Iranian Agriculture News Agency

میراشرفی عنوان کرد:

ظرفیت های پیمان تجاری اوراسیا برای ایران

رئیس کل گمرک ایران گفت: برای ایران، پیمان تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند ظرفیت بالایی برای توسعه تجارت و کاهش زیان در آینده باشد.

ظرفیت های پیمان تجاری اوراسیا برای ایران

به گزارش خبرنگار ایانا، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در همایش آشنایی با فرصت های تجاری با اوراسیا که در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر کل تولید ناخالص دنیا 85 هزار میلیارد دلار است که از این میزان بیش از 20 هزار میلیارد دلار حجم تجارت دنیا است و 25 درصد کل تولید دنیا در قالب تجارت را تشکیل می‌دهد.

وی پیش‌بینی کرد:  در آینده اقتصاد دنیا چندقطبی خواهد شد،‌ همچنین رشد اقتصادی در سال‌های آینده با سختی انجام می‌شود که در این شرایط کشورها برای کاهش زیان باید آماده باشند.

میراشرفی تأکید کرد: برای ایران، پیمان تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند ظرفیت بالایی برای توسعه تجارت و کاهش زیان در آینده باشد.

وی با اشاره به این نکته که مراکز تجاری از کشورهای غربی و وال‌ استریت در حال حرکت به سمت شرق دنیا از جمله چین و هند هستند، اذعان کرد: قابلیتی که حضور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ما ایجاد می‌کند زمانی بیشتر قابل درک است که بدانیم ایران در تقاطع تجاری شمال به جنوب (سن‌پترزبورگ و بمبئی) و شرق به غرب (شانگهای و اروپا) قرار دارد.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه نگاه ایران در بخش خارجی، نگاه به شرق است، تصریح کرد: با این نگاه باید از فرصتی که اتحادیه تجاری اوراسیا برای ما ایجاد کرده است نهایت استفاده را داشته باشیم تا در تجارت در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مهدی میراشرفی افزود: برای کسب حداکثر منفعت از موقعیتی که توافقنامه اوراسیا برای ما ایجاد کرده است باید در کنار تخفیفات ترجیحی تعرفه‌های گمرکی اقدامات دیگر برای تسهیل تجارت با کشورهای عضو صورت پذیرد.

وی بیان کرد: برآورد می‌شود به ازای هر یک روز توقف کالا در مکان‌های گمرکی یک درصد به قیمت نهایی کالاها اضافه می‌شود، به همین جهت برای به حداقل رساندن ایستایی کالا در حال اتخاذ تصمیمات همکاری با وزارت گمرک اوراسیا هستیم.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه در یک ماهه گذشته بیش از 1.5 میلیون دلار از کالاهای وارداتی کشورهای عضو اوراسیا از تخفیفات ترجیحی کالایی برخوردار شده‌اند، خاطرنشان کرد: براساس توافقنامه بین طرفین، ما به تعهدات تخفیفات ترجیحی گمرکی خود در یک ماه گذشته عمل کرده‌ایم اما کشورهای طرف این مزیت را برای تجار ما قائل نشدند.

وی افزود: برای برخورداری تجار ما از تخفیفات ترجیحی نیاز به 34 مهر گواهی مبدأ بر اسناد بوده که اخیرا اجرایی شده و امیدواریم با توجه به مدت‌زمان توافقنامه 12 ماهه، تخفیفات ترجیحی برای تجار ما نیز در یک ماهه گذشته اجرایی و هزینه‌های مربوطه به آنها برگردانده شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید