Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهور:

امسال علاوه بر گندم در برنج نیز به خودکفایی رسیدیم

رئیس جمهور گفت: امسال علاوه بر محصول گندم، محصول برنج هم بی‌نظیر بود و تقریباً ما را در محصول برنج به خودکفایی رساند؛ در بقیه محصولات هم شرایط آب و هوایی و هم شرایطی که تلاش کشاورزان بود، شرایط بهتری داشتیم؛ ان‌شاء الله سال آینده طرح‌های بسیار مهمی را در زمینه آب و کانال‌کشی و در بخش کشاورزی افتتاح خواهیم کرد؛ مخصوصاً در منطقه غرب کشور که مردم در تابستان و در پاییز شاهد این حرکت و افتتاح خواهند بود.

امسال علاوه بر گندم در برنج نیز به خودکفایی رسیدیم

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در آخرین جلسه هیات دولت در سال 1398 ، با مرور طرحهای عمرانی گسترده در کشور طی سال اخیر اظهارداشت: ملت و دولت ایران در سخت ترین شرایط تحریمی تاریخش، بزرگترین طرح ها را افتتاح کردند و این طرحهای بزرگ همانند موشکهای اصابت شده به پایگاه امریکایی در عراق ، سیلی محکمی به ابرقدرت متجاوز بودند.

متن سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

سال 1399 را خدمت ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، برای ما جای بسیار تأسف است که در این نوروز برخی از عزیزان در میان ما نیستند یا در برابر ترور ناجوانمردانه آمریکا، یا در برابرحادثه تلخی که برای هواپیمای اوکراینی اتفاق افتاد، یا مسایلی که در بدرقه آن سردار بزرگ در کرمان برای عزیزان ما پیش آمد و یا در این بیماری سخت عزیزانی که جان خود را در این هفته‌های پایانی سال از دست دادند، به روح بلند همه آنها درود می‌فرستیم  و به همه خانواده‌های عزیزان تسلیت عرض می‌کنیم، ان‌شاء الله خداوند این عزیزان را با صالحان و نیکان در آن جهان محشور بگرداند.

به نظر من سال 98 که روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کنیم سال افتخار ملت بزرگ ایران بود. در همه زمینه ‌هایی که دشمن تصمیم داشت برای مردم ما پیچیدگی‌هایی را در زندگی‌شان ایجاد کند و در نهایت آنها را در برابر فشار خم کند، مردم ما توانستند از فاجعه، حماسه و از حماسه، پیروزی را بیافرینند.

در بخش اقتصاد که همه فشار دشمن در بخش اقتصاد علیه ملت ایران در سال 97 و 98 بود، مردم می‌دانند در سال 98 از اردیبهشت‌ماه، بدترین فشار بر مردم ایران، اقتصاد و صنعت نفت وارد شد. این فشارها علیرغم اینکه بر زندگی مردم عزیز ما شرایط سختی بوجود آورد اما در عین حال موفقیت‌های بزرگی را هم برای ما آفرید.

برای اولین بار در تاریخ ایران، ما در سال 98 توانستیم اقتصاد و بودجه بدون نفت را پشت سر بگذرانیم، سال 98، سال اداره کشور بدون اتکاء به نفت مخصوصاً در بخش بودجه جاری کشور بود.

در سالی که گذشت علیرغم همه فشارها، قهرمانان اقتصادی کشور از دولت و ملت و از همه نهادها و همه آنهایی که در صحنه بودند توانستند اقتصاد ما را در شرایط ثبات و آرامش نسبی قرار دهند. در این سال از تورم نقطه به نقطه 52 درصد رسیدیم به 25 درصد این یعنی افتخار برای ملت بزرگ ما.

در سال 98 آمار 9 ماهه به ما می‌گوید که روند رشد اقتصادی ما مثبت بوده، هم در 3 ماهه اول و دوم و مخصوصاً در 3 ماهه سوم، که هم اقتصاد بدون نفت مثبت است و هم اقتصاد با نفت ما مثبت است. امیدواریم 3 ماهه چهارم هم ارقامی شبیه همان‌ها را داشته باشد و این برای تاریخ ما بسیار اهمیت دارد.

در عین حال ما در سال 98 درمورد حقوق کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران، نگذاشتیم یک روز تأخیر بیفتد و آنهایی که کشور را اداره کردند، در دنیا می‌دانند این یعنی چه و دولت چه باری را تحمل کرده که چه یارانه، چه حقوق در روز موعد به مردم پرداخت شود و حتی 24یا 48 ساعت تأخیر نداشته باشد این به معنای قدرت دولت و ملت ما است.

بخاطر فشاری که مردم امسال با آن مواجه بودند. 20 درصد حقوق کارمندان را در سال 98 افزایش دادیم و این حقوق را پرداخت کردیم البته کارگران وضع کمی بهتری را در سالی که در پایان آن هستیم دارند و برای سال آینده هم باز افزایش حقوق را هم برای کارمندان و هم کارگران پیش‌بینی کرده ایم.

در حد توان توانستیم فشار را بر مردم کم کنیم، یک بسته حمایتی را برای 60 میلیون جمعیتی که از لحاظ اقتصادی در فشار بیشتری بودند امسال اضافه کردیم و از ماه آبان این بسته حمایتی را پرداخت کرده ایم و ان‌شاء الله سال آینده هم این بسته حمایتی را پرداخت خواهیم کرد.

راجع به بیماری کرونا مستقلا توضیح می‌دهم و در بخش اقتصادی هم که در این زمینه کارهایی انجام دادیم، توضیح خواهم داد.

در همین بخش اقتصادی می‌خواهم به سیل فروردین سال جاری که مردم با آن مواجه بودند اشاره کنم؛ دیدیم که تقریباً بی‌نظیر بود؛ امسال حوادثی داشتیم که ظاهراً در تاریخ ما بی‌نظیر یا کم نظیر بود و سیل جزو آنهایی بود که در چند روز آن همه بارشِ رحمت خداوند آمد و سیلاب‌ها و مشکلاتی که برای مردم در 25 استان درست کرد؛ 35 هزار میلیارد تومان خسارت زد که البته در کنارش رحمت هم بود و دریاچه‌های پشت سد را پر و شرایط برق را در تابستان بهتر کرد و سفره‌های زیرزمینی و تالاب‌ها وضعش بهتر شد؛ نعمت‌هایی هم در کنار این مشکلات برای ما بود.

اینکه توانستیم ظرف همین امسال یعنی قبل از اینکه سال پایان بیابد، همه خانه‌هایی که مرمت می‌خواست؛ حدود 80 هزار خانه را مرمت کردیم؛ آنهایی که بخاطر سیل از بین رفته و احداثی بود و حدود 30 هزار بود، تقریباً آنها را ساختیم؛ ولی احداثی که در سایه سیل، خانه مستهلک بود و لازم به تخریب بود، آنها باقی مانده و در یکی دو ماه دیگر تمام می‌شود؛ مجموعاً 46 هزار واحد مسکونی احداثی داریم و این به معنی توانمندی و قدرت مردم است؛ تجربه‌ای هم در هواشناسی و هم در کنترل سدها به ما داد که ان‌شاء الله امیدواریم برای آینده از این تجربه بهتر استفاده کنیم.

در کنار این مسایل اقتصادی، مسایل سیاسی و امنیتی مهمی هم در سال 98 داشتیم؛ اولاً در برابر دولت‌هایی که نتوانستند به خوبی در زمینه توافق هسته‌ای عمل کنند، کاهش تعهدات را از اردیبهشت امسال شروع کردیم و در 5 مرحله ادامه دادیم و تقریباً همه تعهدات دست و پا گیر را به طور کامل کنار گذاشتیم و امروز صنعت هسته‌ای ما آزاد از هر قید و بندی مشغول فعالیت است و کارهای بسیار بزرگی امسال انجام گرفته که ان‌شاء الله در 20 فروردین مفصل‌تر این را توضیح می‌دهیم و باز می‌کنیم که چه شرایط خوبی در صنعت هسته‌ای بوجود آمده است.

در دادگاه بین‌المللی از لحاظ حقوقی توانستیم در قدم اول در برابر این جنایت آمریکا موفق و پیروز شویم و در عین حال توانستیم در برابر توطئه‌های دیگری که آمریکا انجام داد، قاطعانه بایستیم.

آمریکایی‌ها سردار بزرگ ما را ترور کردند و این را بی‌پاسخ نگذاشتیم و نخواهیم گذاشت؛ نگذاشتیم به دلیل اینکه نیروهای مسلح، پاسخ قاطعی به آنها دادند و یک پایگاه بزرگ‌شان را در این منطقه با غرش موشک‌ها هدف قرار دادند که فکر می‌کنم آمریکایی‌ها هیچ وقت یادشان نرود،  چون در این منطقه برای اولین بار بود که در برابر یک کار وحشیانه و غلط ، یک پاسخ قاطع و سریع دریافت کردند.

پاسخ مهم‌تر از این، پاسخ مردم بود؛ آن حضور باشکوه در ایران، عراق و در کشورهای دیگر؛ مردم کار بسیار بزرگی انجام دادند و دشمن را شکاندند؛ آنها فکر می‌کردند مقاومت مردم ما را می‌شکنند، چون سردار مقاومت را ترور کرده بودند، اما به عکس شد و این مقاومت در برابر تجاوز آمریکا در جامعه ما مستحکم شد؛ در این کشورهای دور و اطراف ما سراغ ندارم و فکر نمی‌کنم که پهپادی از طرف آمریکایی‌ها به فضا و سرزمین ما تجاوز کند و قاطعانه با او برخورد شود؛ آن هم با سیستم پدافند هوایی خودمان و  جا دارد از کاری که در این یکسال انجام گرفته در زمینه صنعت دفاعی از همه تشکر و سپاسگزاری کنم؛ کار بسیار بزرگ و عظیمی مخصوصاً در زمینه پدافند هوایی شده است.

ان‌شاء الله باز سال آینده این باور 373 را ادامه می‌دهیم و کامل‌تر و قوی‌تر می‌کنیم و همچنین در سایر بخش‌ها، هواپیما، تانک و سایر بخش‌ها کار بزرگی انجام گرفت؛ از اینجا جا دارد از همه نیروهای مسلح سپاه، ارتش، وزارت دفاع، بسیج، نیروی انتظامی تشکر و سپاسگزاری کنم که در برابر آمریکا، قاطعانه ایستادند و سیلی محکمی را بر آنها نواختند و به دنیا قدرت و عظمت ملت ما را نشان دادند.

گر چه مسأله هواپیمای اکراینی برای ما بسیار تأسف‌بار و یک حادثه باور نکردنی بود اما 2 کار در برابر این خطای انسانی فردی انجام گرفت؛ اولاً همدردی مردم؛ همه مردم و مسئولین از رهبری معظم انقلاب گرفته تا همه مردم و جامعه به خون این عزیزان احترام کردند که اینها شهید محسوب شدند و کار دیگری که انجام گرفت اینکه نیروی مسلحی که در چارچوب مسئولیت‌اش این خطا رخ داده بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن آمد و واقعیت را گفت و بیان کرد و از ملت و خانواده‌های عزیزی که جان عزیزانشان را از دست داده بودند، عذرخواهی کردند؛ این کار هم در تاریخ خیلی نظیر ندارد؛ صراحت بیان و عذرخواهی با شهامت و شجاعت؛ در کنار این حادثه تلخ، این صحنه‌های زیبا را هم شاهد بودیم و دیدیم و مشاهده کردیم.

قبل از اینکه به مسأله کرونا بپردازیم و کارهایی که انجام گرفته، می‌خواهم بگویم که در سال 97 و 98  تنها تلاش ما این نبود که کاری کنیم زندگی مردم اداره شود، بلکه علاوه بر اینکه زندگی مردم بتواند در حداقل اداره شود، کار توسعه‌ای خودمان را ادامه دادیم.

در طول سال 97 و 98 بزرگترین طرح‌ها را افتتاح کردیم؛ در سال 98 که روزهای پایانی‌اش را می‌گذرانیم در زمینه صنعت آب و برق، سدها و تصفیه‌خانه‌هایی افتتاح شد؛ مجموعاً در این 6 ماه دوم سال، 227 طرح مهم با 33 هزار میلیارد تومان افتتاح شد و این تنها در صنعت آب و برق نبود و در زمینه کشاورزی کارهای بسیار عظیمی انجام گرفت.

امسال علاوه بر محصول گندم، محصول برنج هم بی‌نظیر بود و تقریباً ما را در محصول برنج به خودکفایی رساند؛ در بقیه محصولات هم شرایط آب و هوایی و هم شرایطی که تلاش کشاورزان بود، شرایط بهتری داشتیم؛ ان‌شاء الله سال آینده طرح‌های بسیار مهمی را در زمینه آب و کانال‌کشی و در بخش کشاورزی افتتاح خواهیم کرد؛ مخصوصاً در منطقه غرب کشور که مردم در تابستان و در پاییز شاهد این حرکت و افتتاح خواهند بود.

در زمینه نفت و گاز و فرآورده نیز کار بسیار بزرگی در کشور انجام گرفت؛ برای اولین بار تولید گاز به هزار میلیون متر مکعب در روز رسید؛ یعنی از پایان امسال تولید گاز کشور هزار میلیون متر مکعب در روز است؛ این کار عظیم اولین بار در تاریخ ایران است و جزو کشورهای پیشرفته در زمینه تولید گاز خواهیم بود؛ البته در زمینه فازهای پارس جنوبی هم امسال می‌دانید یک رکورد داشتیم؛ همین امسال 6 سکو را تا ماه اسفند به پایان بردیم که بی‌سابقه است.

تقریباً در پارس جنوبی همه طرح‌ها را تمام کردیم، جز فاز 11 که هنوز در دست است و نمی‌خواهم توضیح دهم، همه فازها را اجرا کردیم؛ یعنی تا اول دولت یازدهم 10 فاز افتتاح شده بود، 17 فاز هم ما افتتاح کردیم؛ یعنی 27 فاز را تمام کردیم، جز فاز 11 که مانده است.

کار بی‌نظیری انجام گرفته و شما می‌دانید بزرگترین کشف نفتی تاریخ ایران هم امسال اتفاق افتاد؛ 53 میلیارد بشکه نفت درجا را در منطقه جنوب غرب ایران کشف کردیم که البته یک مقداری‌ برای کشف سال‌های قبل بود؛ 22 میلیارد مربوط به همین یکی دو سال اخیر بود؛ مجموعاً 53 میلیارد؛ یک میدان نفتی که اسمش میدان نام‌آوران شد؛ این میدان نفتی نام‌آوران کار بسیار عظیم و بزرگی بود.

در همه زمینه‌ها  از جمله در زمینه راه و راه‌آهن وضعیت اینگونه است. شما دیدید در همین چند ماهه اخیر 3 طرح مهم در اطراف تهران افتتاح کردیم. آن جاده مهم شمال، اتوبان یا آزادراهی که تهران را به منطقه شمال وصل می‌کند که 90 کیلومتر تبدیل به 32 کیلومتر شد و یکی از شاهکارهای بزرگ راهسازی کشور ما است از لحاظ پل و تونل و مردم بدانند ما در شرایط تحریم و سختی این پروژه را تمام کردیم.

خواهش می‌کنم از رسانه‌ها با این عبارت این طرح‌ها را اعلام کنند که ملت و دولت ایران در سخت‌ترین شرایط تحریمی تاریخ‌اش، بزرگترین طرح‌ها را افتتاح کرد. شما می‌دانید که در طرح آزادراه،تا دولت ما، 17 درصد طرح انجام گرفته بوده. از 17 درصد تا 100 درصد یعنی 83 درصد طرح را این دولت با این شرایط سخت تکمیل کرد.

همین جاده‌ای که دیروز افتتاح کردیم، اتوبان شهید همت را به کرج وصل می‌کند. این جاده اول دولت ما 3 درصد اجرا شده بود و 97 درصد در 6 سال این دولت اجرا شده است.

وقتی بیان می‌کنیم، به خوبی برای مردم بگوییم که این کار بزرگ در شرایط تحریم و فشار آمریکا و  سیلی به آمریکا این است. اینکه می‌گوییم به آمریکا سیلی بزنیم یکی همان موشک‌هایی بود که به عین الاسد خورد. آن یک سیلی بود. این همه سد، کانال، تصفیه‌خانه، نفت و گاز و فرآورده نیز سیلی‌های محکم است به صورت ابرقدرت متجاوز و این کار را انجام دادیم.

کارهای بسیار بزرگ دیگری که در زمینه راه آهن انجام شده است. شما می‌دانید یک راه‌آهن میانه – بستان‌آباد را در همین ماه‌های اخیر افتتاح کردیم و راه‌آهن‌هایی که پارسال و امسال افتتاح شد که 5 استان را به راه‌آهن سراسری متصل کرد.

این نکته را بگویم که ما در این شرایط تحریم و فشار بیشترین خدمت را به روستاها انجام دادیم در آب، برق، جاده، فضای مجازی و ارتباطات، مدرسه، بهداشت و درمان کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

کل گازرسانی رسانی در روستاهای کشور، تا اول دولت ما 14 هزار روستا، امروز شده 30 هزار روستا. در اسفند امسال 14 هزار شده 30 هزار روستا و این همه شبکه آبرسانی به روستاها و خدماتی که انجام می‌گیرد در شرایط سخت و تحریم.

ما نه توسعه را رها کردیم و نه روستاها را، نه مردم مستضعف و نه مردمی که گرفتارند را رها کردیم. نمی‌خواهم بگویم شرایط مردم شرایط عالی و بی‌مشکل بوده است. معلوم است این تحریم به مردم فشار می‌آورد و مشکلات برای مردم دارد.

می‌خواهم روی این افتخار آخری تأکید کنم. مردم ما گرفتار یک ویروس شدند این مخصوص کشور ما نیست. الان نزدیک 170 کشور دنیا تقریباً به این ویروس مبتلا شده اند. شما ببینید که این دولت در تأمین موادی که مورد نیاز مردم است مخصوصاً مواد غذایی، بهداشتی. شما الان تهران را با لندن، برلین، پاریس مقایسه کنید .خیلی ساده است. ببینید آنجا چه خبر است. ببینید قفسه فروشگاه‌های آنها خالی شد. برای یک تکه دستمال کاغذی بین دو نفر دعوا شد، مردم برای مواد غذایی ناراحت و نگران هستند و بیمارستان‌هایشان اعلام می‌کنند ما جا نداریم اما ما به رغم این شرایط تأمین کردیم.

امسال واردات مواد غذایی و کالاهای اساسی ما 19 درصد بیش از پارسال است. واردات بخش کالاهای اساسی ما 19 درصد بیشتر از پارسال است. امسال تا اسفند ماه 43 میلیارد دلار واردات داریم و حدود 41 میلیارد دلار صادرات داریم. 2 میلیاردی فاصله است. نه اینکه امسال صادرات ما کمتر بوده است. یک وقتی دوستان توضیح دهند نحوه محاسبه امسال تغییر کرده و الا اگر با محاسبه پارسال حساب کنیم باز هم صادرات ما بیشتر از واردات است.

الان از نظر وزنی خیلی بیشتر است، از نظر ارزشی هم اگر با محاسبه مقیاس و معیار سال قبل باشد باز هم بیشتر است. در عین حال 43 میلیارد دلار.

بانک مرکزی ما برای واردات بیش از 39 میلیارد دلار ارز واگذار کرده و حدود 15 میلیارد، 14.8 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تا امروز پول داده شده است و شما امروز می‌بینید الحمدالله فروشگاه‌های ما، همه ذخایر ما از همه سال بهتر است. ذخایر کالاهای اساسی ما از همیشه بهتر است. این یک افتخار است.

کرونا یک آزمایش و یک امتحان الهی است. ضمن اینکه ما آرزوی شفا می‌کنیم و همه باید اصول بهداشتی را مراعات کنیم اما یک آزمایش و یک امتحان است. شما می‌توانید ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنید.

در کرونا با مردم صریح صحبت کردیم. به فضای مجازی و یک عده افرادی که نمی‌دانم دنبال چه هستند توجه نکنید.

مردم عزیز ایران، 30 بهمن فهمیدیم که کرونا آمده است؛ یعنی نمونه آزمایشاتی که در قم بود آمد در تهران آزمایش شد و آن آزمایشات به ما نشان داد که مثبت است؛ این شب چهارشنبه بود و صبح چهارشنبه در دولت و بعد به مردم اعلام شد؛ یک روز تأخیر نکردیم؛ با اینکه دوم اسفند انتخابات بود می‌توانستیم صبر کنیم و سوم اسفند اعلام کنیم؛ این کار را نکردیم و با مردم صادقانه حرف زدیم؛ صادقانه سخن گفتیم.

در مسأله هواپیمای اوکراینی هم نیروهای مسلح با ملت صادقانه حرف زدند؛ این تبلیغات دروغی که الان راجع به مسایل مختلف از جمله در کرونا راه انداختند؛ نه در اعلام و نه برای اینکه مردم آزمایش شوند در بیمارستان‌ها بستری شوند تأخیری کردیم.

دیروز به 2 استان که مشکل داشتیم تلفن کردم؛ هم با رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و هم با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تلفنی صحبت کردم؛ نظر آنها این بود که در این دو شهری که سخت‌ترین شهرهای ما بود از پیک عبور کردیم و این خیلی مهم است.

از آنها پرسیدم که آیا تخت خالی دارید؟ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت 20 درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است و اینکه تبلیغ می‌کنند جا نیست و مردم در خیابان هستند؛ این حرف ها دروغ است و واقعیت ندارد؛ بله روزهای اول روزهای سختی بود؛ آغاز کار هم برای پرستاران و پزشک‌های ما سخت بود و در اینجا لازم می‌دانم از آنها تشکر کنم.

اینجا هم در یادداشت‌ام نوشتم که تاریخ ایران در برابر این قهرمانان تواضع و احترام می‌کند؛ اینها قهرمانان نظام سلامت هستند؛ پزشکان و پرستاران و کارکنان بخش نظام سلامت، کار بزرگی کردند و کار بزرگی دارند انجام می‌دهند و البته این داستان تمام نشده است و پیش روی ماست و باید بگذرانیم و کار را ادامه دهیم.

در اینجا لازم می‌دانم مردم را متوجه کنم؛ دولت هر امکانی داشته، پای کار آورده است؛ یعنی برای وسایل بهداشتی، درمانی، تجهیز بیمارستان‌ها، امکاناتی که برای پرستاران و پزشکان عزیز مورد نیاز بوده، هر چه در داخل بوده و هر چه تولید داخل است، افزایش دادیم؛ هر چه لازم است از خارج وارد کنیم، شروع کردیم به واردات؛ بعضی از کشورها خودشان در اینگونه اقلام کمبود دارند و نمی‌توانند صادر کنند، ولی این کار را کردیم و انجام می‌دهیم.

مردم مطمئن باشند که در سراسر ایران هم پزشکی دولتی و هم خصوصی و هم نیروهای مسلح، همه پای کار هستند؛ نقاهت خانه‌ها و بیمارستان‌ها همه پای کار هستند و ان‌شاء الله نخواهیم گذاشت که مردم در اینجا غیر از بیماری و درد و مشکلی که با آن مواجه هستیم با مشکل فوق‌العاده‌ و جدیدی با عنوان نبود تخت و امکانات پزشکی مواجه شوند و ان‌شاء الله خداوند به ما کمک کند که از این مسیر عبور کنیم.

در عین حال از لحاظ اقتصادی هر چه در توان داشتیم برای کسب و کارهایی که شب عید دچار مشکل شدند انجام دادیم؛ برخی از کارگران که در این شب عید دچار مشکل بودند و از همه ضعیف‌تر بودند و جزو اقشار محروم‌تر بودند؛ شناسایی شده و برای 3 میلیون خانواده یک بسته خاصی را برای 4 ماه هم برای اسفند و هم برای 3 ماهه بهار پیش‌بینی کردیم که اولین بسته‌اش دیشب از 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان برای این افراد به حساب‌شان واریز شد.

همچنین برای 4 میلیون نفر که به تسهیلات بانکی نیاز داشتند، این تسهیلات بانکی انجام گرفته و همچنین در زمینه تسهیلاتی که باید در زمینه مالیات، بیمه، تأمین اجتماعی و چک‌هایشان و مشکلاتی که داشتند اقدام شده است؛ در بعضی‌از اینها دیدم که گفتند رفتیم بانک و گفتند به ما ابلاغ نشده است؛ این درست است؛ ما تصویب کردیم، مصوبات را دیشب امضاء کردم و به طور طبیعی امروز به دست مردم می‌رسد و این انجام می‌گیرد؛ آنچه به مردم گفتیم انجام خواهد گرفت.

لازم می‌دانم از مقام معظم رهبری بخاطر تأیید مصوبه شورای عالی امنیت ملی در زمینه کرونا و ستاد ملی کرونا تشکر کنم؛ شورای عالی امنیت ملی اختیارات بسیار وسیعی را به این ستاد داده است و حرف نهایی را در یک بند زده و گفته مصوبات این ستاد به منزله مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.

بنابراین یک قدرت بزرگی را در اختیار این ستاد قرار داده است و این مصوبه را مقام معظم رهبری تأیید کردند و اگر تأیید ایشان نبود نمی‌شد و ایشان کمک بزرگی در این زمینه کردند و دست ما امروز برای اینکه هر اقدامی که لازم است انجام بدهیم، باز است.

نکته آخر اینکه ما چه مقدار باید در جامعه به خاطر این بیماری مداخله کنیم؟ بعضی‌ها می‌گویند چرا ایران مداخله نکرده، چرا مداخله نمی‌کند؛ فکر می‌کنم مداخله بسیار بزرگی را دولت کرده است؛ الان یک ماه است که تمام دبیرستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌های ما تعطیل است و 15 روز هم تعطیلات را پیش رو داریم. 45 روز سیستم آموزشی را تعطیل کردیم؛ هیچ کشور دنیا این کار را نکرده است؛ 15 روز، یک هفته، 20 روز تعطیل کردند ولی یک ماه و نیم!! کار بزرگی شده است.

با اینکه می‌دانستیم این کرونا خطر چندانی برای دانش‌آموزان و دانشجویان ندارد اما به خاطر مسأله انتقال این تعطیلی انجام گرفت؛ همه جای دنیا هم که تعطیل می‌کنند، تعطیلات 15 روز است. الان هم در اروپا آنجاهایی که تصمیم گرفتند به تعطیلات، تعطیلات 15 روزه را مد نظر قرار دادند.

تعطیلات در بخش آموزش، حداقل 45 روزه شده است؛ ممکن است چند روز هم بالا و پایین شود؛ حداقل 45 روز. در زمینه ادارات هم به تمام وزارت خانه‌ها ابلاغ کردیم که هر کس مرخصی نیاز دارد، با دست و دلبازی این مرخصی را به همه بدهند و هر کسی مایل است از مرخصی استفاده کند؛ به طور طبیعی در روزهای آینده یک بخشی‌ تعطیلات رسمی داریم؛ باز هم اگر نیازی به کمک باشد به کارمندان انجام می‌دهیم.

در زمینه اجتماعات یک کار بزرگی در کشور انجام گرفته و می‌خواهم از مراجع عظیم و بزرگ، از علما و ائمه جمعه تشکر کنم؛ اینها تحجر را شکاندند؛ این کرونا باعث شد که دنیا ببیند که در فقه و حوزه ما تحجری وجود ندارد؛ اینها نشان دادند که علم با دین یکی است و در کنار هم هستند؛ کار عظیم و بزرگی انجام گرفت؛ اینکه نماز جمعه تعطیل شود، آسان نیست؛ اینکه اماکن متبرکه ما آن هم یک جایی مثل مشهد الرضا(ع)، مثل حرم حضرت معصومه(س)، شاه چراغ، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، مقامات بسیار والایی دارند. امام هشتم(ع) امام معصوم ماست و جای خود دارد و تعطیلی این کار آسانی نبود؛ اما بخاطر سلامت مردم و به خاطر اینکه علم می‌گوید امروز برای صحت و سلامت مردم لازم است، این کار را کردند و این را خود امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، و ائمه هدی(ع) می‌خواهند؛ آنها به ما توصیه کردند و گفتند که زیارت ما مستحب و حفظ سلامت خودتان و دیگران واجب است.

به ما گفتند واجب را بر مستحب ترجیح دهید؛ این جزو اصول و راه ما است. کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است، برای ما اینکه درب مسجد و مکان متبرکی بسته شود، سخت است؛ این کار آسانی نیست؛ اما در عین حال وظیفه دینی و شرعی ما بوده؛ همان عزیزانی که این رفتن زیارت را برای ما مستحب کردند همان‌ها هم به ما گفتند در این زمان این اقدام را انجام بدهید.

البته دل‌ها باید متصل شود؛ ان‌شاء الله امسال تحویل سال از نظر شکل‌اش یک مقدار متفاوت خواهد بود. مردم همه متوجه حرم ائمه هدی(ع) و پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) ‌که ایام بعثت آن حضرت بوده و شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) در آن روز است و روز او است؛ همه توجه خواهند داشت؛ بیش از سال‌های دیگر و دل‌ها کاملاً متصل است؛ اما بُعد منزل نبُود در سفر روحانی؛ در مسیر معنویت، فاصله‌ای معنا ندارد و همه متصل هستیم و ان‌شاء الله سال خوبی خواهیم داشت.

سال سختی گذراندیم، اما سال پر افتخاری برای ما بود ملت ما پیروز صحنه‌های حوادث سخت سال 98 بود؛به ملت بخاطر این قدرت و مقاومت‌شان و ایستادگی و احترام‌شان به سردار بزرگ‌شان تبریک می‌گویم؛ بخاطر احترام‌شان به عزیزانی که در حادثه هواپیما از دست رفتند و در حادثه بدرقه آن عزیز از دست رفتند؛ این مردم فداکار و این مردمی که این همه خودشان را با جامعه خودشان یکی می‌دانند و همه جا در صحنه حضور دارند و همه جا در سال 98 حضور پیدا کردند.

ان‌شاء الله در سال 1399، خداوند برکت و رحمت و شفای خودش را برای مریض ها و همه آنهایی که بستری هستند نازل کند و خودش هم کمک کند که از این روزهای سخت عبور خواهیم کرد.

دولت سال آینده و از آغاز سال با همه وجود آماده است؛ اولین روز کاری ما البته جمعه هم اینجا هستیم و برنامه‌هایی داریم؛ اولین روز کاری رسمی ما شنبه است که ستاد کرونا خواهد بود؛ اولین جلسه دولت در سال 99 صبح یکشنبه تشکیل می‌شود؛ گر چه روز بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) است ولی روز پربرکتی است و دولت را با آن آغاز می‌کنیم.

همه وزرا، مسئولین و همه آنهایی که لازم است سر کار باشند، تعطیلات نخواهند داشت و سر کار خواهند بود؛ وزرا خودشان می‌دانند، آنهایی که لازم است خواهند ماند و آنهایی که لازم نیست به مرخصی می‌روند.

ما سر کار و عزیزان در خانه و ان‌شاء الله می‌گذرانیم و اگر سخت‌گیری جایی بر مردم می‌شود، خواهش می‌کنم بر ما ببخشند؛ این سخت‌گیری‌ها بخاطر ضرورت است؛ اگر در خروجی استان‌ها شروع شده و مردم چک می‌شوند، بخاطر سلامت خودشان است و راضی نیستیم به اینکه کسی در رنج باشد؛ اما این کار ضروری و لازم است و ممکن است اقدامات دیگری لازم باشد انجام دهیم.

اینها بخاطر صحت و سلامت مردم است و ان‌شاء الله از این مسیر عبور می‌کنیم؛ از همه محققین و شرکت‌های دانش بنیان که در این روزها برای داروی جدید و اقدامات درمانی تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنیم؛ از همه عزیزانی که در فضای مجازی فعال هستند تشکر می‌کنیم که این فضای مجازی وسیله اتصال مردم است.

این روزها یک طوری ساخته شده که از فضای حقیقی فاصله بگیریم و در فضای مجازی بیشتر بتوانیم فعال باشیم و ان‌شاء الله خداوند به همه ما توفیق خواهد داد و می‌توانیم در آغاز سال ان‌شاء الله زندگی خودمان را با صحت و سلامتی که خداوند روزی ما می‌سازد، کار و تلاش را آغاز کنیم.

رسانه‌های عزیز وظیفه بسیار سخت و سنگینی همیشه بر دوش داشته اند، مخصوص امسال. البته رسانه های ما در همه صحنه‌ها فعال بودند. در شهادت شهید سلیمانی نقش آفرین بودند و صحنه‌های زیبایی ثبت کردند و امروز هم در این روزهای سخت فعال هستند.

بار بسیار سنگینی بر دوش صدا و سیما و رسانه ملی است و در این روزها می‌توانم بگویم یک بال برای مبارزه با کرونا خود صدا و سیماست و در کنار پزشکان و پرستاران ما. صدا و سیما بار سنگینی بر دوش دارد، خدمت بزرگی کرده و امیدواریم خدمت بیشتری در این روزها انجام دهد و مردم را هم با برنامه‌های شادی‌اش، شاد کند چون مردم بیشتر در خانه هستند و ان‌شاء الله این کار را انجام دهند.

از روزنامه‌ها، رسانه‌ها و فضای مجازی و همه آنهایی که خدمت می‌کنند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم و برایشان آرزوی سال بسیار خوبی دارم و ان‌شاء الله امیدوارم سال آینده، سال میمون و مبارکی برای همه ما باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید