Iranian Agriculture News Agency

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با "ایانا" عملکرد وزیر جهاد کشاورزی را بررسی کرد:

افزایش 25میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در شش سال

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه محصولات راهبردی به خوبی عمل کرده است، گفت: این وزارت توانسته در زمینه تولید گندم، شکر، دانه‌های روغنی و کشت چغندر به خوبی عمل کند.

افزایش 25میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در شش سال

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با «ایانا» درباره جایگاه وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد ایران گفت: مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به‌دلیل گستردگی وظایف در گستره کشور، توقعاتی را ایجاد می‌کند، به‌ویژه آنکه کار این وزارتخانه به‌طور مستقیم با سفره مردم در ارتباط است. بنابراین هرگونه نوسانی در کمبود یا قیمت برخی کالاها بلافاصله منجر به عکس‌العمل در تولیدکننده یا مصرف‌کننده می‌شود.

علی اکبری با اشاره به وظیفه ذاتی وزارت جهاد کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور‌، افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه معطوف به تأمین کالاهای استراتژیک است که در تأمین امنیت غذایی کشور بسیار موثر است.

افزایش 25میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی

این نماینده مجلس درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی از سال‌ 92 تاکنون تصریح کرد: براساس آمارهای موجود، تولید محصولات کشاورزی از سال 92 تاکنون به بالای 25میلیون تن افزایش یافته و از 97 میلیون تن در سال 92 به 122میلیون تن در سال جاری رسیده است.

او در ادامه افزود: این در حالی است که این افزایش تولید در سال‌های کم‌بارش و بدون افزایش سطح زیر کشت رخ داده است که نشان از افزایش بهره‌وری با در نظر گرفتن کم‌آبی اقلیم دارد.

به گفته او، وزارت جهاد کشاورزی اقدامات ترویجی مناسبی با هدف افزایش راندمان مصرف آب در هکتار انجام داد.

اکبری با نقد آنکه الگوی کشت در کشور رعایت نمی‌شود، گفت: به نظر می‌رسد یک طرح آمایش جدی درباره میزان و نوع تولید در مناطق را نداریم یا اگر داریم تولیدکنندگان داخل به آن توجه کافی ندارند. به‌عنوان نمونه در سال گذشته اعلام شد که جز در استان‌های شمالی کشور، تولید برنج نداشته باشیم اما در سال گذشته به دلیل بارندگی‌های پراکنده حدود 180هزار هکتار اراضی زیر کشت برنج رفته است. این موارد به‌دلیل بی‌اعتمادی است که در مجموعه تولیدکنندگان به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های دولتی وجود دارد.

عضویت در پیمان اوراسیا با محور بخش کشاورزی

او عضویت ایران با تمرکز بر بخش کشاورزی به پیمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یکی از موفقیت‌ها در سال‌های اخیر دانسته و گفت: جز در سال اخیر که ایران به پیمان اوراسیا پیوسته که می‌تواند بهترین فرصت برای صادرات محصولات کشاورزی باشد، عضو هیچ کنوانسیون دیگری نیستیم.

عملکرد وزیر جهاد کشاورزی قابل دفاع است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر منصفانه نگاه کنیم وزارت جهاد کشاورزی در طول دولت یازدهم تاکنون عملکرد قابل دفاعی داشته است، گفت: باوجود تمامی مشکلات و محدودیت‌های محیطی و داخلی و عدم همکاری بانک‌ها برای اختصاص منابع به بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی توانست اقدامات خوبی را در سال‌های اخیر داشته باشد.

او با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه محصولات راهبردی به خوبی عمل کرده است، افزود: این وزارت توانسته در زمینه تولید گندم، شکر، دانه‌های روغنی و کشت چغندر به خوبی عمل کند؛ هرچند انتظار عملکردی به مراتب بهتر در این زمینه‌ها را داریم.

توسعه دوبرابری گلخانه‌ها

اکبری با اشاره به توسعه دوبرابری گلخانه‌ها در سال‌های اخیر، تصریح کرد: باوجود سرمایه‌گذاری بالای اولیه برای ایجاد گلخانه‌ها، محصول تولیدی گلخانه‌ها به مراتب از کشت در فضای باز بیشتر است. این در حالی است که توسعه گلخانه‌ها منجر به صرفه‌جویی 90درصدی آب نیز شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: با این اقدام، تولید محصولات کشاورزی به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است و باید به فکر بازاریابی محصولات تولیدی از آنها چه در داخل و چه در قالب بازارهای کشورهای همسایه، بازار اوراسیا یا آسیانه میانه باشیم.

افزایش تولید گندم به 14 میلیون تن

او با اشاره به توسعه مکانیزاسیون نیز گفت: بخشی از افزایش کمی محصولات کشاورزی ناشی از توسعه مکانیزاسیون است. در زمینه تولید گندم باوجودی‌که با خشکسالی مواجه بودیم، شاهد افزایش تولید گندم به 14 میلیون تن در سال زراعی جاری بودیم.

روند کاهشی وابستگی به واردات روغن و دانه‌های روغنی

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به تغییر روند در سیاست‌های کلی و همچنین ایجاد ظرفیت‌های جدید افزود: در زمینه تولید روغن از دانه‌های دوغنی تلاش کرده‌ایم با کشت کلزا بتوانیم نیاز خود به واردات 4میلیارد دلاری روغن را کاهش دهیم. هرچند حجم 70درصدی واردات روغن به کشور، قابل جایگزینی نیست و کماکان با واردات آن مواجه خواهیم بود، اما روند کاهش وابستگی به واردات روغن و دانه‌های روغنی می‌تواند به مرور زمان روند کاهشی داشته باشد.

اقداماتی در راستای سازگاری با اقلیم

او با اشاره به سیاست‌گذاری در زمینه کشت محصولات کشاورزی گفت: کشت نشایی و انتقال کشت بهاره به پاییزه دو سازوکاری است که یا هدف افزایش راندمان تولید و سازگاری با اقلیم در قالب مدیریت منابع آب صورت گرفته است.

به گفته او، اصلاح بذر متناسب با اقلیم نیز می‌تواند هزینه‌های مصرف آب را برای کشاورزان کاهش داده و علاوه بر افزایش راندمان تولید به افزایش درآمد کشاورزان نیز منتهی شود.

طرح سوالات غیرکارشناسی

این نماینده با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس به عملکرد وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: آنچه از سوی برخی نمایندگان مجلس عنوان شده، همان محورهایی است که در سال گذشته نیز طرح شده بود. برخی محورهای مطرح شده به‌صورت کلی است و مصداقی برای آنها در نظر گرفته نشده است. اشکال اصلی در نوع سوالاتی است که مطرح شده است که گاهی با یکدیگر در تضاد هستند. به‌عنوان نمونه یکی از محورها به ممنوعیت صادرات اشاره شده و در سوالی دیگر از چرایی انحصاری بودن صادرات پرسیده می‌‌شود! به همین سبب فکر می‌کنم سوالات مطرح شده چندان کارشناسی شده نیست و تکرار همان مسائل قبلی است. علاوه بر آنکه متولی برخی موارد مطروحه ارتباطی وزارت جهاد کشاورزی نیست و ستاد تنظیم بازار یا شورای اقتصاد باید به آنها پاسخگو باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید