Iranian Agriculture News Agency

کیانی راد اعلام کرد:

کاهش واردات و توسعه صادرات محصولات کشاورزی راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی برای جهش تولید

رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: وزارت جهاد کشاورزی وزارتخانه دو راهبرد کاهش واردات به منظور صرفه جویی ارزی و توسعه صادرات محصولات برای جایگزین کردن ارز حاصل از صادرات نفت را برای امسال در دستور کار قرار داده است.

کاهش واردات و توسعه صادرات محصولات کشاورزی راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی برای جهش تولید

به گزارش ایانا، دکتر علی کیانی راد موسس موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع الزامات تحقق شعار سال (جهش تولید) با مروری بر فرازهایی از پیام مقام معظم رهبری در آغاز سال نو گفت: مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۸ را سال عبور ملت ایران از آزمون های دشوار مطرح و برکاتی را هم برای این آزمون های دشوار ذکر کردند.

وی افزود: ملت و مسئولان به واسطه حوادث اخیر نسبت به ضعف های خود آشنایی بیشتری پیدا کردند و ثمره آن هم خروج از غفلت و توجه به خدا و قدرتمندتر شدم ملت ایران بود. ایشان همچنین به محسوس نبودن اثر رونق تولید نیز اشاره داشتند و از این رو "جهش در تولید" را مطرح فرمودند تا تغییر محسوسی را در زندگی مردم ایجاد کند.

رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش حساس بخش کشاورزی در این حوزه به عنوان مسئول تامین امنیت غذایی مردم گفت: هر اتفاق و جهش تولیدی که در بخش کشاورزی صورت گیرد باید اثر آن مستقیماً روی زندگی مردم نمایان شود.

کیانی راد با بیان اینکه ما در سال جاری با دو مسئله اساسی در سطح کلان اقتصاد مواجه خواهیم بود افزود: مسئله اول تحریم ها و کاهش مبادلات مالی است که از این رو منابع ارزی لازم را برای واردات نخواهیم داشت و از سویی دیگر منابع ارزی صادراتی مان نیز محدود خواهد شد.

وی در ادامه این مبحث به دو راهبرد وزارت جهاد کشاورزی برای سال "جهش تولید" اشاره و اظهار کرد: وزارتخانه دو راهبرد کاهش واردات به منظور صرفه جویی ارزی و توسعه صادرات محصولات برای جایگزین کردن ارز حاصل از صادرات نفت را برای امسال در دستور کار قرار داده است.

موسس موسسه پژوهشهای برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی متذکر شد: قطعاً واردات برخی از اقلام مواد غذایی مانند روغن و نهاده های دامی به ویژه ذرت برای تولید مرغ و شکر انجام خواهد شد البته در تولید شکر به مرز خودکفایی هم رسیده ایم.

کیانی راد با اذعان به ظرفیت بالای صادرات محصولات گلخانه ای و باغی، شیلات و آبزیان و صنایع تبدیلی و تکمیلی ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی ملاحظاتی را برای تدوین برنامه های خود در راستای جهش تولید در نظر گرفته است از جمله اینکه پروژه ها باید به افزایش جهشی تولید منجر شوند و مبتنی بر امکانات داخلی و مزیت های جغرافیای استانها و مناطق مختلف کشور باشند و اثرات تحریمی را به فرصت تبدیل کنند.

وی با تأکید بر ضرورت تقویت تعاملات بین بخشی میان حوزه کشاورزی با سایر بخش ها به ویژه در حوزه صنعت و معدن اضافه کرد: ثبات در سیاست های تجاری و ایجاد روابط سیاسی پایدار به ویژه با کشورهای منطقه نیز برای تسریع در روند تحقق جهش تولید به شدت ضروری است.

رئیس موسسه پژوهشهای برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی در پایان این مصاحبه رادیویی، توسعه یافتگی را مستلزم همدلی و باور به خود و تقویت داشته های کشور دانست و گفت: تجربه دنیا در توسعه اقتصادی نشان داده که غلبه بر مشکلات با اتکا به توان داخلی امکانپذیر است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید