Iranian Agriculture News Agency

سیف اعلام کرد:

تامین و تدارک 90 هزار تن کالاهای اساسی مورد نیاز ماه رمضان

۶۱۰ هزار تن برنج توسط بخش خصوصی وارد شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای ماه رمضان، برنج، روغن و شکر هر کدام ۳۰ هزار تن تدارک دیده شده که در صورت نیاز این میزان افزایش خواهد یافت.

تامین و تدارک 90 هزار تن کالاهای اساسی مورد نیاز ماه رمضان

به گزارش خبرنگار ایانا، یزدان سیف معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست خبری امروز که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: سال ۹۸ سال بسیار پر کاری در تامین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم بود و نزدیک به ۳۷ میلیون تن عملیات خرید، فروش و ذخیره سازی در حوزه کالاهای اساسی انجام شد.

وی افزود: تامین کالاها و مایحتاج عمومی در حال حاضر هم برقرار بوده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

سیف با اشاره به خرید تضمینی گندم در سال ۹۸ خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۷ میلیون و ۷۶۱ هزار تن گندم در قالب یک میلیون و ۲۳۹ هزار و ۲۱۴ محموله خریداری شد و میانگین درآمد کشاورزان گندم‌کار هم نزدیک به۳۰ میلیون تومان بود که نسبت به سال ۹۷ افزایش داشت.

وی افزود: با وجود کاهش ۱۸ درصدی تحویل محموله گندم، شش درصد افزایش پرداخت داشتیم و میانگین معطلی از ۲۹ روز در سال ۹۷ به ۱۲ روز در سال ۹۸ رسید و بسیاری از کشاورزان پول خود را به‌صورت نقد دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در رابطه با اصلاح الک گندم تصریح کرد: پس از پیگیری‌های انجام شده، اصلاح الک گندم از ۲ در۲ به الک مورد پذیرش استاندارد کدکس انجام شد.

وی افزود: در سال ۹۹ بالغ بر ۱۲۰۰ مرکز خرید گندم دایر خواهد شد که در حال حاضر تعدادی از آن در ۷ استان دایر شده است.

سیف عنوان کرد: طبق آخرین جلسه دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال ۹۹، ۲۵۰۰ تومان است که نسبت به سال ۹۲، ۴۷ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت.

وی افزود: این پروژه نیازمند ۲۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی است که از این مبلغ ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها، ۱۱ هزار میلیارد تومان از محل خط اعتباری بانک مرکزی و مابقی از محل اعتبارات شرکت بازرگانی دولتی تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران پیش بینی کرد: برآورد ما برای خرید تضمینی سال ۹۹، ۱۱ میلیون تن است که امیدواریم در استان‌های گرمسیری با استمرار بارندگی در پایان فصل بهار و اوایل تابستان برداشت خوبی داشته باشند.

وی افزود: در ۷ استان گرمسیری ایلام، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان خرید تضمینی در تمام مراکز خرید آغاز و امروز اولین محموله گندم در استان بوشهر به وزن ۷ تن به سیلوی دشتستان تحویل داده شده است.

سیف در رابطه با یارانه بخش نان گفت: ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه گندم، آرد و نان در سال ۹۹ تعیین شده که دولت آن را تقبل خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه کلزا و دانه‌های روغنی، خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ حدود ۴۳۱ هزار تن دانه کلزا خریداری شد که ۱۲ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشتیم و امسال پیش‌بینی ما خرید بالغ بر ۵۸۰ هزار تن دانه روغنی است که تمهیدات و مقدمات آن انجام شده است.

وی افزود: دولت به این منظور  ۲۲۰۰ میلیارد تومان منابع را فراهم کرده تا بتوانیم حمایت خوبی را در سال جهش تولید به فرموده مقام معظم رهبری برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی داشته باشیم؛ همچنین ۳۲۶ مرکز خرید برای کلزا داریم که ۱۱۰ مرکز در حال حاضر فعال هستند.

سیف با اشاره به اقدامات انجام شده در گسترش توسعه فناوری اطلاعات اذعان کرد: استقرار سامانه خرید و فروش آرد برای نانوایان آزادپز را داشتیم و همچنین استقرار حمل آنلاین آرد در پارکینگ نانوایی ها را از ۳ ماه دیگر اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: سامانه پرداخت آنلاین به رانندگان حمل و نقل آرد را خواهیم داشت تا کرایه ها پس از حمل بار مستقیم به حساب رانندگان منتقل شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در رابطه با اقدامات انجام شده توسط این شرکت به منظور تنظیم بازار، تصریح کرد: در حوزه کالاهای اساسی شرکت ما در مباشرت در تنظیم بازار توانست تامین خوبی را در حوزه واردات انجام دهد و کسری تولید داخل را جبران کردیم.

وی گفت: در سال ۹۸، ۱۰ میلیون و ۶۷۴ هزار تن گندم برای تولید نان و آرد توزیع شد.

سیف با اشاره به تامین برنج مورد نیاز کشور خاطرنشان کرد:  ۲۳۰ هزار تن برنج در ایام پرمصرف سال برای کنترل بازار عرضه کردیم که ۵۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: ۵۴۰ هزار تن روغن توزیع کردیم که نسبت به سال ۹۷، ۸۵ درصد افزایش داشت، همچنین یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن شکر توزیع شد که ۶۴۰ هزار تن مربوط به بخش خصوصی بود و مابقی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در رابطه با فعال‌سازی بندر چابهار برای واردات کالاهای اساسی گفت: از مهمترین پروژه های ما فعال سازی بندر چابهار بود که در سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار متر مربع انبار استاندارد را تجهیز و راه اندازی کردیم و ۲۰۰ هزار متر مربع واحد انبار های دیگر در دست اجرا است که امیدواریم در ۶ ماهه اول سال ۹۹ اجرایی شود.

سیف خاطرنشان کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران ۴۵۰ هزار تن کالای اساسی را از طریق بندر چابهار وارد کشور کرده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص تامین برنج مورد نیاز کشور گفت: واردات برنج توسط بخش خصوصی از نیمه آذر تا امروز، حدود ۶۱۰ هزار تن بود در حالی که کل واردات سالانه برنج، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است و حدود یک سوم واردات برنج در همین سه ماه اخیر انجام شده است.

سیف با اشاره به تامین برنج برای ماه رمضان تصریح کرد: برنامه ای برای توزیع برنج در ماه رمضان داریم که به این منظور از اسفندماه ۶۹ هزار تن برنج وارد کردیم و در حال حاضر۳۰ هزار تن از آن را برای ماه رمضان پیش بینی کرده‌ایم که یک هفته پیش از ماه رمضان در فروشگاه های معتبر عرضه خواهد شد و در این زمینه افزایش قیمت نخواهیم داشت.

وی افزود: همچنین ۳۰ هزار تن شکر و ۳۰ هزار تن روغن نیز برای ماه رمضان تامین شده و هر زمان که نیاز به افزایش باشد، این کار انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پایان گفت: زیرساخت‌های لازم برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی فراهم شده و منتظر اجازه و ابلاغ دولت هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید