Iranian Agriculture News Agency

فریادرس مطرح کرد:

ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تجارت پایدار با اوراسیا

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی گفت: انتظار ما این است که این موافقت نامه از سوی بخش خصوصی جدی گرفته شود و به آن به عنوان یک بازار آسان و زودبازده نگاه نکند؛ ما بیش از همه بر روی بازار روسیه تمرکز داریم و بخش خصوصی باید بتواند با یک سرمایه گذاری خوب بازار اوراسیا را به عنوان یک بازار پایدار حفظ کند.

ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تجارت پایدار با اوراسیا

به گزارش خبرنگار ایانا، ولیالله فریادرس مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی اظهار کرد: این موافقتنامه 5 آبان 98 آغاز شد و عملا وارد فاز اجرا شده است و برای تعرفه کالای کشاورزی ترجیح تعهد داده شده است.

وی افزود: در مقابل 106 کد تعرفه از طرف اوراسیا تعهد داده شده است؛ در تعهداتی که از طرف ایران سپرده  شده برای 98 کالا 60 کد تعرفه را برای آنها کاهش دادیم و 38 تعرفه را در وضع موجود سال 2017-2018 تسهیل کردیم.

فریادرس ادامه داد: در سال 2017 تعرفه ذرت 5 تا 10 درصد بود و همین تعرفه خواهد ماند و 33 درصد کاهش تعرفه متوسط برای اوراسیا ایجاد کردیم.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی تشریح کرد: در وضع موجود کشورهای عضو توافق نامه اوراسیا، 51  درصد کاهش تعرفه از کشورهای اوراسیا گرفتیم، البته هر دو سمت مذاکره محصولاتی را که نیاز داشتند تعهد گرفتند که یکی از محصولات ما گندم است.

وی افزود: در تعهدات ما در این موافقتنامه گوشت گوسفند تثبیت شده و گوشت  گوساله را کاهش تعرفه دادیم، حبوبات را تعرفه ترجیحی دادیم، همچنین برای کره تعهد کاهش تعرفه دادیم و غلات، ذرت و جو و دانه های روغنی را هم نسبت به وضع موجود در سال 2017 ثابت نگهداشتیم و کاهش ندادیم.

فریادرس تاکید کرد: 780 میلیون دلار واردات کالاهای موافقتنامه است که تاکنون از برزیل تامین می شد، البته توانمندی اوراسیا 670 میلیون دلار است و اگر مقرر به جابه جایی این واردات از برزیل به اوراسیا باشد، اتفاقی برای کشور ما نمی افتد.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی تصریح کرد: امسال نیاز به واردات بیش از دو میلیارد دلار ذرت داریم که از این میزان 220 میلیون دلار آن از اوراسیا وارد شده است که باید افزایش یابد.

وی افزود: در رابطه با جو 460 میلیون دلار از اوراسیا واردات داشتیم در حالی که نیاز وارداتی ما بیش از 600 میلیون دلار است.

فریادرس در رابطه با صادرات گفت: در صادرات هم حدود 460 میلیون دلار صادرات در سال 2018 به اوراسیا داشتیم که از این میزان ما 405 میلیون دلار را وارد موافقتنامه کرده ایم.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی در رابطه با اقلام صادراتی ایران اذعان کرد: در زمینه ماهی و میگو، گل، 350 میلیون دلار ظرفیت وارداتی اوراسیا است که ما 113 هزار دلار صادرات داریم و اوراسیا در واقع تعرفه را 25 درصد کاهش داده تا ما بتوانیم صادرات کنیم.

وی افزود: اوراسیا 680 میلیون دلار واردات گوجه فرنگی دارد ما ترجیح گرفتیم تا بتوانیم افزایش صادرات دهیم. سیب 530 میلیون دلار واردات دارند و ما تعرفه ترجیحی صادراتی گرفته ایم که می توان گفت در زمینه سبزی و صیفی بین صفر تا 100 درصد تعرفه ترجیحی گرفته ایم.

فریادرس تاکید کرد: انتظار ما این است که این موافقت نامه از سوی بخش خصوصی جدی گرفته شود و به آن به عنوان یک بازار آسان و زودبازده نگاه نکند؛ ما بیش از همه بر روی بازار روسیه تمرکز داریم و بخش خصوصی باید بتواند با یک سرمایه گذاری خوب بازار اوراسیا را به عنوان یک بازار پایدار حفظ کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید