Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

تولیدات بخش کشاورزی باید تقاضامحور باشد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر تولیدات بخش کشاورزی کشور بسیار عالی است و رشد این بخش در دو سال اخیر، اقتصاد کشور را نجات داده است اما باید بر روی تقاضا محوری تولید پافشاری کنیم.

تولیدات بخش کشاورزی باید تقاضامحور باشد

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی و منابع طبیعی که به مناسبت هفته پژوهش در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: تحقیقات نگین توسعه کشاورزی است و باید از آن مراقبت کرد.

وی افزود: ما از تحقیقات برنامه و پیشنهاد خواستیم تا برای آینده تصمیم گیری کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: کشور تحت فشار جنگ اقتصادی بسیار جدی است و باید آسیب ها را یک به یک مرور و برای رفع آن تلاش کنیم.

 وی افزود: کشور هیچ کس را به جز خانواده دانشگاهیان، تحقیقات و بخش خصوصی ندارد تا مشکلاتش را حل کنند.

کشاورز تاکید کرد: در رابطه با بذر سبزی و صیفی بسیار شکننده هستیم، ضمن اینکه این تکنولوژی در دنیا بسیار پیشرفت کرده است.

وی افزود: باید برای بومی سازی بذر سبزی و صیفی در کشور ورود کنیم، در حال حاضر بسیار به سختی آن را تامین می‌کنیم در حالی که مواد غذایی به ظاهر تحریم نیستند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که در ورود محصولات و کالاها باید نیاز مصرف کننده را در نظر گرفت، اذعان کرد: مصرف کننده باید از کیفیت محصول وارداتی راضی باشد و نمی توانیم او را مجبور به مصرف کنیم، بنابراین باید به کیفیت محصول و فراورده توجه کنیم.

کشاورز تاکید کرد: بخش خصوصی و مصرف کننده را باید با خود همراه کنیم.

وی در رابطه با وابستگی کود به واردات گفت: در رابطه با کود وابستگی بالا نیست اما باز هم نیاز به تغییر رویکرد داریم و وابستگی هنوز کاملاً قطع نشده است.

کشاورز با اشاره به وابستگی به واردات مواد اولیه تولید، خاطرنشان کرد: در رابطه با مکمل های دارویی، غذایی، هورمون های تولید مرغ، تخم مرغ و گوشت وابسته هستیم که بر تولید و کیفیت اثر می‌گذارد و مسائل حاشیه ای در پی دارد و نیاز است معاونت امور دام، دامپزشکی، موسسه رازی و سازمان تحقیقات کشاورزی به آن ورود پیدا کنند.

وی افزود: تجربه دنیا بر این است که بیشتر نوآوری ها و بروز خلاقیت ها در شرایط محدودیت ایجاد شده است و اغلب اختراعات در جنگ‌ها نمود پیدا کرده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با غذا و امنیت غذایی تصریح کرد: در این ایام موضوع امنیتی بودن امنیت غذایی را کامل می توان لمس کرد و در حالی که در فضای آزاد نمی‌توانستیم مسئله را درک کنیم.

وی افزود: تمام آحاد جامعه و تصمیم گیران سیاسی جامعه نسبت به این مسئله حساس شده اند و باید از این فرصت استفاده کنیم و با رویکرد راهبردی تقویت تولید داخلی پیش برویم.

کشاورز با تاکید بر اینکه تولید داخلی باید سرلوحه تمام امور قرار گیرد، خاطرنشان کرد: محققین، مروجین، بخش خصوصی و سیاستمداران باید اراده را بر افزایش تولید داخلی بگذارند و تمام تلاششان امنیت غذایی و بهبود فضای کسب و کار و تجارت باشد.

کشاورز با اشاره به اینکه شاخص پایداری باید مد نظر قرار گیرد، اذعان کرد: از موارد مهم شاخص پایداری، چالش آب است که مدت بسیار زیادی برای آن اقدام شده و مورد دیگر کشاورز است، ما باید هر تصمیمی که می‌گیریم مراقب کسب و کار و درآمد کشاورز باشیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به این نکته که توجه به تقاضا در راستای تولید باید مدنظر قرار گیرد، گفت: در حال حاضر تولید کشور بسیار عالی است و رشد بخش کشاورزی در این دوسال، اقتصاد کشور را نجات داده است اما باید بر روی تقاضا محوری تولید پافشاری کنیم.

وی افزود: همه با هم باید کمک کنیم تا گام‌های بخش کشاورزی محکم تر و وسیع تر برداشته شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید