Iranian Agriculture News Agency

با فرمان رئیس جمهور انجام شد؛

افتتاح همزمان و آغاز عملیات اجرایی 125 پروژه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

125 پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی با فرمان رئیس جمهور و توسط وزیر جهاد کشاورزی به طور همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

افتتاح همزمان و آغاز عملیات اجرایی 125 پروژه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح همزمان این پروژه ها که به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان مرند برگزار شد، اظهار داشت: در این سفر تعداد 125 پروژه مهم عمرانی و تولیدی در زیر بخش های آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، دام، طیور، شیلات و گلخانه ای و منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتباری معادل 933 میلیارد تومان از محل منابع عمومی و تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی با اشتغالزایی نزدیک به 10000 نفر در استان به طور همزمان به بهره برداری رسیده یا عملیات اجرائی آنها آغاز می شود.

وی با اشاره به برخی از پروژه های  مهم و موثر در توسعه اقتصادی بخش کشاورزی استان، گفت:  4 پروژه طرح احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور با سرمایه گذاری 155 میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به مساحت 7650 هکتار به بهره برداری می رسد.

حجتی با بیان این که یکی از استان های بهره مند از این طرح، استان آذربایجان شرقی با سطحی معادل 19840 هکتار و با اعتباری بالغ بر 470 میلیارد تومان می باشد، تصریح کرد: تا کنون عملیات اجرایی 16800 هکتار از این سطوح به اتمام و بهره برداری رسیده و مابقی در صورت اتمام عملیات تامین آب و اجرای خطوط اصلی توسط وزارت نیرو، قابل بهره برداری خواهد بود.

وی افزود: با اجرای این طرح 9840 هکتار از اراضی بهبود یافته و 10 هزار هکتار به سطح اراضی کشاورزی اضافه می شود که موجب افزایش تولید در حدود 132 هزار تن و اشتغال حدود 18 هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم در استان می گردد.                                                                                                                                                                            

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز بهره برداری از 11 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی کشاورزی با ظرفیت 30000 تن و با سرمایه گذاری 80 میلیارد تومان و اشتغالزایی 327 نفر گفت که با افتتاح این پروژه ها، ظرفیت نگهداری و فرآوری محصولات کشاورزی در استان به چهار میلیون و سی هزار تن افزایش می یابد.

حجتی اظهار کرد: بهره برداری از 2 واحد گلخانه ای سبزی و صیفی با ظرفیت 210 تن و دو واحد گلخانه با ظرفیت 77000 قطعه گل شاخه بریده در سال و با سرمایه گذاری 3 میلیارد تومان با اشتغال 19 نفر آغاز می شود.

وی یادآور شد:ً طی 5 سال اخیر سطح گلخانه های استان از 65 هکتار به 265 هکتار رسیده و رشد چهار برابری داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بهره برداری از 16 واحد دام، طیور و شیلات با سرمایه گذاری معادل 62 میلیارد تومان با اشتغالزایی 57 نفر آغاز و با بهره برداری از این واحدها سالانه 1000 تن شیر، 4000  تن تخم مرغ و 130 تن گوشت به تولیدات دام و طیور و شیلات استان افزوده می شود.

حجتی عنوان کرد: تعداد 43 پروژه آبیاری تحت فشار و طرح های کوچک تامین آب در سطح 3600 هکتار با 725 بهره بردار و اعتباری معادل 38  میلیارد تومان و همچنین 32 پروژة آبخیزداری با اعتبار 16 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

وی گفت: عملیات اجرایی و تکمیل تعداد 5 واحد گلخانه ای در 4 شهرستان با پیش بینی اشتغالزایی 652 نفر  جمعاً به مساحت 70 هکتار با اعتبار 542 میلیارد تومان و 2 واحد صنایع تبدیلی با 83 نفر اشتغال و با ظرفیت 6500 تن و اعتبار 26 میلیارد تومان آغاز می شود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: پروژه ای که هم اینک خدمت حضرتعالی گزارش می گردد واحد مرغداری 150000 قطعه ای مرغ تخمگذار در شهرستان مرند می باشد که با بهره گیری از تکنولوژی جدید سالانه به میزان 2400 تن تخم مرغ با کیفیت مطلوب تولید و به بازار عرضه خواهد کرد؛ درصورتی که اجازه بفرمایید این پروژه همزمان با 124 پروژه دیگر در سطح استان افتتاح گردد.

حجتی خاطرنشان کرد: لازم می دانم از کارآفرینان و کلیه بانک های عامل از جمله بانک کشاورزی در سرمایه گذاری و حمایت از اجرای طرح های بخش کشاورزی تقدیر نمایم .

پس از ارائه گزارش وزیر جهاد کشاورزی، 125 پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی با فرمان رئیس جمهور افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید