Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت مرکزی سهامی‌‌زراعی‌های ایران:

فعالیت 25 شرکت سهامی‌زراعی در کشور

محصولات شرکت‌ مرکزی سهامی‌زراعی‌های ایران به کشورهای روسیه و ارمنستان با برند تجاری«سزا» صادر شد

مدیرعامل شرکت مرکزی سهامی‌‌زراعی‌های ایران خبر داد: 31 شرکت سهامی‌زراعی در این دولت، اقدام به ثبت کرده‌اند که تاکنون 25 شرکت سهامی‌زراعی وارد عملیات شده‌اند.

فعالیت 25 شرکت سهامی‌زراعی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل شرکت مرکزی سهامی‌‌زراعی‌های ایران در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه 93 شرکت سهامی‌زراعی در ابتدای انقلاب وجود داشت که 500هزار هکتار اراضی تحت پوشش داشت، گفت: تعداد زیادی از این شرکت‌های سهامی‌زراعی در همان اوان از سوی برخی مدیران ارشد وقت به‌عنوان مظاهر رژیم قبلی شناخته شده و منحل شدند، اما هشت شرکت سهامی‌زراعی باقی ماند که از این میزان نیز، سه شرکت نیز پس از مدتی متوقف شد. در این میان پنج شرکت سهامی‌زراعی باقی ماندند که به‌عنوان شرکت‌های سهامی‌زاعی نسل اول شناخته می‌شوند.

غلامحسین طباطبایی با اشاره به اینکه این پنج شرکت سهامی‌زراعی با خواست و اصرار مردم باقی ماندند، ادامه داد: شرکت سهامی‌زراعی تربت‌جام، خضری، اسلام‌آباد، دهکده رضوی و گلپایگان به‌عنوان شرکت‌های سهامی‌زراعی نسل اول اکنون زنجیره تولید نیز دارند. این پنج شرکت، بالای 85درصد از اهداف و برنامه‌های خود را اجرایی کرده‌اند.

* ثبت 31 شرکت سهامی‌زراعی در کشور

طباطبایی با بیان اینکه توقف فعالیت شرکت‌های سهامی‌زراعی تا سال 1384 ادامه داد: پس از آن شرکت‌های دیگری به‌عنوان شرکت‌های نسل دوم در این زمینه آغاز به کار کردند. 31 شرکت سهامی‌زراعی در این دولت، اقدام به ثبت کرده‌اند که تاکنون 25 شرکت سهامی‌زراعی وارد عملیات شده‌اند. این شرکت‌های سهامی‌زراعی عمدتا در 12 استان کشور وجود دارند که استان‌های خراسان رضوی‌، شمالی و جنوبی به دلیل آنکه مهد ایجاد شرکت‌های سهامی‌زراعی بوده‌اند، پیشتاز هستند. در این میان، پنج شرکت به‌عنوان نسل دوم شرکت‌های سهامی‌زراعی فعالیت گسترده‌تری را دنبال کرده و در جایگاه خوبی قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت مرکزی سهامی‌‌زراعی‌های ایران در ادامه با اشاره به اینکه اساسنامه این شرکت در سال 1355 به تصویب هیئت‌وزیران رسیده است، افزود: اساسنامه این شرکت در سال ۱۳۹۰ بروزرسانی شد. این اساسنامه بسیار کامل است و به دلیل دربرگیری بالا، جذابیت‌هایی را برای شرکت‌های غیر حوزه کشاروزی به‌ویژه در بخش تجاری نیز ایجاد کرده است.

به گفته او، صاحبان آب و زمین و بهره‌برداران در این نظام بهره‌برداری، با یک مدیریت واحد فعالیت می‌کنند و در ارتباط سیستمی با هم هستند.

* صادرات به روسیه و ارمنستان

طباطبایی با بیان اینکه نزدیک به 15ماه قبل، این شرکت آغاز به کار کرد، گفت: در این مدت توانسته‌ایم گام‌های نخستین را برداریم. برای اولین‌بار در قالب شرکت مرکزی سهامی‌‌زراعی‌های ایران به‌عنوان شبکه تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی توانستیم محصولات پسته و خرمای مضافتی از استان کرمان، سیب درختی از آذربایجان غربی و فلفل رنگی از استان اصفهان را به مقصد روسیه و ارمنستان صادر کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طبق اساسنامه این شرکت، شرکت‌های تعاونی تولید، ‌سهامی‌زراعی و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند سهام شرکت مرکزی سهامی‌‌زراعی‌های ایران را خریداری کنند، اعلام کرد: در همین راستا و با استفاده از این ظرفیت، با یکی از شرکت‌های بزرگ بنیاد مستضعفان تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که ذیل آن، تمامی فعالیت‌های جمع‌آوری، بسته‌بندی، ذخیره، بازاریابی و فروش مربوط به باغ سیب مهرشهر در سطح 272هکتار در قالب ارائه خدمات فنی به این شرکت واگذار شد.

* فعالیت 25 شرکت سهامی‌زراعی در سطح 70هزار هکتار

طباطبایی با اشاره به سطح کل اراضی تحت پوشش این شرکت گفت: 25 شرکت سهامی‌زراعی عضو این شرکت مرکزی، حدود 70هزار هکتار را دربرمی‌گیرد که در این زمینه بالغ بر 7700 بهره‌بردار در این مجموعه حضور دارند. همچنین در حال حاضر در هر شرکت حداقل ۱۰۰ نفر کارمند بیمه تأمین اجتماعی فعالیت دارند.

او با بیان اینکه بهره‌برداران از این شرکت دو انتظار  عمده دارند، گفت: تدارک نهاده براساس کیفیت و قیمت و همچنین بازاریابی و فروش محصولات دو انتظار اصلی بهره‌برداران از این شرکت است.

طباطبایی، مدیرعامل شرکت مرکزی سهامی‌‌زراعی‌های ایران با تأکید بر اینکه ادامه روش‌های گذشته در بخش کشاورزی به‌دلیل محدودیت‌آب و خاک و افزایش کمی و کیفی میل به مصرف مواد غذایی و همچنین رقابت‌های گسترده در این بخش، غیرممکن است، گفت: کشاورزی بدون الگوی کشت راه به جایی نمی‌برد. همانگونه که اگر حد مطلوب مزرعه (حد فنی- اقتصادی) در نظر گرفته نشود و از خرده‌مالکی خارج نشویم، امکان‌پذیر نخواهد بود. این دو اصل در کنار رویکرد کشاورزی منطقی و علمی در تمامی بخش‌ها شروط اصلی تولید در بخش کشاورزی مطلوب است.

طباطبایی سپس با بیان اینکه تمامی این شروط باید در یک بستر مناسب جای گیرد، ادامه داد: الگوی سهامی‌زراعی به‌عنوان یک نظام بهره‌برداری مناسب می‌تواند به‌عنوان بستری برای نیل به این هدف شناخته شود.

* ثبت برند تجاری«سزا»

طباطبایی با اشاره به اهمیت برندسازی برای بازاریابی و فروش محصولات افزود: در این زمینه، محصولات تولیدی شرکت‌های سهامی‌زراعی زیرمجموعه این شرکت با برند تجاری «سزا» وارد بازارهای داخلی و خارجی می‌شوند.

* امتیازات ویژه برای شرکت‌های سهامی‌زراعی

مدیرعامل شرکت مرکزی سهامی‌‌زراعی‌های ایران با اشاره به اینکه راندمان در واحد سطح (میزان تولید) در شرکت‌های سهامی‌زراعی 2.5 برابر واحدهای مجاور آنهاست، از امتیازاتی گفت که برای تشکیل شرکت‌های سهامی‌زراعی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نظام‌های بهره‌برداری وجود دارد. به گفته او: دو امتیاز فراتر از امتیازات سایر نظام‌های بهره‌برداری برای شرکت‌های سهامی‌زراعی وجود دارد. نخست، این شرکت‌ها تا 10 سال از پرداخت هرگونه مالیات معاف هستند. دوم، اگر در کنار اراضی که در قالب نظام بهره‌برداری سهامی‌زراعی فعالیت می‌کنند، اراضی دولتی وجود داشته باشند، این اراضی به‌صورت رایگان و بدون محدویت در اختیار شرکت سهامی‌زراعی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید