Iranian Agriculture News Agency

یک نماینده مجلس با تأکید بر بازیابی سرمایه اجتماعی کشاورزان به «ایانا» می‌گوید

تکیه وزیر پیشنهادی دولت بر کشاورزی دانش‌بنیان

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مطرح کرد: با توجه به اینکه گزینه پیشنهادی، شخصیتی دانشگاهی است و به‌دلیل آنکه مسئولیت پژوهشی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داشته، به بخش‌های مختلف کشاورزی آگاهی دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای مدیریت وزارت جهاد کشاورزی باشد.

تکیه وزیر پیشنهادی دولت بر کشاورزی دانش‌بنیان

علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «ایانا» با اعلام اینکه بعداز ظهر امروز در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با حضور کاظم خاوازی، وزیر پیشنهادی دولت، جلسه خواهیم داشت، می‌گوید: در این جلسه مقرر شده تا او از برنامه‌های خود بگوید و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

اکبری با ابراز امیدواری از اینکه خاوازی از بدنه وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده است، می‌افزاید: با توجه به اینکه گزینه پیشنهادی، شخصیتی دانشگاهی است و به دلیل آنکه مسئولیت پژوهشی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داشته، به بخش‌های مختلف کشاورزی آگاهی دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای مدیریت وزارت جهاد کشاورزی باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در ادامه با اشاره به فرصت اندک وزیر جهاد کشاورزی در یکسال پایانی دولت، می‌گوید:‌ درحالی‌که تنها یکسال و چندماه از عمر دولت باقی مانده است و همین چندماهی که وزارت جهاد کشاورزی بدون وزیر ادامه داده، باوجود تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی سرپرست، رویکردهای بلندمدت در دستور کار قرار نگرفت و فرصت را از دست داده‌ایم. بنابراین در فرصت اندک باقیمانده، باتوجه به اینکه در شرایط تحریمی، محدودیت‌هایی وجود دارد باید بر توانمندی‌های داخل با نگاهی به صادرات تکیه کنیم. در حال حاضر دانش کشاورزی در کشور وجود دارد و در کنار آن، بارندگی‌های دو سال اخیر موجب رونق کشاورزی شده است. وزیر جدید جهاد کشاورزی باید در فکر اعطای تسهیلات به بخش‌های پیشرو مانند گلخانه باشد که امکان تولید و صادرات‌ بیشتر دارند.

اکبری در ادامه می‌افزاید: انتظار می‌رود که با حضور فردی که خود از بدنه دانشگاه آمده، کشاورزی دانش‌بنیان در دستور کار قرار گیرد. امروزه بخش تولید صرفا تولید سنتی نیست و استفاده از ابزارهای مختلف، تکنولوژی‌ها و ...، سبب شده که راندمان تولید افزایش یابد. باید تلاش کنیم که راندمان تولید در کشور را به راندمان واحد در سطح در جهان برسانیم. این امر با تمرکز بر واحدهای گلخانه‌ای، موجب افزایش مازاد تولید و در نتیجه صادرات بیشتر محصولات کشاورزی می‌شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه خاوازی در زمینه آموزش و ترویج، آن را نقطه قوتی دانسته و تصریح می‌کند: وزیر پیشنهادی دولت باید فعالیت فرهنگی و رسانه‌ای خود را در زمینه آموزش و ترویج گسترش دهد، هرجند که این کار تاحدودی زمان‌بر است. واقعیت آن است که نه تنها در این بخش بلکه در بسیاری از بخش‌های دیگر، سرمایه‌ اجتماعی تاحدودی افت کرده است. بنابراین وزیر جدید جهاد کشاورزی باید در بازسازی اعتماد از دست رفته تلاش بیشتری به خرج دهد. در این صورت، کشاورزانی که در عرصه حضور دارند و بار تولید را بر دوش می‌کشند را می‌توانیم با سیاست‌های کلان و برنامه آمایش نسبی بخش کشاورزی از طریق آموزش و ترویج، همراه کنیم.

از او درباره نگاه مجلس شورای اسلامی به وزیر جهاد کشاورزی پیشنهادی دولت می‌پرسم. نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی پاسخ می‌دهد: مجلس شناخت کافی از وزیر پیشنهادی ندارد و در چند روز باقیمانده تا بررسی در صحن علنی مجلس، آقای خاوازی باید نسبت به ارائه برنامه‌های خود در کمیسیون‌های مختلف مجلس اقدام کند و توانمندی‌ خود را مطرح کند. نگاهی که دیروز در رابطه با رد کلیات لایحه بودجه سال 1399 وجود داشت، این تردید را ایجاد می‌کند که ممکن است شاهد چنین واکنشی هم باشیم، اما به عقیده من، اگر معرفی به‌خوبی انجام و منافع ملی درنظر گرفته شود، مشکلی در بررسی وزیر پیشنهادی با توجه به پیشینه مطلوب علمی او، وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید