Iranian Agriculture News Agency

زادبوم اعلام کرد:

گام بلند ایران برای رسیدن به تجارت آزاد

رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: ایران مصمم است موافقت نامه اوراسیا را به درستی پیش ببرد و به تجارت آزاد دست پیدا کند.

گام بلند ایران برای رسیدن به تجارت آزاد

به گزارش خبرنگار ایانا، حمید زادبوم معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران در همایش آشنایی با فرصت های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: محصولات کشاورزی به دلیل حساسیتی که دارند حتی در کشورهای توسعه یافته هم مورد حمایت دولتها هستند.

وی افزود: در موافقت نامه دوجانبه که با ترکیه داشتیم بیش از ۱۴۰ ردیف از این کشور تخفیف گرفتیم و در ۱۲۵ تعرفه صنعتی هم به ترکیه تخفیف دادیم.

زادبوم در رابطه با موافقت نامه اوراسیا تصریح کرد: در موافقت نامه اوراسیا برای اولین بار بود که با یک اتحادیه اقتصادی وارد مذاکره شدیم.

وی افزود: این موافقت نامه شامل 862 ردیف است که در بخش تخفیفات اوراسیا، این اتحادیه ۵۰۲ ردیف تعرفه  را برای ایران کاهش داد و ما نیز ۳۶۰ ردیف را تخفیف دادیم و گام بعدی ما به سمت تجارت آزاد است.

رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران در رابطه با ایجاد فضای تجارت آزاد اذعان کرد: باید بازارها را وسیع تر کنیم و شرط آن بازگشایی هوشمندانه درهای کشور برای واردات و صادرات است، تجارت ما بسیار کم است که باید افزایش یابد.

وی افزود: ما از ۵ آبان 99 به سمت مذاکرات موافقت نامه تجارت آزاد پیش خواهیم رفت و انتظار ما از بخش خصوصی این است که آگاهانه و هوشمندانه در این زمینه به ما کمک کنند.

زادبوم تاکید کرد: محصول کشاورزی از طلا ارزشمندتر است و می‌توانیم محصولاتی که آب یا محیط زیست را به خطر می‌اندازند، وارد کنیم. ما باید برای تجارت آزاد زمان تعیین کنیم تا ظرف سه سال تجارت آزاد راه اندازی شود.

وی افزود: بیش از ۹۸ درصد از تبادلات دنیا بر مبنای تجارت آزاد انجام می‌شود و وزیر جهاد کشاورزی هم بر کم بودن موافقت نامه های تجاری ما تاکید دارند و خواستار افزایش آن هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید سطح اقتصاد جهان را بسنجیم و برای بزرگتر شدن اقتصادی کشور به دنبال کشور هایی باشیم که بتوان با آنها تعامل داشت؛ روسیه بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار واردات سالانه دارد و در سال ۲۰۱۸ اوراسیا ۸۶۶ میلیارد دلار تبادلات تجاری داشته که سهم ایران تنها سه دهم درصد بوده است، در حالی که این کشورها همسایه های ما هستند اما میزان تجارت ما با آنها بسیار ناچیز است.

وی افزود: ایران مصمم است موافقت نامه اوراسیا را به درستی پیش ببرد و به تجارت آزاد دست پیدا کند، در این امر وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان گمرک ایران، سازمان ملی استاندارد و وزارت نیرو این کار را پیش خواهد برد و بازار اوراسیا میزان تجارت ما را تا ۱۵ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید