Iranian Agriculture News Agency

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

ارزآوری 5.8 میلیارد دلاری بخش کشاورزی و غذا در سال 1398

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به گزارش سالانه تجارت بخش کشاورزی و غذا در سال ۱۳۹۸ گفت: در سال گذشته، محصولات بخش کشاورزی و غذا با وزن تقریبی هفت میلیون و 104 هزار تن‌، به ارزش پنج میلیارد و 821 میلیون دلار، صادر شده است. همچنین واردات محصولات بخش کشاورزی و غذا با 24میلیون و 677هزار تن، به ارزش 12 میلیارد و 767 میلیون دلار بوده است.

ارزآوری 5.8 میلیارد دلاری بخش کشاورزی و غذا در سال 1398

به گزارش ایانا، شاهرخ شجری در ادامه به اقلام عمده صادراتی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: هندوانه با 749هزار تن، سیب با 740هزار تن، گوجه‌فرنگی تازه با 573هزار تن، سیب‌زمینی تازه با 480هزار تن، پیاز و موسیر با 395هزار تن، پنج محصول مهم از نظر وزنی در صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌روند. از نظر ارزشی نیز پسته با پوست تازه یا خشک 724میلیون دلار، سیب تازه 362میلیون دلار، گوجه فرنگی 259میلیون دلار، مغز پسته تازه یا خشک 241میلیون دلار و هندوانه با 176میلیون دلار به‌عنوان پنج محصول عمده صادراتی در سال گذشته برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

سهم صادراتی هر یک زیربخش‌های کشاورزی چقدر است؟

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وزن هر یک از زیربخش‌های کشاورزی در صادرات بخش کشاورزی و غذا، افزود: زیربخش باغی با وزن یک میلیون و 954هزار تن، دو میلیارد و 727میلیون دلار و زیربخش زراعی با وزن چهار میلیون و 416هزار تنی، دو میلیارد و 92 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته اند.

شجری در ادامه به صادرات محصولات دام و طیور اشاره کرد و گفت:‌ صادرات محصولات دام و طیور با وزن 586 هزار تنی، ارزآوری 719 میلیون دلاری را به همراه داشته است. همچنین زیربخش شیلات با وزن 127 هزار تن، 249 میلیون دلار ارزآوری داشته است.

به گفته او، صادرات زیربخش‌های کشاورزی و غذا در مجموع به هفت میلیون و 104 هزار تن از لحاظ وزنی رسیده است که در حدود پنج میلیارد و 821میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

مهم‌ترین محصولات وارداتی بخش کشاورزی

شجری با اعلام پنج قلم عمده وارداتی بخش کشاورزی از لحاظ وزنی تا پایان سال 1398 نیز گفت: ذرت دامی به میزان هشت میلیون و 919هزار تن، جو به میزان چهار میلیون تن، کنجاله سویا به میزان دو میلیون و 194 هزار تن، لوبیای سویا به میزان دو میلیون و 85 هزار تن و شکر تصفیه نشده به میزان یک میلیون و 820 هزار تن وارد کشور شده، اما بیشترین سهم ارزی به‌منظور واردات محصولات موردنیاز و ضروری صنعت‌ کشاورزی به ذرت دامی به ارزش دو میلیارد و 176 میلیون دلار، برنج نیمه‌سفید یا کامل سفید شده به ارزش یک میلیارد و 680 میلیون دلار، جو به ارزش یک میلیارد و 9 میلیون دلار، کنجاله به ارزش 950 میلیون دلار و لوبیای سویا به ارزش 905 میلیون دلار تعلق یافته است.

صادرات 6.4میلیارد دلاری محصولات کشاورزی در سال 97

به گزارش ایانا، صادرات بخش کشاورزی و غذا در سال ۹۷ با سهم ۱۴.۴۳درصدی از کل صادرات غیرنفتی، با وزن تقریبی شش میلیون و ۹۴۱هزار تن، ارزآوری شش میلیارد و ۳۹۲ میلیون دلاری را برای کشور به همراه داشته است. این امر نشان می‌دهد که صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته با وجود رشد وزنی دو درصدی، 9 درصد نسبت به سال 97 برای کشور، کمتر ارزآوری داشته است. همچنین واردات محصولات کشاورزی نیز در سال ۹۷ با سهم ۲۶.۰۲درصدی از کل واردات غیرنفتی، با وزن تقریبی ۲۰میلیون و ۴۷۸هزار تن به ارزش ۱۰میلیارد و ۷۱۶میلیون دلاری همراه بود. بررسی میزان واردات محصولات کشاورزی در سال 98 نسبت به سال 97 نشان می‌دهد در سال 1398، واردات محصولات کشاورزی از نظر وزنی 21درصد افزایش داشته و از نظر ارزشی، 17درصد ارزبری برای کشور به همراه داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید