Iranian Agriculture News Agency

با فرمان رئیس جمهور انجام شد؛

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 1135 پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان کرمان

1135 پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان کرمان با فرمان رئیس جمهور و توسط معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی به طور همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 1135 پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان کرمان

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، دکتر عبدالمهدی بخشنده در مراسم افتتاح همزمان این پروژه ها که به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان رفسنجان برگزار شد، اظهار داشت: استان کرمان از پهناورترین استان ها و دارای بیشترین سطح زیر کشت باغات در کشور می باشد که در سال های اخیر با انباشت خشکسالی و کم آبی روبرو گردیده اما کشاورزان و بهره برداران این استان با انگیزه و تلاش دو چندان و از طریق افزایش بهره وری آب با اجرای سامانه های نوین آبیاری به امر کشاورزی مبادرت ورزیده اند.

وی تصریح گرد: در این سفر تعداد  1135 پروژه عمرانی و تولیدی در زیر بخش های آب و خاک، تولیدات گیاهی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، دام و طیور، آبزی پروری و منابع طبیعی با اعتباری نزدیک به 500 میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی، تسهیلات بانکی و آورده بخش خصوصی با اشتغال زایی 2200 نفر در استان به صورت همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برخی از پروژه های مهم و موثر در توسعه بخش کشاورزی استان گفت: 32 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی کشاورزی با ظرفیت 64 هزارتن جذب مواد خام کشاورزی  و اشتغال زایی 408 نفر افتتاح می شود.

بخشنده خاطرنشان کرد: ظرفیت صنایع فرآوری و بسته بندی موجود در استان تا سال 1392 حدود 2.2 میلیون تن بوده که در دولت تدبیر و امید و با اختصاص تسهیلات بانکی و حمایت از سرمایه گذاران با افزایش 62 درصدی در حال حاضر به 3 میلیون 550 هزار تن رسیده است.

وی اظهار کرد: 31 واحد تولیدات گلخانه ای سبزی و صیفی و گیاهان زینتی در سطح 36 هکتار در استان با اشتغال 190 نفر به بهره برداری می رسد.

بخشنده گفت: بیش از 200 طرح کشت گیاهان دارویی در سطح 400 هکتار با رویکرد کشت گیاهان کم آب بر و اقتصادی و با مزیت صادراتی با اشتغال 185 نفر افتتاح خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی  تصریح کرد: 586 پروژه سامانه نوین آبیاری به مساحت 10 هزار هکتار که با اعتبار 161 میلیارد تومان اجرا شده است، به بهره برداری می رسد.

وی یادآور شد: سیستم های نوین آبیاری اجرا شده در استان تا سال 92 نزدیک به 82 هزار هکتار بوده است که در دولت تدبیر و امید با 107 درصد افزایش، به 170 هزار هکتار رسیده است.

بخشنده گفت: هم اکنون در کل کشور 2.3 میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغات کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده است که با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری در دولت تدبیر و امید، 1.1 میلیون هکتار از آن معادل 50 درصد در این دولت انجام شده است.

وی ادامه داد: 12 واحد دام، طیور و شیلات با اشتغال زایی 135 نفر افتتاح خواهد شد و با بهره برداری از این واحدها سالانه 4500 تن به محصولات پروتئینی استان افزوده می شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت: دو طرح در عرصه های منابع طبیعی استان شامل پروژه مالچ پاشی جهت تثبیت 1600 هکتار شن های روان با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد تومان افتتاح می شود و با اجرای این پروژه تعداد 32 پارچه روستا و آبادی شامل حدود 970 خانوار از آسیب های اقتصادی و اجتماعی مصون می شوند.

بخشنده اضافه کرد: همچنین، حدود 28000 هکتار عملیات آبخیزداری در حوزه های آبخیز استان به بهره برداری می رسد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: پروژه ای که هم اکنون خدمت حضرتعالی گزارش می شود پروژه آبیاری تحت فشار در سطحی معادل 98 هکتار از باغات پسته شهرستان رفسنجان می باشد که موجبات ارتقاء کارایی مصرف و افزایش بهره وری آب در منطقه خواهد شد.

پس از ارائه گزارش معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس جمهوری تصریح کرد: این که امروز شاهد اجرای 1135 پروژه در زیربخش های مختلف کشاورزی در استان کرمان هستیم و موجب 2200 نفر اشتغالزایی جدید می شود و علاوه بر صرفه جویی در آب با اجرای طرح های نوین آبیاری، بسیار خوشحال کننده بود که عنوان کردید در سال 92 حدود 82 هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری در استان اجرا شده بوده و در این دولت، اجرای طرح های یاد شده 107 درصد افزایش پیدا کرده و بیش از دو برابر شده است؛ این به معنای تلاش همه مردم، کشاورزان، کارآفرینان و دولتمردان ما برای صرفه جویی در آب است.

دکتر حسن روحانی در زمینه مهار بیابانزایی تاکید کرد: این مسئله در استان های کویری برای زندگی مردم مهم است ان شا الله این تلاش افزایش یابد.

سپس، با فرمان رئیس جمهور، 1135 پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان کرمان به طور همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید