایران برای کاشت پنبه در هر هکتار، 150 کیلو گرم بذر مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که میزان مصرف بذر در هندوستان برای یک هکتار ۱.۵ کیلو گرم است.

استفاده از 150کیلوگرم بذر برای کاشت پنبه در هر هکتار

به گزارش خبرنگار ایانا، قربانعلی روشنی، رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور امروز در بازدید از مرکز تحقیقات پنبه در  کاشمر، با اشاره به معرفی ارقام جدید پنبه در سال های گذشته،گفت: 4 رقم پنبه با نام‌های تجاری کاشمر، خورشید، خرداد و ورامین طی چند سال گذشته توسط محققان کشور معرفی شده است.

وی ادامه داد: هدف ما در معرفی ارقام جدید استفاده بهینه از خاک است. 

روشنی با تاکید بر حضور کشت پنبه در الگوی کشت، تصریح کرد: باید پنبه در الگوی کشت وجود داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر 95 درصد پنبه‌کاران کشور برای تولیدات خود از  از رقم‌های داخلی استفاده می‌کنند.

رییس موسسه تحقیقات پنیه کشور با اشاره به اینکه ارقام معرفی شده بر اساس شرایط آب و هوایی کشور اصلاح شده‌اند، افزود: این ارقام تطابق و سازگاری بالایی با منطقه‌های مختلف کشور دارد.

وی درباره میانگین تولید بذور داخلی در کشورمان، بیان کرد: این تولیدات از بسیاری از کشورهای دیگر بالاتر است و در مجموع می‌توان گفت که کیفیت مناسبی دارند.

روشنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تولید و مصرف بذر در کشور، گفت: در ایران برای کاشت پنبه در هر هکتار، 150 کیلو گرم بذر مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که میزان مصرف بذر در هندوستان برای یک هکتار ۱.۵ کیلو گرم است.

وی در پایان درباره راهکاری رفع این مشکل، گفت: برای رفع مشکل مصرف زیاد پنبه در کشور، سه سال تحقیقات انجام شد است که به زودی از نتایج آن رونمایی می‌شود.

بنا بر این گزارش، صمیمی یکی از کارخانه‌داران حاضر در جمع در پاسخ به این سوال که دلیل تمایل شما به واردات به جای استفاده از تولید داخل چیست، گفت: تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار مصرف داخل نیست و از سوی دیگر در محصولات ایرانی الیاف غریبه (ناخالصی) زیاد دارد که باعث کاهش کیفیت محصول نهایی می‌شود؛ پنبه داخلی همچنین بسته‌بندی مناسبی ندارد و از فلزات در بسته‌بندی استفاده می‌شود که در عملیات تولید اختلال ایجاد می‌کند.

وی همچنین گفت: متأسفانه پنبه داخلی یک دست نیست، به‌طوری‌که بار هر کامیون با دیگری متفاوت است که این امر هزینه‌های کارخانه‌ها را بیشتر می‌کند و حتی منجر به آن می‌شود که محصول کارخانه الیاف، یکسان و یک شکل نباشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید