Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد:

نقش بخش کشاورزی در افزایش تاب‌آوری برابر تحریم‌ها و ارتقای رشد اقتصادی کشور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این بخش با دارا بودن بیش از ۴.۳ میلیون نفر بهره‌بردار، دارای سهم هشت درصدی از تولید ناخالص داخلی یعنی حدود ۴۰ میلیارد دلار است.

نقش بخش کشاورزی در افزایش تاب‌آوری برابر تحریم‌ها و ارتقای رشد اقتصادی کشور

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «کاظم خاوازی» امروز (یکشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در تولید، اشتغال‌زایی و پایداری محیط زیست، افزود: با وجود نقش بی‌بدیل بخش کشاورزی در افزایش تاب‌آوری در مقابل تحریم‌ها و ارتقای رشد اقتصادی کشور در نبود درآمدهای نفتی، اما در سال‌های گذشته حداکثر سرمایه‌گذاری در این بخش هیچ‌گاه از پنج درصد بیشتر نبوده است.

وی مهمترین اهداف در این بخش را ارتقای امنیت غذایی با تاکید بر حفظ منابع پایه آبی، خاکی و ژنتیکی، حضور پایدار بهره‌برداران در این بخش و مثبت کردن تراز تجاری غذای کشور برشمرد.

خاوازی گفت: ‌سطح زیر کشت تولید زرارعی کشور ۱۸.۵ میلیون هکتار و کل تولید ۱۲۴ میلیون تن است که تولیدات زراعی ۸۳.۵ میلیون تن آن را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه‌داد: در این بین، تولید گندم به عنوان راهبردی‌ترین محصول زراعی ۱۴ میلیون تن پیش‌بینی شده، در حالی که برنامه تکلیف شده برای امسال ۱۳.۴ میلیون تن بوده است.

به گفته این عضو کابینه دولت، در جو نیز تولید ۳.۵ میلیون تن محصول پیش‌بینی می‌شود، در حالی که تکلیف برنامه ۳.۲ میلیون تن و نیاز کشور به آن ۶.۵ میلیون تن است.

وی بیان داشت:‌ تولید ۱.۵ تا ۱.۷ میلیون تن شکر،  ۵۶۰ هزار تن دانه های روغنی، ۶۸۰ هزار تن حبوبات، ۲۲۰ هزار تن پنبه وش، ۲۲ میلیون تن نباتات علوفه ای، ۱۴.۳ میلیون تن سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی و ۸.۳ میلیون تن محصولات جالیزی در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

محصولات باغبانی

وزیر جهاد کشاورزی اضافه‌کرد:‌ در بخش باغبانی تولید ۲۳ میلیون تن محصول پیش بینی می شود که مهمترین آنها چهار میلیون تن سیب درختی، ۵.۴ میلیون تن مرکبات، ۳.۲ میلیون تن انگور، سه میلیون تن محصولات گلخانه ای، ۱.۲ میلیون تن خرما و ۱.۶ میلیون تن انار است.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ در زیر بخش زراعی، مشکل اصلی وابستگی به خارج برای تامین نهاده‌های دامی است و برای ارتقای این بخش افزایش ۵.۲ میلیون تنی تولید (۱.۷ میلیون تن در بخش آبی و ۳.۵ میلیون تن در بخش دیم) برنامه‌ریزی شده است.

خاوازی اظهار داشت: در بخش باغبانی، افزایش چهار هزار و ۵۰۰ هکتاری سطح زیر کشت گلخانه‌ها (از سطح ۱۸ هزار و ۸۰۰ هکتاری کنونی) ‌برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت:‌ تاکنون ۶۰ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار ایجاد شده و برنامه امسال افزایش ۲۰ هزار هکتاری آن است.

این مقام مسوول افزود: امسال همچنین دو هزار و ۲۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی اضافه می‌شود و برای توسعه آن در اراضی مرتعی و جنگلی نیز برنامه داریم.

دام و طیور

وی با اشاره به بخش دام و طیور، خاطرنشان‌کرد:‌ در این بخش ۶۵ میلیون راس دام سبک و ۸.۴ میلیون راس دام سنگین وجود دارد و سالیانه ۱.۴ میلیارد قطعه جوجه ریزی گوشتی و ۱۴ میلیون قطعه مرغ مادر پرورش داده می‌شود.

خاوازی ادامه‌داد: برای امسال تولید ۲.۷ میلیون تن گوشت طیور (تکلیف برنامه ۲.۳۳ میلیون تن)، ۱۱ میلیون تن شیر (تکلیف برنامه ۱۰.۷ میلیون تن)، یک میلیون و ۴۰ هزار تن تخم مرغ (تکلیف برنامه یک میلیون و ۲۴ هزار تن)، ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز، ۱۱۲ هزار تن عسل و یک‌هزار و ۳۸۵ تن پیله تر کرم ابریشم پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در برنامه جهش تولید، تا پایان امسال تولید ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز، ۱۲۰ هزار تن عسل و یک‌هزار و ۶۰۰ تن پیله تر کرم ابریشم برنامه‌ریزی شده است.

شیلات و آبزیان

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به بخش شیلات و آبزیان، گفت: اکنون هفت هزار و ۳۰۰ مزرعه آبزی پروری و ۱۱ هزار و  ۳۴۹ شناور صیادی در کشور وجود دارد و تولید سالیانه شیلات و آبزیان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن، صید ۷۵۵ هزار تن، آبزی پروری ۵۲۵ هزار تن و خاویار پرورشی ۱۰.۷ تن است.

 جنگل و مرتع

وی بیان‌داشت:‌ وسعت کنونی جنگل‌های کشور ۱۴.۳ میلیون هکتار در پنج رویشگاه است، همچنین ۸۴ میلیون هکتار مرتع، ۲.۷ میلیون هکتار درختچه و بیشه‌زار و ۳۲.۶ میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد.

خاوازی خاطرنشان‌کرد: سالیانه ۱.۴ میلیون هکتار از مراتع کشور ممیزی می‌شود و تاکنون ۷۶ میلیون هکتار از مراتع کشور ممیزی شده، همچنین ۵۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی برای توسعه کشت دانه‌های روغنی شناسایی شده است.

وی از اجرای طرح کاداستر در ۳۲ میلیون هکتار از اراضی جنگلی خبر داد و گفت: امسال ۳۰ هزار هکتار بابت زراعت چوب هدف‌گذاری شده است، جنگل‌کاری اقتصادی ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار پیش بینی می شود و توسعه و غنی سازی جنگل‌ها در سطح ۴۰ هزار هکتار در دست اجراست.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از کمک به مردم در تامین مسکن با در اختیار گذاشتن اراضی با کاربری غیر کشاورزی و منابع طبیعی به وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

وی ادامه داد: در بخش امور اراضی نیز طرح کاداستر سالیانه در ۵۰۰ هزار هکتار از این اراضی اجرایی می‌شود و امسال این آمار دو برابر خواهد شد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید