Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

افزایش گرایش به تولید محصولات کشاورزی صادراتی با تغییر نرخ ارز

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تغییر نرخ ارز، گرایش به تولید محصولاتی که زمینه بهتری برای صادرات و ارزآوری بیشتری دارند، افزایش یافته است.

افزایش گرایش به تولید محصولات کشاورزی صادراتی با تغییر نرخ ارز

به گزارش خبرنگار ایانا، عبدالمهدی بخشنده در نشستی با حضور تولیدکنندگان بخش کشاورزی که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام "سال رونق تولید" از سوی مقام معظم رهبری و تکلیف ما برای تولید غذا و حفظ امنیت غذایی در اقتصاد کلان کشور، این جلسه را برگزار کردیم تا در مورد راهکارهای افزایش تولید،  بررسی مسایل و مشکلات تولیدکنندگان و نیز پیشنهادات آنان برای رونق تولید و حفظ امنیت غذایی در شرایط تحریم های ظالمانه آمریکا همفکری کنیم و زمینه تحقق اهداف نظام در این حوزه را فراهم کنیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دعوت از شرکت های بزرگ بخش خصوصی به این نشست، گفت: تغییر نرخ ارز تاثیر زیادی بر  نظامات کشت داشته و تغییر الگوی کشت را در برخی از مناطق به دنبال داشته است.

وی افزود: هم اینک گرایش به تولید محصولاتی که زمینه بهتری برای صادرات و ارزآوری بیشتری دارند، افزایش یافته است.

بخشنده یکی از استراتژی های وزارت جهاد در سال های اخیر را ایجاد زنجیره های ارزش عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه در ایجاد زنجیره بخش های مختلف از جمله مرغ، شیلات، گیاهان دارویی و... توفیق داشتیم.

بخشنده، توسعه کشاورزی قراردادی را دیگر استراتژی این وزارتخانه برشمرد و گفت: چون کشاورزی در کشور ما غالبا به صورت خرد است، بحث کشاورزی قراردادی کمک می کند که یک شرکت محور باشد و محصولات کشاورزان جمع آوری و توزیع کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: اگرچه بر اساس قانون برنامه، بانک های غیرتخصصی موظف شده اند 15 درصد از منابع خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند اما این عدد در سال 97 برابر 8.2 و در سال 96 برابر 7 درصد بوده است.

وی با اشاره به سهم بخش کشاورزی از اشتغال کشور، خاطرنشان کرد: در سال 96 از هر 100 شغل جدید 5 شغل به بخش کشاورزی مربوط بوده است حال آنکه این رقم در سال 97 به 23 شغل افزایش یافته است که نشان ادهنده پتانسیل بالای این بخش برای ایجاد اشتغال است.

در بخش دیگری از این نشست، علی آقامحمدی معاون اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، اظهار کرد: با توجه به زمان باقی مانده از سال رونق تولید، هنوز فرصت داریم که بررسی کنیم در حوزه تولید چه اتفاقی افتاده است و برای تولید بهتر چه کارهایی به عنوان مکمل باید انجام شود.

وی تصریح کرد: نشست امروز برای شنیدن مسایل تولید از زبان تولیدکنندگان، اقدامات  و برنامه هایی که در دست دارند و موانع و مشکلاتی که بر سر راه فعالیتشان قرار دارد، برگزار شده است.

آقامحمدی بر ضرورت خارج شدن کشاورزی از شکل معیشتی تاکید کرد و گفت: هرچند در حال حاضر کشاورزی به شکل معیشتی است اما راه حل، حذف آن نیست بلکه می بایست مجموعه های موجود را مجتمع کنیم و آنها را به کار بگیریم.

معاون اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به لزوم حاکم شدن نگاه دانش بنیان به حوزه تولید محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: نکته کلیدی فعالیت نهادهای اقتصادی مختلف در حوزه کشاورزی همان کار دانش بنیان آنهاست. این نهادها می توانند به کمک تولیدکنندگان بیایند چراکه آنها منفعت خاصی ندارند و اگر درآمدی هم داشته باشند برای کمک به فقرا هزینه می کنند.

وحید حقانیان معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری نیز در سخنانی گفت: هدف از تشکیل این جلسه و علت حضور ما در آن، پیگیری شعار سال است که قرار است در دفتر به طور جدی انجام شود تا بحث رونق تولید به منصه ظهور برسد.

وی در ادامه با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی، گفت: زمانی که حضرت آقا بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند، این روزها را می دیدند اما متاسفانه در کشور جدی گرفته نشد. حتی ایشان در یک جلسه فرمودند که فکر نکنید اقتصاد مقاومتی را من خلق کردم بلکه این موضوع اولین بار در آمریکا و پس از جنگ های داخلی شمال و جنوب مطرح  و منجر به توفیقات اقتصادی شد.

معاون ویژه دفتر مقام معظم رهبری با تقدیر از زحمات مهندس حجتی برای توجه به امر تولید، تصریح کرد: در حالی که برخی می گفتند تولید گندم در کشور به صرفه نیست، آقای حجتی به جد ایستاد و فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه خودکفایی گندم را محقق کرد.

وی، قانون ارث را یکی از معضلات تولید برشمرد و افزود: در کشورهای دیگر اگر صاحب صنعتی فوت کرد، آن صنعت متوقف نمی شود و وراث ماه به ماه می آیند و سود خود را می گیرند اما در کشور ما با فوت پدر، زمین قطعه قطعه می شود و مشکلاتی برای تولید به وجود می آید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید