Iranian Agriculture News Agency

مسلمی:

فدراسیون بذر و نهال حامی و تسهیل‌کننده امور تشکل‌ها است

مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از تجربه‌ای که از تشکیل فدراسیون ها در کره و ژاپن داشتیم؛ می دانستیم که این اقدام در روند کار زنجیره ها خلل ایجاد نمی‌کند و تنها کار پشتیبانی و حمایت را بر عهده دارد.

فدراسیون بذر و نهال حامی و تسهیل‌کننده امور تشکل‌ها است

به گزارش خبرنگار ایانا، عبدالرضا مسلمی مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در نشست هم اندیشی تشکیل فدراسیون بذر ونهال اذعان داشت: ذی‌نفعان حوزه بذر در دو دسته دولتی و خصوصی مانند موسسه تات، موسسه بذر و نهال و بخش خصوصی هستند لذا باید از فدراسیون به عنوان یک قاب بزرگ برای زنجیره ها استفاده کرد تا در یک چهارچوب حقوقی مطلوب این بخش ها بتوانند با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند.

وی افزود: فدراسیون طیور را تا نیمه راه رساندیم و فدراسیون صنایع غذایی ثبت شده است. از تجربه‌ای که از تشکیل فدراسیون ها در کره و ژاپن داشتیم؛ می دانستیم که این اقدام در روند کار زنجیره ها خلل ایجاد نمی‌کند و تنها کار پشتیبانی و حمایت را بر عهده دارد.

مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: فدراسیون ها معمولا در امور اقتصادی حضور ندارند و تنها نقش حامی را ایفا می‌کنند، قرار نیست ما با تشکیل نهاد جدید فعالیت یک حلقه را مسدود کنیم بلکه می خواهیم به حلقه ها کمک کنیم تا بهتر پیش بروند. 

وی افزود: ما در کشور حلقه‌های مانند بنیاد توانمندسازی گندم، انجمن برنج و انجمن حبوبات را داریم که کار را برای زنجیره خود تسهیل کردند. ما حلقه هایی داریم که چالش منافع و چالش فنی و اجرایی برای آنها به وجود می‌آید و در بخش دولتی و در وزارتخانه نزدیک شدن به هر حلقه و تسهیل کار آن باعث چالش خواهد شد لذا باید حلقه‌ها پس از حل مشکلات و اختلافات به صورت واحد به سمت وزارتخانه ها بروند و یک صدا باشند. 

مسلمی در رابطه با وظایف فدراسیون بذر و نهال گفت: کمک به سیاست‌گذاری و تشکل های تحت پوشش، حضور در مراجع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و عضویت در مجامع بین‌المللی و تشکل های مربوطه از اهداف و وظایف فدراسیون بذر و نهال است که در نهایت می توانیم در مدیریت بذر کشور دارای یک شبکه مدرن تر شویم.

وی افزود: وظیفه معاونت نهادسازی و تولید تشکل است و وزیر جهاد کشاورزی به مدیرعامل تعاونی روستایی دستور داده که این کار انجام شود البته به لحاظ فنی و اصولی هم این کار نیاز است. باید همگرایی در بین انجمن ها واقع شود و ایجاد فدراسیون بهترین پیشنهاد است.

مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: همانطور که فدراسیون بذر در بیشتر کشورها وجود دارد، این فدراسیون شامل تمام انجمن های مربوطه و موسسه اصلاح بذر و تات می‌شود. انجمن وارد کنندگان و صادر کنندگان و انجمن تولیدکنندگان را در کشور داریم که فعال هستند. در  کشورهای مختلف با ایجاد منافع مشترک بین شرکتهای خصوصی آنها را اداره می‌کنند اما در ایران منافع شخصی و تک بعدی شرکت ها مانع از ایجاد چنین زنجیره‌های هماهنگی شده است، لذا باید انحصار شکسته شود و بازار تولید و توزیع هماهنگ با محورهای بخش صورت بگیرد.

وی در رابطه با مشکلات تشکل ها و تسهیل آن توسط فدراسیون ها اذعان داشت: بخش اعتبارات و معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات و بازرگانی مشکلاتی است که در درجه اول فدراسیون می تواند آن را به گوش مسئولین و مقامات عالی وزارت جهادکشاورزی برساند و به موازات در سیاست‌گذاری‌های بذر دخیل باشد. 

مسلمی تصریح کرد: جایگاه بخش خصوصی باید در این فدراسیون به درستی مشخص شود. تحلیل ما این است که یک تشکل چقدر کارایی دارد، چه اثربخشی و چه مقدار پایداری می‌تواند داشته باشد. ما به عنوان دولت باید برخی قواعد را اصلاح کنیم. ما سعی می کنیم استانداردها را بالا ببریم.

وی افزود: در شرایط فعلی نیاز به یک همگرایی و همسویی داریم تا از بذر که یک نهاده استراتژیک و مهم است حمایت شود. ما سهمی در صادرات بذر نداریم و واردات و قاچاق بالایی هم در کشور وجود دارد لذا باید یک فدراسیون جامع با اساسنامه کامل تشکیل شود و بر رعایت قوانین و مقررات تأکید بیشتری شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید