Iranian Agriculture News Agency

بخشنده:

وزارت جهاد کشاورزی از فعالیت استارتاپ ها در بخش کشاورزی حمایت می کند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی از ورود و فعالیت استارتاپ‌ها در بخش کشاورزی حمایت می کند و برای این منظور از سوی وزیر جهاد کشاورزی، مجری راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا در بخش کشاورزی تعیین‌شده است.

وزارت جهاد کشاورزی از فعالیت استارتاپ ها در بخش کشاورزی حمایت می کند

به گزارش خبرنگار ایانا؛ عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی معاونین برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و مدیران ستادی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی گفت: از ورود استارتاپ‌ها در بخش کشاورزی حمایت می‌شود و برای این منظور، از سوی وزیر جهاد کشاورزی، مجری راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا در بخش کشاورزی تعیین‌شده است.

وی با تاکید بر این که سازمان های جهاد کشاورزی استان ها باید در حوزه استارتاپ‌ها فعال‌تر عمل کنند، اظهار کرد: اگر به‌صورت سنتی خریدوفروش محصولات کشاورزی را ادامه دهیم تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر می‌شوند.

بخشنده تصریح کرد: فعالیت استارتاپ‌ها صرفاً توزیع محصول کشاورزی نخواهد بود و می‌توانند در سیستم‌های کاشت، داشت، برداشت و گیاه‌پزشکی نیز فعالیت شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه بناشده در بودجه سال 99 برای استارتاپ‌ها بودجه در نظر گرفته شود، افزود: الحمدالله روزبه‌روز کسب‌وکارهای نوپا در بخش کشاورزی بیشتر رونق می‌گیرد.

افزایش 5 درصدی بهره وری آب در 6 سال اخیر

وی ارتقای بهره‌وری آب را از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: در شش سال اخیر بهره‌وری آب کشاورزی به‌طور متوسط سالانه 5 تا 6 درصد رشد داشته است و تولید محصول کشاورزی از 1050 گرم به ازای یک مترمکعب مصرف آب در سال 92 به 1340 گرم در سال 97 رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه با آب موجود، امکان تولید بیشتر محصول وجود دارد، افزود: درصورتی‌که بخواهیم بهره‌وری آب را بالا ببریم باید توسعه سیستم‌های نوین آبیاری را افزایش دهیم.

بخشنده خاطرنشان کرد: در حال حاضر 2.2 میلیون هکتار در کشور مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است.

وی بابیان اینکه سرمایه‌گذاری در توسعه گلخانه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: پرداخت تسهیلات به این بخش باید سرعت بیشتری بگیرید. همچنین توسعه گلخانه‌ها، توسعه مکانیزاسیون و توسعه کشت نشایی می‌تواند در بهره‌وری آب مؤثر باشد.

بخشنده درباره کشت نشایی محصولات کشاورزی، گفت: امسال به 30 میلیون نشاء رسیده‌ایم و کشت بسیاری از سبزی و صیفی نیز باید به‌صورت نشایی انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از مزایایی کشت نشایی را صرفه‌جویی در مصرف آب و دوره رشد کمتر عنوان کرد و گفت: کشاورزی حفاظتی و استفاده از ارقام متحمل به خشکی و شوری نیز در بهره‌وری آب می‌تواند مؤثر باشد.

وی در پایان گفت: بر اساس گزارش فائو، 70 تا 75 درصد آب شیرین دنیا در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و راه نجات در بحث آب شیرین در دنیا، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی با تصفیه آب شیرین از طریق آب‌های متعارف و غیرمتعارف، بازچرخانی پساب‌ها و فاضلاب است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید