Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی:

پایداری کشاورزی از طریق زنجیره‌های تولید میسر است

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: پایداری کشاورزی از طریق زنجیره‌های تولید میسر است و برگ برنده این زنجیره، کشاورزی قراردادی است که در آن مشخص است کالا را برای چه کسی و با چه ذائقه‌ای تولید می‌کنیم و همه آن در داخل زنجیره شکل می‌گیرد.

 پایداری کشاورزی از طریق زنجیره‌های تولید میسر است

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به مناسبت روز جهاد کشاورزی، اظهار کرد: بخش کشاورزی ما ظرفیت‌های بی‌بدیلی دارد، موقعیت ما به لحاظ آب و هوایی ویژه است و کشاورزی ما همیشه در شرایطی که کشور دچار محدودیت است، به ویژه در اقتصاد بدون نفت، توانسته است کشور را کمک کند.

وی افزود: رشد اقتصادی بخش کشاورزی بر اساس گزارش مرکز آمار ۳ درصد و بر اساس گزارش بانک مرکزی ۸.۸ درصد است که نشان از موفقیت این بخش دارد و آن را مدیون کشاورزان هستیم.

خاوازی ادامه داد: ما در سال های اخیر در بخش تولید اتفاقات خوبی داشتیم، کل تولید محصولات کشاورزی ما در سال ۹۲، ۹۷ میلیون تن بود که این میزان تولید در سال ۹۸ به ۱۲۴ میلیون تن رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم تا انتهای سال ۹۹ تولید محصولات کشاورزی به  ۱۲۸ میلیون تن افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تولید محصولات کشاورزی در بخش زراعت از ۶۸ میلیون تن در سال ۹۲ به ۸۳.۷ میلیون تن در سال ۹۸ افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۹۹ به ۸۶ میلیون تن برسد.

وی ادامه داد: در بخش باغبانی در سال ۹۲، ۱۶ میلیون تن تولید داشتیم که در سال ۹۸ به ۲۳ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۹۹ به ۲۴.۸ میلیون تن برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بیان کرد: در بخش دام و طیور در سال ۹۲، ۱۲ میلیون تن تولید داشتیم که تا سال ۹۸ به ۱۵.۶ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۹۹ تولیدات این بخش به ۱۶ میلیون تن برسد.

خاوازی با اشاره به این که در بخش شیلات و آبزیان هم پتانسیل خوبی داریم که در صورت برنامه‌ریزی، این بخش می تواند دستاوردهای بالایی داشته باشد، یادآور شد: میزان تولید شیلات و آبزیان از ۸۸۵ هزار تن در سال ۹۲ به ۱.۲ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال جهش تولید این میزان به ۱.۳ میلیون تن برسد.

وی در پاسخ به سئوال مجری برنامه در زمینه تنظیم بازار نهاده‌های کشاورزی گفت: ما دو نوع نهاده‌های کشاورزی  مثل بذر و کود و سم و نهاده‌های دامی در بخش کشاورزی داریم که در زمینه نهاده‌های دامی با تصمیم سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری تبصره الف قانون انتزاع به وزارت صمت محول شده است و شرکت پشتیبانی امور دام تنها در تامین ذخایر استراتژیک نقش دارد و در توزیع نهاده‌های دامی به وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار کمک می کند.

وی افزود: برای توزیع نهاده‌های دامی سامانه بازارگاه را در نظر گرفته بودیم که معایبی دارد و مورد نقد تولیدکنندگان است و سامانه جدیدی را تا دو هفته آینده رونمایی می‌کنیم که جایگزین سامانه بازارگاه خواهد شد، همچنین شبکه نظارتی هم داریم که از بارگیری در بندر تا توزیع را رصد می‌کند.

خاوازی با اشاره به این نکته که نهاده‌های دامی به صورت خوراک دام وارد سامانه جدید خواهند شد، تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ کارخانه تولید خوراک دام معتبر در کشور داریم که بخشی از نهاده‌ها در اختیار این کارخانجات قرار می‌گیرد، بخشی در زنجیره‌ها توزیع می‌شود و بخشی نیز به صاحبان صنایع بزرگ و سنگین که کشاورزان پیشرو هستند تحویل داده می‌شود که این اقدام باعث اصلاح نظام توزیع و ردیابی نهاده‌ها خواهد شد.

وی افزود: با این اتفاق هم مصرف نهاده‌ها کم می‌شود و هم اثرگذاری نهاده‌ها بیشتر خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که برای تامین نهاده‌ها و رساندن آن به دست تولیدکنندگان، گروه‌های ویژه‌ای را تشکیل داده‌ایم، خاطرنشان کرد: حجم محموله ها بسیار سنگین است و حدود 9.5 میلیون تن ذرت، ۴.۴ میلیون تن کنجاله و سه میلیون تن جو در سال باید وارد کشور شود، به همین دلیل تامین و توزیع آن بسیار زمان‌بر است.

وی یادآوری کرد: تاکنون از محل ذخایر استراتژیک در بخش ذرت 300 تا ۴۰۰ هزار تن و  کنجاله سویا ۲۰۰ هزار تن برای تنظیم بازار عرضه شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار گفت: به نظر من یک فضایی بسیار کاذبی در زمینه قیمت تخم مرغ رخ داده در حالی که هیچ اتفاقی در بخش تولید این محصول نیفتاده و صادرات آن هم ممنوع شده و ستاد تنظیم بازار در حال پایش این مسئله است.

وی افزود: حدود یک میلیون تن تخم‌مرغ در سال تولید می‌شود و کمبودی در این زمینه نداریم، بنابراین افزایش قیمت آن توجیهی ندارد.

خاوازی با اشاره به این نکته که نیاز وارداتی کشور به گوشت قرمز حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن است، اذعان کرد: سالانه در کشور حدود ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که در برنامه جهش تولید که برای آن تعیین کردیم، پیش‌بینی شده میزان تولید تا ۹۰۰ هزار تن برسد، همچنین با افزایش گوشت تولیدی عشایر و مراودات مرزی می توانیم میزان کمبود حدود ۱۰۰ تا 150 هزار تنی کشور را هم تامین کنیم.

وی در پاسخ به سئوال مجری مبنی بر تولید مازاد بر نیاز پیاز و جوجه یکروزه، خاطرنشان کرد: بیش‌بودها و کمبودهای بخش کشاورزی یک درد کهنه در این بخش است و مربوط به یک سال خاص نیست، علت آن این است که نگاه ما به بخش کشاورزی تنها نگاه تولیدی و افزایش تولید بوده و به بخش های پیشین و پسین توجه نمی‌کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در زنجیره تولید برنامه ریزی‌ها از پیش از تولید تا فرآوری، بسته بندی، لجستیک، عرضه در بازارهای محلی یا صادرات مدنظر قرار می‌گیرد.

خاوازی ادامه داد: در برزیل تولید مرغ ۷۰ درصد در زنجیره انجام می شود و ۵۰ درصد سود تولید به تولیدکننده می‌رسد.

وی با اشاره به این که در سه چهار سال گذشته توجه به زنجیره‌ها آغاز شده است، تصریح کرد: در صورت توجه به زنجیره‌ها و ارتقای آن نهاده‌ها با کیفیت تامین می‌شود و تولید کننده نگران سردخانه و حمل و نقل نخواهد بود و برگ برنده این زنجیره، کشاورزی قراردادی است که در آن مشخص است کالا را برای چه کسی و با چه ذائقه‌ای تولید می‌کنیم و همه آن در داخل زنجیره شکل می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در زمینه زنجیره تولید در دنیا تجربه های خوبی در شیر، لبنیات و پنبه وجود دارد که کشاورزی را برای آینده آن کشور حفظ می‌کند.

خاوازی در رابطه با زنجیره تولید در کشور های دیگر گفت: در کشاورزی ما فاصله بازار تا مزرعه دیده نشده در حالی که در دنیا از مزرعه تا بازار یک زنجیره کامل است و به کشاورزان آموزش حضور در بازار داده می شود، بنابراین مصرف کننده و تولیدکننده هر دو راضی هستند.

وی تصریح کرد: پایداری کشاورزی از طریق زنجیره‌های تولید میسر است و در حال مطالعه برای مزیت‌های استانی هستیم تا پس از آن حلقه‌های مفقوده را در این زنجیره ها پیدا کرده و مشکلات را برطرف کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در موضوع پیاز، زحمت 50 روزه کشاورزان در استفاده از بذرهای با کیفیت و افزایش تولید آن با شروع بیماری کرونا و کاهش مصرف داخلی و محدودیت‌های صادراتی از بین رفت در حالی که اگر تولید پیاز در زنجیره تولید قرار داشت با مشکل کمتری مواجه می شد، در این منطقه اگر سردخانه 150 هزار تنی، واحد فرآوری و حمل و نقل وجود داشت، کشاورزان با مشکل مواجه نمی شدند.

خاوازی در رابطه با اقدامات تعاون روستایی گفت: سازمان مرکزی تعاون روستای سال گذشته حدود ۳۳۰ هزار تن گوجه فرنگی مازاد را از کشاورزان خریداری کرد و آن را تبدیل به رب کرد اما این سازمان نمی‌تواند در بحران‌های  پیش رو کشاورزی را مدیریت کند و آن هم به نفع بخش کشاورزی نخواهد بود.

وی افزود: باید با برنامه ریزی دقیق در جهت قوی‌تر سازی، هوشمند سازی و به‌روز رسانی این سازمان تلاش کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه تامین داده در بخش کشاورزی بسیار مشکل است، گفت: برای تامین این داده‌ها باید از امکانات موجود دنیا استفاده کنیم تا تولید را پیش‌بینی کرده و تخمین بزنیم که در دنیا با سیستم یکپارچه اطلاعات کار می‌کنند و یکی از برنامه‌هایی که در این زمینه داریم این است که کشاورزان بتوانند با این سیستم، میزان کشت را رصد کرده و اطلاعات فنی را دریافت کنند.

وی افزود: فاز اول سیستم یکپارچه اطلاعات تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره برداری می رسد.

خاوازی درباره سئوال مجری در زمینه الگوی کشت محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: در زمینه الگوی کشت اولین لایه اطلاعاتی که لازم داریم این است که در چه مکانی چه محصولی باید بکاریم که اطلاعات خاک، فنولوژی گیاه و اقلیم باید به صورت کامل بررسی شود، کار بسیار سنگینی را وزارت جهاد کشاورزی انجام داده که هنوز در این زمینه اطلاع‌رسانی نشده و بر اساس آن هر گیاهی را که بخواهیم بدانیم حداکثر عملکرد آن در کدام مناطق است از طریق این سیستم می توان دریافت کرد، به عنوان مثال کل باغات منطقه دماوند محدودیت کاشت دارند و هر سه سال یک بار سرمازدگی، محصول باغات را از بین می‌برد و یا انگور ملکان هر سال دچار سرمازدگی می‌شود.

وی افزود: لایه خاک به نتیجه رسیده و لایه مطالعاتی بعدی، لایه آب است که بر روی آن سوار می شود و پس از این لایه، قانون‌گذار باید در کنار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد و با اهرم‌های تشویقی که در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت و آنها را به عمل کردن به توصیه های ما ترغیب کند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای کشت پاییزه الگوی تولید را به تمام استانداران ابلاغ می‌کنیم و پیشنهادات خود را به دولت ارائه می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با پیشنهاد قیمت کالاهای اساسی گفت: برای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی با سازمان برنامه و بودجه صحبت کردیم و پیشنهاد خود را برای گندم، دانه های روغنی و باقی کارهای اساسی پس از آنالیز قیمت به دولت اعلام خواهیم کرد.

وی در رابطه با پرداخت مطالبات گندمکاران و کلزاکاران گفت: از سازمان برنامه و بودجه خواهش کردیم که به شرکت بازرگانی دولتی کمک کنند تا فاصله پرداخت‌ها کوتاه‌تر شود و اولویت هم با کلزاکاران است.

خاوازی در رابطه با واردات گندم تصریح کرد: امسال با توجه به تولید گندم نیازی به واردات نیست اما برای ذخایر استراتژیک وزارت صمت حدود ۲ میلیون تن گندم وارد خواهد کرد.

 وی تاکید کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با برنامه کاشت دانه های روغنی گفت: باید فشار را از روی در کلزا برداریم و بر روی کنجد، گلرنگ، آفتابگردان و کاملینا برنامه‌ریزی کنیم که کاملینا و گلرنگ در شرایط دیم به تولید کمک خواهم کرد.

وی افزود: ضمن اینکه پتانسیل‌های خوبی در جنوب داریم و می‌توانیم در صورت کمک وزارت نیرو، تولید سویا را در خوزستان توسعه دهیم.

خاوازی تاکید کرد: اگر ارز واردات دانه‌های روغنی نیمایی شود در تولید رشد خواهیم داشت و این نیمایی شدن ارز تاثیری در سبد خانوار ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تولید کود گفت: کود اوره تولید داخل بوده و قیمت آن تغییر نخواهد کرد و در تولید آن خودکفا هستیم.

وی افزود: در سال ۴۰۰ هزار تن کود فسفات وارد می‌کنیم که اتفاق خوبی در داخل برای آن خواهد افتاد.

وزیر جهاد کشاورزی در باره سئوال مجری در زمینه محصولات تراریخته تاکید کرد: هیچ بذر و یا محصولی که حاصل تولید بذر تراریخته باشد در ایران وجود ندارد.

خاوازی در رابطه با آتش سوزی  در جنگل‌ها اظهار کرد: از ابتدای امسال تا ۲۴ خرداد حدود ۷۳۹ فقره آتش‌سوزی اتفاق افتاده که تنها شش مورد منجر به آتش‌سوزی غیرقابل کنترل شده که در مناطق صعب العبور بوده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید