Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

لزوم مدیریت اقتصادی در مصرف بهینه آب و استفاده از ظرفیت های موجود برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم اعمال مدیریت کارآمد و اقتصادی در مصرف بهینه آب و استفاده از حداکثر ظرفیت های موجود برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی تاکید کرد.

لزوم مدیریت اقتصادی در مصرف بهینه آب و استفاده از ظرفیت های موجود برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمود حجتی در نامه ای خطاب به معاونین وزیر، روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها و روسا و مدیران عامل سازمان ها، موسسات و شرکت های وابسته با اشاره به تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای ارتقاء بهره وری آب، تصریح کرد: به منظور افزایش تولید و تقویت امنیت غذایی کشور با توجه به ظرفیت محدود منابع آبی، لزوم اعمال مدیریت کارآمد و اقتصادی در مصرف بهینه آب و استفاده از حداکثر ظرفیت های موجود برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی ضروری است.

وی با اشاره به این که راه حل منطقی و تجربه جهانی، توجه خاص و بکارگیری کلیه روش ها و اقداماتی است که موجب افزایش بهر دوری آب می گردد، خاطرنشان کرد: در این راستا و به منظور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی کشور، تفاهم نامه همکاری مشترک با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در تاریخ 27 آذرماه سال 1397 به امضا رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: مقتضی است با مشارکت فعال و بهره گیری از تجربیات نیروهای متخصص، مخصوصأ جلب و مشارکت ذینفعان در تحقق اهداف توافقنامه، اجرای برنامه در اولویت وظایف قرار گیرد.

وی، برقراری ارتباط منسجم و مستمر با دبیرخانه تفاهم نامه مشترک را ضروری دانست و خواستار تشکیل مرتب کارگروه ارتقاء بهره وری آب، هماهنگ با دبیرخانه شد.

حجتی، تصریح کرد: لازم است نسبت به ارائه پیشنهادات و نظریات و موضوعات مورد نیاز و تسریع در پاسخ به موقع به دبیرخانه، تهیه و تنظیم نحوه مشارکت در قالب برنامه و نقشه راه و انعکاس آن به دبیرخانه و کوشش و اهتمام کافی برای واگذاری امور به ذینفعان بخش خصوصی، تشکل ها، انجمن ها و خبرگان علمی و اجرایی، اهتمام لازم به عمل آید.

قابل ذکر است شروع فعالیت های اجرایی برنامه از پاییز سال آینده بوده و با توجه به مشخص بودن جایگاه، وظایف و انتظارات هر حوزه در این حرکت فراگیر، زمان باقیمانده تا شروع اجرای برنامه دوره آمادگی محسوب می گردد.

یادآور می شود، اهداف این تفاهم نامه که به امضای محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران رسیده است، ارتقای امنیت غذایی با افزایش سهم تولیدات داخلی در تامین و عرضه سرانه انرژی و پروتئین به ترتیب به میزان 83 و 85 درصد در افق 1405، رشد متوسط سالانه ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به میزان 3.5 درصد، بهبود حاصلخیزی منابع خاک و پایداری تولید با تاکید بر افزایش مقدار ماده آلی خاک به میزان دو برابر در افق 1405 (نسبت به سال پایه) و افزایش بهره وری تولیدات گیاهی از 1.1 (در سال پایه) به 2.2 کیلوگرم بر متر مکعب (در افق 1405) بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید