Iranian Agriculture News Agency

شریعتی مقدم:

زنجیره تولید، حلقه مفقوده تجاری‌سازی محصولات کشاورزی است

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: تجاری‌سازی محصولات کشاورزی حلقه مفقوده در زنجیره تولید است و با کمک نظام آموزش بازرگانی و کسب‌وکار کشاورزی ایران می‌خواهیم این نقص جدی را برطرف کنیم.

زنجیره تولید، حلقه مفقوده تجاری‌سازی محصولات کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا، علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی در جلسه اتاق بازرگانی ایران که در خصوص تبیین سند نظام آموزش بازرگانی و کسب و کارهای کشاورزی ایران «نابکا» برگزار شد، اظهار کرد: تجاری‌سازی محصولات کشاورزی حلقه مفقوده در زنجیره تولید است و امروز با کمک نظام آموزش بازرگانی و کسب‌وکار کشاورزی ایران و قوانین و مقررات مرتبط (نابکا) می‌خواهیم این نقص جدی را برطرف کنیم. 

ضرورت مشارکت اتاق‌های بازرگانی استانی در ظرفیت‌سازی حوزه کشاورزی

در ادامه این نشست، محمد خزائی دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) از آمادگی این نهاد برای کمک به اجرای هر چه بهتر ایده نابکا در کشور با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی بین‌المللی خبر داد و تأکید کرد: با توجه به مطالعاتی که صورت گرفته، در حوزه کشاورزی، ظرفیت‌سازی لازم انجام نشده و همین مسئله مانع از رشد این حوزه شده است؛ متأسفانه هنوز در ایران با کشاورزی سنتی روبه‌رو هستیم.

وی با بیان این که در بخش آموزش‌های تجاری و حقوقی می‌توان از پتانسیل‌های اتاق بین‌الملل استفاده کرد، گفت: باید اتاق‌های استانی را نیز دعوت کنیم تا در برنامه‌های مربوط به ظرفیت‌سازی حوزه کشاورزی مشارکت کنند.

تامین مالی 9 هزار میلیارد ریالی بخش کشاورزی

در ادامه این نشست، علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به نظام آموزشی طراحی شده، یادآور شد: تنها مسئله حوزه کشاورزی، تأمین منابع مالی نیست و در مرحله اول باید راه‌های تجاری‌سازی محصولات کشاورزی و ورود به بازارهای بین‌المللی را بیاموزیم.

وی افزود: آموزش در تولید، بسته‌بندی، ارتقای کیفیت و رسیدن به استانداردها و در ادامه آموزش تأمین مالی، همگی از جمله نیازهای حوزه کشاورزی ما هستند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه میزان تأمین مالی این بانک در سال گذشته برای حوزه کشاورزی را حدود 8 هزار میلیارد ریال برآورد کرد که این رقم از ابتدای سال 98 تا انتهای آذر ماه بالغ بر 9 هزار میلیارد ریال بوده است.

بورس کالا، نهاد موثر در عرضه و قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی

حامد سلطان نژاد مدیرعامل بورس کالا در ادامه این نشست، از موفقیت‌های این نهاد در عرضه و قیمت‌گذاری انواع محصولات کشاورزی مانند پسته و زعفران خبر داد و گفت: ایران باید به نقطه‌ای برسد که در حوزه این نوع از محصولات کشاورزی، تعیین کننده قیمت جهانی باشد؛ این مهم نیز به کمک بورس اتفاق می‌افتد.

سلطان نژاد اذعان کرد: شاید در گذشته تصور می‌شد که برای عرضه محصولات کشاورزی، بورس کالا نهاد مناسبی نباشد، اما تجربه ثابت کرد که این نگرش صحت ندارد.

وی ادامه داد: امروز بورس به ۲۰۰ هزار کشاورز خدمت‌رسانی می‌کند و عملکرد موفقی داشته است، باید توجه داشته باشیم که بورس تنها میدان بازی فعالان اقتصادی بوده و می‌تواند به بهبود وضعیت کسب‌وکار‌ها کمک کند.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به تجربه بورس کالای چین به عنوان یکی از بورس‌های موفق در دنیا، گفت: در ایران متأسفانه هنوز جایگاه بورس به درستی تبیین نشده و نتوانستیم بهره درستی از آن ببریم. در هر حال بورس ظرفیت خوبی برای عرضه و قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است و باید از آن بیش‌ترین استفاده از داشته باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید