Iranian Agriculture News Agency

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از خبرگزاری جمهوری اسلامی در آستانه هفته دولت/ تاکید ویژه بر اطلاع رسانی ظرفیت‌های گسترده بخش کشاورزی

مدیران استانی ایرنا به صورت بر خط (وبینار) طرح پرسش کردند

وزیر جهاد کشاورزی امروز در آستانه هفته دولت ضمن حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی و بازدید از بخش‌های مختلف آن با مدیرعامل ایرنا گفت و گو کرد.

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از خبرگزاری جمهوری اسلامی در آستانه هفته دولت/ تاکید ویژه بر اطلاع رسانی ظرفیت‌های گسترده بخش کشاورزی

 

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی پس از دیدار با «محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با حضور در بخش‌های مختلف سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی از جمله اتاق خبر به پرسش‌های خبرنگاران این رسانه پاسخ گفت.

در جریان این دیدار که کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و علیمراد سرافرازی مدیر مرکز روابط عمومی و بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی نیز او را همراهی می‌کردند، مدیران استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به صورت بر خط (وبینار) حضور داشتند و به طرح پرسش‌ها و مسائل و مشکلات بخش حوزه کشاورزی حوزه محل خدمت خود پرداختند. 

افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی و احداث و توسعه واحدهای فرآوری

 به گزارش ایرنا، از جمله مهمترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی و احداث و توسعه واحدهای فرآوری است که در تعریف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استانی، ترویج کشت گیاهان دارویی به ویژه گیاهان دارویی با ارزش افزوده بالاتر همچون زعفران، گل محمدی، زیره، خارشتر و شیرین‌بیان در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی استانی قرار گرفته است.

در سال ۱۳۹۸ استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام، فارس، کردستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، مازندران و گیلان در زمینه گیاهان دارویی و احداث و توسعه واحدهای فرآوری اقدام کرده‌اند که تعداد استان‌های متولی توسعه این پروژه در سال ۱۳۹۹ به ۲۰ استان بالغ شده است.

ایجاد مراکز نگهداری و فرآوری میوه و سبزیجات به منظور فرآوری، بسته‌بندی و تنظیم بازار داخلی و خارجی

ایجاد مراکز نگهداری و فرآوری میوه و سبزیجات به منظور فرآوری، بسته‌بندی و تنظیم بازار داخلی و خارجی از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در این زمینه به منظور فرآوری، بسته‌بندی و جلوگیری از ایجاد ضایعات میوه و سبزیجات و توسعه صادرات میوه و سبزیجات بسته‌بندی شده از کشور، توسعه مراکز نگهداری و سردخانه‌ها در استان‌های مستعد به ویژه استان‌های مرزی در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی استان‌ها قرار گرفت.

 

IMG-20200822-WA0062

 احداث 3 هزار و ۶۶۳ هکتار گلخانه جدید و اصلاح، بازسازی و نوسازی ۵۴۱ هکتار گلخانه

 با اقدام‌های صورت گرفته و ارایه تسهیلات مناسب، کشت گلخانه‌ای از 8 هزار و ۸۰۰ هکتار در ابتدای دولت یازدهم به بیش از ۱۶ هزار هکتار در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته که نشان می‌دهد سطح تولیدات گلخانه‌ای در این بازه زمانی 2 برابر شده است. هدفگذاری پروژه در سال ۱۳۹۸ شامل احداث 3 هزار و ۶۶۳ هکتار گلخانه جدید و اصلاح، بازسازی و نوسازی ۵۴۱ هکتار گلخانه بوده که تا پایان سال ۱۳۹۸، میزان ۲۸۱۳ (۷۷ درصد) گلخانه جدید احداث و ۶۵۰ هکتار (۱۲۰ درصد) گلخانه بازسازی و نوسازی شده است.
 

تولید ۱۴ میلیون تن گندم و خرید تضمینی حدود ۷.۷ میلیون تن گندم

پروژه ارتقای ضریب خوداتکایی در تولید گندم بـه عنوان یک محصول استراتژیک در سال‌های اخیر با جدیت توسط وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شده است. با توجه به عملکرد پروژه، میزان خرید تضمینی گندم در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ از ۴.۸ به ۹.۵ میلیون تن (تقریباً ۲ برابر) افزایش یافته است.

در سال ۱۳۹۸ نیز تولید گندم به میزان ۱۴.۰۵ میلیون تن بوده و با توجه به آخرین آمار، میزان هفت هزار و ۷۱۵ تن خرید برنامه گندم محقق شده است. همچنین ۴۷۴ هزار تن بذر اصلاح شده قبل بوجاری از کشاورزان خریداری شده است.

IMG-20200822-WA0047

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری

بـا هدف ارتقای بهره‌وری و مدیریت مصرف آب کشاورزی، هدفگذاری این پروژه در سال ۱۳۹۸، توسعه ۱۰۴ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری در استان‌های مختلف کشور بوده است که تا پایان سال، با پیشرفت ۱۱۲ درصدی حدود ۱۱۷ هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

 پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهی خاویاری

در تعریف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استانی، ترویج آبزی‌پروری به ویژه با شیوه تولید ماهی در قفس با استفاده از پتانسیل سواحل کشور و دریاچه‌های پشت سدها، در دستور کار ستاد قرار گرفته است.

در سال ۱۳۹۸ استان‌های کرمانشاه، بوشهر، ایلام، فارس، کردستان، سمنان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، مازندران و گیلان در زمینه پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهی خاویاری اقدام کرده‌اند که متوسط میزان پیشرفت عملیاتی این پروژه در ۱۱ استان بالغ بر ۷۰ درصد است.​

به گزارش ایانا، در آغاز این بازدید و پیش از حضور در وبینار تدارک دیده شده با مدیران ایرنا در استانها، خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و محمدرضا نوروزپور مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) پیرامون ظرفیت‌های بخش کشاورزی و اهمیت اطلاع رسانی در مورد تمام ظرفیتهای پنهان مانده آن تاکید کردند. 
 
 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید