Iranian Agriculture News Agency

شیرزاد تاکید کرد:

ضرورت تدوین نقشه راه ملی برای کشاورزی قراردادی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ما به یک نقشه راه ملی برای کشاورزی قراردادی نیاز داریم که دولت، موسسات تحقیقاتی، موسسات بیمه‌ای و بورس کالا بخش حاکمیتی این نقشه هستند.

ضرورت تدوین نقشه راه ملی برای کشاورزی قراردادی

به گزارش خبرنگار ایانا، حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در نشست تخصصی کشاورزی قراردادی اظهار کرد: تدوین قوانین، استانداردها، نظارت‌ها و توجیه گروه هدف کشاورزان برای پیشبرد اهداف کشاورزی قراردادی باید انجام شود.

وی افزود: حقوق قانونی، رسمی و عرفی کشاورزان و بهره‌وران حتی در حوزه فنی هم باید به رسمیت شناحته شود.

شیرزاد با اشاره به اینکه ما به یک نقشه راه ملی برای کشاورزی قراردادی نیاز داریم، اذعان کرد: برای سه گروه محصولات اساسی نیاز به قوانین، مقررات، استاندارد و سیستم نظارتی در حوزه کلان کشاورزی قراردادی داریم که ما آن را حوزه حاکمیتی می‌نامیم. 

وی افزود: دولت و موسسات مالی در این بخش حاکمیتی دخیل هستند و باید تسهیلات را در اختیار زنجیره ارزش قرار دهند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید بر اینکه نظام یارانه‌ها هم باید به زنجیره ها داده شود، گفت: با کشاورزی قراردادی شاهد تحول در نظام یارانه‌ای و نظام تامین مالی کشاورزی خواهیم بود.

وی ادامه داد: موسسات تحقیقاتی و موسسات بیمه‌ای هم در حوزه حاکمیتی قرار می‌گیرند، از طرف دیگر فعالان جامعه مدنی بخش کشاورزی هم باید رویکردهای کشاورزی قراردادی را بپذیرند و به این نقشه راه بپیوندند.

شیرزاد در رابطه با نقش مهم بورس‌های کالایی در کشاورزی قراردادی اذعان کرد: بورس‌های کالایی به عنوان بخش نهایی کار که خرید و فروش را انجام می‌دهند جایگاه مهمی دارند. 

رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عنوان کرد: در بخش مدیریتی نظام کشاورزی قراردادی توانمندسازی خریداران، کشاورزان، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها حائز اهمیت است که با هم در تعامل هستند. 

شیرزاد در رابطه با عرضه زعفران در بورس کالا خاطرنشان کرد: در زمینه قراردادهای آتی کشاورزی، تجربه زعفران بسیار خوب بوده و ورود آن به بورس کالا باعث شد نوسانات طولانی مدت قیمت این محصول پایان یابد؛ بنابراین بازار مدرن می تواند به شفافیت بیشتر و افزایش کیفیت محصولات کمک کند و شفافیت بیشتر پایداری قرارداد را گسترش می‌دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید