Iranian Agriculture News Agency

تا سال تا 1401؛

ضریب مکانیزاسیون کشاورزی به 2.1 دهم اسب بخار در هکتار خواهد رسید

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: امیدواریم ضریب مکانیزاسیون کشاورزی تا سال 1401 به 2.1 دهم اسب بخار در هکتار برسیم.

ضریب مکانیزاسیون کشاورزی به 2.1 دهم اسب بخار در هکتار خواهد رسید

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید، ضریب مکانیراسیون کشاورزی  ۱.۲ اسب بخار در هکتار بوده ‌است و الان به بیش از ۱.۸ اسب بخار در هکتار  رسیده است و امیداواریم تا سال 1400 و یا 1401 به 2.1 دهم اسب بخار در هکتار برسیم.

وی افزود: مکانیزاسیون به مفهوم کاربرد ماشین در فرایند تولید محصولات کشاورزی است و در جهت کاهش هزینه‌های تولید، اقتصادی کردن تولید، انجام به موقع عملیات کشاورزی، پایین آوردن هزینه کارگری و در نهایت به تولید انبوه و اقتصادی در محصولات کشاورزی منجر می‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون یک مولفه بسیار تاثیرگذار در افزایش کمی و کیفی تولید است، افزود: به جرأت می‌توان گفت؛ وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی در کشور ما با توجه به شاخص‌های رصد مکانیزاسیون از سال ۹۲ تاکنون دوران طلایی را تجریه کرده است.

عباسی، دلیل تغییر  وضعیت مکانیزاسیون و دوران طلایی آن را سرمایه گذاری عظیم در این بخش عنوان کرد و ادامه داد: سرمایه‌گذاری عظیمی از سال ۹۲ تاکنون در این بخش انجام شده و به صورت میانگین سالانه یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است.

وی درباره ضریب مکانیزاسیون در محصولات کشاورزی گفت: نفوذ مکانیزاسیون در محصولات کشاورزی متفاوت است به عنوان مثال مکانیزاسیون برنج در کشور ما در شش سال گذشته جهش تاریخی داشته است.

عباسی ادامه داد: در اوایل سال ۹۲، در کمتر از ۱۰ تا ۱۲ درصد اراضی شالیکاری کشور عملیات کاشت، داشت و برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شد که خوشبختانه در ۶ تا ۷ سال اخیر، مکانیزاسیون در برنج به ۷۰ درصد رسیده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره مکانیزاسیون در حوزه گندم کشور گفت: سال 92، حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد تولید گندم به صورت مکانیزه انجام می‌شده اما در حال حاضر میزان مکانیزاسیون در گندم به ۷۰ تا ۷۵ درصد رسیده  است.

عباسی با اشاره به اینکه نفوذ مکانیزاسیون در حوزه باغبانی کمتر بوده است، افزود: ضریب کمتر مکانیزاسیون در حوزه باغبانی به دلیل سنتی بودن باغات در کشور است، اما شاهد روند توسعه‌ ای در حوزه مکانیزاسیون باغبانی نیز بوده‌ایم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد:  تمامی ذرت علوفه ای و دانه‌ای به صورت مکانیزه کاشت و برداشت می‌شود.

وی با ابراز امیدواری درباره خوداتکایی در حوزه ماشین آلات کشاورزی افزود: بیش از ۹۵ درصد نیازمندی ماشین‌آلات در حوزه کشاورزی کشور، داخلی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: در شش ساله اخیر، بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری  در زمینه مکانیزاسیون و ماشین‌های کشاورزی انجام شده و رونق در این حوزه به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: روند تغییر قیمت ماشین‌آلات کشاورزی در سال ۹۷ و ۹۸ در این حوزه نسبت به سایر حوزه ها بهتر بوده است و ما به دنبال آن هستیم تا تناسب قیمتی را در حوزه ماشین‌های کشاورزی با تغییرات و نوسانات محصولات کشاورزی همراه باشد.

عباسی از واگذاری بیش از ۱۳۰ هزار دستگاه تراکتور و ۲۸۰ هزار دستگاه انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی و بیش از 3 هزار  دستگاه انواع کمباین غلات در این دولت خبر داد و افزود: همچنان علاقه مندی کشاورزان برای استفاده از ماشین آلات کشاورزی وجود دارد.

وی در پایان گفت: در سال جاری و نیمه سال گذشته نوسانات قیمتی سبب شد تا برخی کارخانه های تولیدکننده در این صنعت با مشکلاتی مواجه شوند اما به نظر می رسد که باید این صنعت بیشتر خود را تجهیز و با نیازهای بخش کشاورزی تطبیق دهد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تاکید کرد: در حوزه تسهیلات بانکی کماکان نیازمند خطوط اعتباری مکانیزاسیون هستیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید