Iranian Agriculture News Agency

زادبوم خبر داد:

پیش بینی تجارت ۱۵ میلیارد دلاری ایران و اوراسیا

رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: با امضای موافقت نامه موقت تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تجارت ایران با این کشورها تا ۱۵ میلیارد دلار افزایش می یابد که باید از این فرصت استفاده کنیم.

پیش بینی تجارت ۱۵ میلیارد دلاری ایران و اوراسیا

به گزارش خبرنگار ایانا، حمید آزادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس  سازمان توسعه و تجارت ایران در حاشیه همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با امضای موافقت نامه موقت تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تجارت ایران با این کشورها تا ۱۵ میلیارد دلار افزایش می یابد که باید از این فرصت استفاده کنیم زیرا ممکن است در آینده کشورهای دیگری عضو این اتحادیه شوند.

وی افزود: بزرگ شدن اتحادیه اوراسیا برای ایران دارای منافع است، اگر روزی ایران تصمیم بگیرد عضو این اتحادیه شود با وجود این موافقت نامه پیوستن به این اتحادیه آسان می شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: این موافقت نامه ارتباطی به مبادلات مالی بازرگانان ندارد بلکه موجب تسهیل تعرفه ها خواهد شد و در کنار این موضوع بانک مرکزی در زمینه مبادلات مالی به تجار کمک خواهد کرد.

زادبوم با اشاره به میزان مبادلات تجاری ایران تا پایان شهریور 98 اذعان کرد: از ابتدای امسال تا پایان شهریور تجارت خارجی کشور ما ۴۲ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۲۱ میلیادر دلار مربوط به صادرات است که از لحاظ وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش و از لحاظ ارزشی  ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: این میزان کاهش به تحریم های امریکا علیه ایران و بحث تعهدات ارزی باز می گردد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در بخش واردات از لحاظ وزنی تغییر نداشته ایم اما از لحاظ ارزشی ۵.۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

زادبوم تاکید کرد: ما برای اینکه نشان بدهیم تجارت خارجی ما راه خود را پییش می برد  باید موافقت نامه تجاری را با قدرت پیش ببریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید