Iranian Agriculture News Agency

کشاورز تاکید کرد:

ضرورت گسترش بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت گسترش بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی برای نظم بخشی به تولید تاکید کرد.

ضرورت گسترش بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در نشست تخصصی «رونق تولید در بخش کشاورزی و صنایع وابسته» که عصر امروز در اتاق بازرگانی ،صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، تصریح کرد: در سال گذشته برای چای، گوشت قرمز، کره و حبوبات درخواست ارز نیمایی کردیم که انجام شد و همچنین درخواست ارز نیمایی برای شکر و برنج را به دولت داده‌ایم.

وی با بیان اینکه تقاضا نباشد، تولید سرکوب خواهد شد، افزود: تولید مجرد نیست و باید از مصرف کننده حمایت شود.

کشاورز با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برخی کالاها سبب پائین آمدن قیمت آنها در بازار خواهد شد، ادامه داد: البته این موضوع برای تمامی محصولات صادق نیست زیرا در بعضی محصولات قیمت کالاهای واسطه ای به قیمت تمام شده محصول نهایی گره خورده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به محدودیت روزافزون بازارهای صادراتی اشاره و تصریح کرد: عمده صادرات کشورمان به عراق، افغانستان و آذربایجان انجام می‌شود.

کشاورز با تاکید بر اینکه صادرات به تولید نظم می‌دهد، افزود: صادرات امری است که به نفع صادرکننده و تولیدکننده است و همچنین جریانی برای انتقال تکنولوژی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه باید صادرات از موضوعات داخلی تفکیک شود، خاطرنشان کرد:  در چنین جلساتی باید موانع صادرات را بررسی و در جهت رفع آن تلاش کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره صادرات محصولات کشاورزی گفت: باید بررسی شود که چه کالایی از چه مناطقی و با چه حجم مصرف آبی صادر شود. بنابراین صادرات باید با توجه به شرایط موجود و بحث آب جهت دار شود.  

کشاورز با اشاره به  اینکه حضور فعالان اقتصادی باید در وزارت جهاد کشاورزی بیشتر شود، تصریح کرد: تولید تنها قسمتی از فعالیت وزارت جهاد کشاورزی است و باید در این خصوص متخصصان اقتصادی کنار ما قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه میزان کود مصرفی کشور حدود ۲.۷ میلیون تن است، ادامه داد: 2 میلیون تن تولید اوره کاملا داخلی است و در سایر کودها نیز بخشی در داخل تولید می شود و تنها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن از این میزان وارد می‌شود که این مقدار نیز به تدریج داخلی خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید