Iranian Agriculture News Agency

عباسی در مراسم رونمایی از کمباین برداشت برنج در اراک اعلام کرد:

کاهش ضایعات برداشت غلات در کشور به کمتر از ۴ درصد

رئیس توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: در حال حاضر ضایعات برداشت غلات در کشور به کمتر از ۴ درصد رسیده است.

کاهش ضایعات برداشت غلات در کشور به کمتر از ۴ درصد

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز عباسی در آیین رونمایی و افتتاحیه خط تولید کمباین برنج در شرکت کمباین سازی ایران در اراک، اظهار کرد: کمباین سازی ایران یک مجموعه کم ادعا و اثرگذار در کشور است که با حداقل‌های موجود، تولید حداکثری انجام می‌دهد و در صورت نبود محصولات این کارخانه وضعیت برداشت گندم و جو در کشور نامشخص بود.

رئیس توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تصریح کرد: در کشور حدود ۱۷ هزار دستگاه کمباین وجود دارد که حدود ۹۵ درصد این دستگاه‌ها تولید داخل است و برخی از این دستگاه‌ها با عمر بیش از ۲۰ سال، خدمات پس از فروش دریافت می‌کنند.

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر ضایعات برداشت غلات در کشور به کمتر از ۴ درصد رسیده، تصریح کرد: سال ۹۲ تولیدات این کارخانه کمتر از ۵۰ درصد بود، اما از نیمه دوم سال ۹۲ فروش کارخانه روند صعودی پیدا کرد و بویژه در سه سال اخیر تنوع تولید و فروش رونق پیدا کرده و میانگین تولید به حدود ۹۰۰ دستگاه در سال رسید و کارخانه به یک خودباوری و خودمحوری در تولید دست پیدا کرد.

وی در خصوص تولیدات برنج اضافه کرد: در کشور به صورت پایدار ۵۵۰ هزار هکتار اراضی برنج وجود دارد و یک جامعه محروم و سخت‌کوش تولید این برنج را به عهده‌ دارند، یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید، گذر از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت کشاورزی صنعتی در خصوص برداشت محصول برنج بود.

رئیس توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بیان کرد: اوایل سال ۹۳ فعالیت در حدود ۱۲ درصد از اراضی شالیزاری به صورت مکانیزه بود، اما در حال حاضر ۸۰ درصد برداشت و ۵۵ درصد کاشت این اراضی به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

عباسی افزود: در ابتدا در راستای توسعه مکانیزاسیون برنج، ایران به کشورهای شرقی اسیا وابستگی داشت اما خوشبختانه کارخانه کمباین سازی طی سال‌های اخیر پروژه مکانیزاسیون برنج را به نتیجه رساند و امروز افتخار دیگری در این حوزه در راستای تولید کمباین برنج و برداشت این محصول نصیب کشور شد و کمباین برنج و خط تولید ساخت این دستگاه به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: این دستگاه مورد آزمون و ارزیابی قرار گرفته و از استانداردهای لازم برخوردار است و امیدواریم این کارخانه  هماهنطور که در حوزه برداشت گندم و جو حامی بخش کشاورزی بوده در حوزه برنج هم این حمایت را استمرار دهد تا شاهد تولید سالانه هزار دستگاه از این کمباین باشیم.

رئیس توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تصریح کرد: توان این دستگاه ۱۰۰ اسب بخار و مشابه کمباین‌های وارداتی است و با توجه به اینکه این کارخانه بومی و فعال در داخل کشور است قطعا مشکلات خدمات پس از فروش در تولید داخل بسیار کمتر خواهد بود.

عباسی با اشاره به اینکه به دنبال اقتصادی کردن تولید برنج در کشور هستیم، گفت: نیاز سالانه کشور به کمباین برنج حدود دو هزار و ۵۰۰ دستگاه است که بخش عمده‌ای از این نیاز ازین پس توسط کارخانه کمباین سازی تامین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه مکانیزاسیون برنج یک اتفاق جوان برای کشور است که با دید حمایت از کشاورزان و شالیکاران اتفاق افتاده و به صورت میانگین سالانه در کشور حدود ۱۵۰۰ دستگاه کمباین برنج تامین می‌شده که خوشبختانه با این اتفاق  بیش از ۸۰ درصد از این نیاز از این پس در داخل کشور تامین خواهد شد. همچنین ارز اختصاصی برای واردات کمباین برنج در سال‌های گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار بوده که با این اتفاق برآورد می شود در سال اینده این رقم حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا کند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید