Iranian Agriculture News Agency

حسن نژاد اعلام کرد:

سهم 70 درصد دولت در بیمه محصولات استراتژیک

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: در محصولات استراتژیک مانند گندم، کلزا و طرح‌هایی مانند پرورش ماهی در قفس سهم دولت از بیمه بالای 70 درصد است ضمن اینکه در بیمه تکمیلی و ترجیحی سهم 40 درصدی را بر عهده دارد.

سهم 70 درصد دولت در بیمه محصولات استراتژیک

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد ابراهیم حسن نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در نشست مشترک با کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران که امروز در سالن جلسات اتاق تعاون ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه 110 کشور در جهان وجود دارند که بیمه کشاورزی آنها مستقل از بیمه بازرگانی است، اظهار کرد: دلیل آن بالا بودن ظرفیت خطر در بخش کشاورزی است، بیمه های تجاری ریسک خسارات در بخش کشاورزی را نمی پذیرند و در همه دنیا دولت ها برای جبران آن باید وارد عمل شوند.

وی افزود: در آمریکا دولت 60 درصد از سهم بیمه محصولات کشاورزی را پرداخت می‌کند و در کشورهای اروپایی و کانادا سهم بالایی از بیمه را دولت‌ها پرداخت می‌کنند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی تاکید کرد: در کشور ما هم دولت سهم بیمه مشخصی در محصولات کشاورزی دارد که به نسبت اهمیت آن، میزان سهم متفاوت است.

وی افزود: در محصولات استراتژیک مانند گندم، کلزا و طرح‌هایی مانند پرورش ماهی در قفس سهم دولت از بیمه بالای 70 درصد است ضمن اینکه در بیمه تکمیلی و ترجیحی سهم 40 درصدی را بر عهده دارد.

حسن نژاد با اشاره به میزان بیمه شدگان هر بخش کشاورزی گفت: در بخش زراعت 30 تا 40 درصد محصولات، در باغبانی 30 درصد، در صنعت طیور 100 درصد، در دام 10 تا 15 درصد و بخش پرورش ماهی 2 تا 3 درصد از تولیدات را تحت پوشش بیمه قرار داده‌ایم.

وی با تاکید بر اجباری بودن بیمه طیور اذعان کرد: سال گدشته یک میلیارد و 100 میلیون قطعه جوجه در کشور بیمه شد که با توجه به اجباری بودن این بیمه، میزان سهم  هر قطعه طیور گوشتی برای مرغداران را به 19 درصد کاهش داده‌ایم و در مقابل تعهد بیمه‌ای خود را در هنگام خسارت افزایش داده‌ تا تولیدکنندگان با آرامش بیشتری به بیمه تولید در این صنعت بپردازند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی افزود: در سال جاری بیمه اجباری دام سنگین را به مجلس برده‌ و تایید آن را گرفته‌ایم و به دنبال تهیه دستورالعمل‌های مربوط به آن هستیم.

وی با اعلام خبر امضای قرارداد با سازمان فضایی ایران برای رصد خسارات گفت: با امضای قرارداد با سازمان فضایی ایران از این پس رصد خسارات از طریق ماهواره انجام می‌شود که از دقت و سرعت بیشتری برخوردار است.

حسن‌نژاد تاکید کرد: در سیل خوزستان هم سازمان فضایی ایران به کمک صندوق بیمه کشاورزی آمد تا خسارات به درستی برآورد و پرداخت شود.

وی با اشاره به میزان تعهدات دولت در پرداخت خسارات بخش زراعت خاطرنشان کرد: دولت در بخش زراعت به ازای هر هکتار 15 هزار تومان برای بیمه دریافت می‌کند و در صورتی که محصول به طور کامل از بین برود در کشت آبی پنج میلیون تومان و در کشت دیم یک میلیون تومان خسارت پرداخت می‌شود.

حسن نژاد افزود: در بخش باغداری نیز پرداخت صددرصد خسارات در زمانی که تمام باغ از بین برود بر عهده دولت و بیمه کشاورزی است.

وی گفت:‌ در شرایطی که خسارات وارد بر باغ تنها باعث کاهش محصول شود، پرداخت پس از برداشت و با برآورد دقیق خسارت انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید