Iranian Agriculture News Agency

در دیدار وزرای دو کشور؛

راه‌های توسعه همکاری‌های ایران و قزاقستان بررسی شد

در دیدار وزرای کشاورزی ایران و قزاقستان راه‌های توسعه همکاری‌های دو کشور بررسی شد.

راه‌های توسعه همکاری‌های ایران و قزاقستان بررسی شد

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران که به قزاقستان سفر کرده است در نخستین روز حضور خود با ساپارخان عمراف وزیر کشاورزی قزاقستان دیدار و راه های توسعه همکاری دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

در این دیدار، وزیر کشاورزی قزاقستان با اشاره به توانمندی های ایران در عرصه تولید گفت: بازار ایران نخستین بازار هدف برای تولید کنندگان خرد و کلان قزاقستان است.

وزیر کشاورزی قزاقستان با برشمردن ظرفیت ها و توانایی های دو کشور بر استفاده از دانش و تجربیات متخصصان ایرانی و انتقال تجربیات تاکید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی هم گفت: تاکنون بین ایران و قزاقستان یکصد سند همکاری امضاء شده است که بسیاری از آنها اجرایی نشده و فقط مفاد آن در روی کاغذ باقی مانده است.

محمود حجتی با اشاره به موانع بانکی، خواستار معاملات بین دو کشور از طریق پول ملی دو کشور شد و گفت: با پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراآسیا این امکان وجود دارد که معاملات از طریق پول ایران و پول کشورهای عضواتحادیه اورآسیا صورت پذیرد.

محمود حجتی با اشاره به سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها و حمل و نقل پیشنهاد خواهرخواندگی بنادر آکتائو قزاقستان و بندر امیرآباد ایران ـ که به ترتیب در شمال و جنوب دریای خزر قراردارد ـ را مطرح و براستفاده از بنادر نوشهر و انزلی و اتصال به راه آهن سرخس و آب های گرم برای انتقال کالاهای قزاقستان از مسیر ایران اعلام آمادگی کرد.

تولید روغن، آبیاری و انتقال آب، پرورش ماهی و صادرات خرما و عرضه محصولات باغی از دیگر موضوعاتی مطرح بین وزرای کشاورزی ایران و قزاقستان بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید