Iranian Agriculture News Agency

معاون اول رئیس جمهور:

دستگاه‌های اقتصادی دولت از طرح پرورش ماهی در دریا حمایت می‌کنند

معاون اول رئیس جمهور گفت: طرح توسعه پرورش ماهی در قفس از هر نظر مورد حمایت دستگاه های اقتصادی دولت است و وزارت جهاد کشاورزی نیز با جدیت این موضوع را در دست پیگیری دارد.

دستگاه‌های اقتصادی دولت از طرح پرورش ماهی در دریا حمایت می‌کنند

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی رییس سازمان شیلات ایران در خصوص طرح توسعه پرورش ماهی در دریا و اهداف و مزایای این طرح گفت: طرح توسعه پرورش ماهی در قفس از هر نظر مورد حمایت دستگاه های اقتصادی دولت است و وزارت جهاد کشاورزی نیز با جدیت این موضوع را در دست پیگیری دارد.

وی طرح تدوین شده سازمان شیلات برای توسعه پرورش ماهی در قفس را از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و گفت: در سال های نخست شروع اجرای این طرح، دولت در حد توان خود از آن حمایت خواهد کرد و لازم است که ستادی در وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت پیگیری این طرح را عهده دار شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت پرورش ماهی در قفس در داخل کشور برنامه ریزی کند و پیگیری های لازم را برای تأمین نیازهای مرتبط با این صنعت را انجام دهد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به وجود سواحل طولانی در شمال و جنوب کشور گفت: سواحل کشور در شمال و جنوب از نعمت های بزرگی است که خداوند به کشور به ما عطا کرده که می توانند نقش بسیار موثری در روند توسعه کشور داشته باشند اما متأسفانه آن طور که باید مورد استفاده قرار نگرفته و مناطق اطراف این سواحل نظیر سواحل مکران معمولاً به عنوان مناطق محروم محسوب می شوند.

دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه باید برای اقتصاد دریامحور کاری جدی در کشور انجام شود گفت: برای توسعه اقتصاد دریامحور بخش خصوصی، سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه های اقتصاد و صمت و همه دستگاه های مرتبط باید بسیج شوند چرا که با فعال شدن اقتصاد دریا محور هزاران فرصت شغلی در صنایع و خدمات مرتبط با آن راه اندازی خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه توانایی صنعتی کشور بسیار فراتر از میزان فعلی است، گفت: سازمان برنامه و بودجه باید موضوع ساخت داخل و تأمین نیازهای طرح توسعه پرورش ماهی در قفس را از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و وزارت صنعت معدن و تجارت پیگیری کند.

دکتر جهانگیری با اشاره به اعلام آمادگی صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات ریالی و ارزی برای طرح توسعه پرورش ماهی در قفس، از رییس این صندوق خواست زمان باز پرداخت این تسهیلات را طولانی تر در نظر بگیرند و دوره تنفس مناسب نیز برای بازپرداخت این تسهیلات لحاظ کنند.

معاون اول رییس جمهور افزود: اگر سیاست ها و برنامه های مناسبی برای توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس بکار گرفته شود و دولت نیز از این طرح حمایت کند،‌ با توجه به بازدهی مناسب و بازگشت سرمایه، این طرح به زودی جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و روندی رو به رشد در پیش خواهد داشت و در مدت زمان کوتاهی از حمایت دولت بی نیاز خواهد شد.

در این جلسه که وزرای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، نفت، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس هیئت عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشی از وضعیت بازار سرمایه و عملکرد پروژه های اقتصاد مقاومتی مرتبط با این سازمان ارائه کرد.

رییس سازمان شیلات ایران نیز در این نشست گزارشی از طرح توسعه پرورش ماهی در دریا و اهداف و مزایای این طرح ارائه کرد و گفت: اشتغالزایی در جوامع محلی به ویژه جامعه صیادی، بهره برداری از ظرفیت جزایر برای افزایش تولید ناخالص ملی، بهره برداری از منابع آب شور و لب شور با توجه به محدودیت منابع آب شیرین، دستیابی به تولید 200 هزارتن تا پایان برنامه ششم و 400 هزارتن در افق 1404 و بهره برداری از پهنه های دریایی و استفاده کمتر از اراضی خشکی به ویژه در شمال کشور از جمله اهداف این طرح محسوب می شود.

وی گزارشی از ظرفیت آب های دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان در طرح توسعه پرورش ماهی در قفس ارائه کرد و افزود: ظرفیت آب های دریای خزر یک میلیون تن و خلیج فارس و دریای عمان 3.6 میلیون تن است.

رییس سازمان شیلات ایران همچنین ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود تولید آبزیان کشور و تراز تجاری سازمان شیلات در سال های برنامه، برخی مشکلات و چالش های پیش روی اجرای این طرح را مطرح کرد.

در ادامه این جلسه یکی از تولیدکنندگان بخش خصوصی فعال در حوزه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس نیز گزارشی از طرح ها و برنامه های در دست اجرای خود ارائه کرد و ضمن تشریح برخی مسایل و مشکلات پیش رو، خواستار حمایت دولت از این صنعت نوین شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید