Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد:

پیشگیری از خسارت 48 هزار میلیارد تومانی به محصولات کشاورزی با مبارزه به موقع با کل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز

پیش‌بینی حمله ملخ‌های صحرایی از شبه جزیره عربستان از اواخر دی ۹۹

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور پیش‌بینی کرد سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سال زراعی آینده به یک میلیون هکتار برسد.

پیشگیری از خسارت 48 هزار میلیارد تومانی به محصولات کشاورزی با مبارزه به موقع با کل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز

 

 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور پیش‌بینی کرد سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سال زراعی آینده به یک میلیون هکتار برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، کیخسرو چنگلوایی امروز در نشست مطبوعاتی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: با توجه به فراهم شدن شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی‌ها در تابستان سال جاری در خاستگاه این آفت به ویژه در شبه جزیره عربستان باید منتظر افزایش 20 برابری جمعیت ملخ صحرایی در سال زراعی آینده نسبت امسال باشیم.

وی زمان تقریبی ورود ملخ صحرایی به کشور از سمت پاکستان را در اوایل مهر ماه عنوان کرد و گفت: به پیش‌بینی ایران و سازمان فائو در اواخر دی ماه نیز از شبه جزیره عربستان حمله ملخ صحرایی به کشور را خواهیم داشت.

چنگلوایی افزود: ما علاوه بر رصد و پایش این آفت، برای تهیه سم و تجهیزات لازم با توجه به افزایش قیمت، اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان برای مبارزه در عرصه یک میلیون هکتاری نیاز داریم.

وی درعین حال اذعان داشت: تلاش می‌کنیم با حمایت دولت و سازمان فائو، شرایط به لحاظ فراهم کردن تجهیزات و سم برای مبارزه به موقع آماده شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور، سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سال جاری را 404 هزار هکتار در 9 استان کشورعنوان کرد.

وی گفت: در سال زراعی جاری علاوه بر مبارزه با ملخ صحرایی که آفت مهاجم است، در سطح 140 هزار هکتار با ملخ بومی در برخی استان‌ها مبارزه صورت گرفت.

چنگلوایی در مورد مبارزه با بیماری‌های سن و زنگ گندم نیز اظهار کرد: طی سال زراعی جاری در سطح 2 میلیون و 500 هزار هکتار با سن و 570 هزار هکتار با زنگ گندم مبارزه شد.

وی افزود: اگر با زنگ گندم مبارزه نمی‌شد حداقل 600 هزار تن کاهش تولید به ارزش 1500 میلیارد تومان داشتیم.

چنگلوایی به مبارزه بیولوژیک با آفات اشاره و تصریح کرد: از طریق مبارزه بیولوژیک با استفاده از آفت‌کش‌های طبیعی، فرمون‌ها و سایر امکانات و مجموعه اقدامات 1.5 میلیون هکتار از سطح مبارزه شیمیایی کاهش یافته است.

وی رویکرد سازمان حفظ نباتات کشور را رفتن به سمت مبارزه بیولوژیک و سایر روش‌های طبیعی برای دفع آفات در اراضی کشاورزی به منظور حفظ سلامت جامعه و محصولات دانست و گفت: مهمترین اصل در این زمینه آموزش و ارتقای دانش کشاورزان و استفاده از محصولات فناورانه است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به تاسیس 102 واحد تولید مواد بیولوژیک و تجهیزات غیر شیمیایی در کشور اذعان داشت: طی چند سال اخیر 10 شرکت دانش‌بنیان و 42 قلم آفت‌کش طبیعی جدید در کشور ثبت شده و تلاش داریم از تولید کنندگان داخلی حمایت کنیم.

وی درباره حذف سموم پر خطر گفت: طی 10 سال اخیر 100 قلم سم پرخطر از فهرست سموم مجاز کشور حذف شده است.

چنگلوایی ادامه داد: در سال 75 سهم آفت‌کش‌‍‌های پر خطر در سبد آفت‌کش‌های مصرفی کشور29 درصد بود که این عدد در سال 92 به 9 درصد و در پایان سال 98 به 5 درصد رسید.

به گفته وی با تغییر در روند سبد آفت‌کش‌ها، حدود  10 هزار تن از مصرف سموم پر خطر کاهش یافت است.

چنگلوایی اذعان داشت: طی 3 سال اخیر حدود 150 نوع سم کم خطر با دز مصرف پایین به سبد آفت‌کش‌ها اضافه شد.

وی در همین حال به مقایسه مصرف سم در کشور و سایر کشورهای جهان پرداخت و گفت: متوسط مصرف سم در جهان 2.8 کیلوگرم در هر هکتار و در ایران 2.5 کیلو گرم در هر هکتار است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور، مصرف سم در ژاپن و آلمان را به ترتیب 19 کیلوگرم و 5 کیلوگرم در هر هکتار عنوان کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به تولید 114 میلیون تن محصولات زراعی و باغی، اگر مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز صورت نمی‌گرفت، ظرفیت از دست دادن 40 میلیون تن محصول کشاورزی را داشتیم.

چنگلوایی تصریح کرد که با مدیریت به موقع و موثر آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز می‌توانیم از خسارت حداقل 32 میلیون تن محصول به ارزش 48 هزار میلیارد تومان جلوگیری کنیم.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید