Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

به زودی با مازاد مرغ در بازار مواجه می‌شویم/دستور رئیس جمهور برای اصلاح قیمت گندم

وزارت جهاد کشاورزی که مستقیم با سفره مردم سر و کار دارد، این روزها در تب و تاب کنترل بازار به‌ویژه در حوزه مایحتاج پروتئینی جامعه است. آن‌طور که سید محمد آقامیری سرپرست این وزارتخانه می‌گوید: ارکان این وزارتخانه در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید گوشت مرغ از 44 تن به 50 تن در روز هستند. با این برنامه‌ریزی از خرداد تا شهریور ماه سال جاری بازار مرغ با مازاد تولید روبرو شود. البته سرپرست وزارتخانه به تولیدکنندگان اطمینان می‌دهد که مرغ مازاد در بازار توسط شرکت پشتیبانی امور دام جمع‌آوری خواهد شد و این قشر متضرر نمی‌شوند. آقامیری همچنین واردات مرغ از ترکیه را باور قلبی خود نمی‌داند اما آن را راهکاری می‌داند که در صورت کمبود در بازار، شاید از آن استفاده شود. متولی فعلی وزارت جهاد کشاورزی نیم نگاهی هم به وضعیت گندم، خرید آن، پرداخت مطالبات کشاورزان و مسایل مبتلابه دیگر بخش کشاورزی انداخته و از دستور رئیس جمهور برای اصلاح قیمت گندم خبر می‌دهد.

به زودی با مازاد مرغ در بازار مواجه می‌شویم/دستور رئیس جمهور برای اصلاح قیمت گندم

سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت قیمت مرغ در کشور بیان کرد: در زمینه تولید دامی قبل از سرپرستی بنده، با نامه ای که انجمن جوجه یک روزه به اعضای خودش اعلام کرد که تخم مرغ نطفه دار در دستگاههای خود نگذارند و جوجه یک روزه ای تولید نشود به همین دلیل عدم تولید جوجه سبب شد با چالش های متعددی در تامین گوشت مرغ در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت روبرو شویم به‌طوری که تولید مرغ در کشور به نصف رسید.

وی افزود: با این حال با برنامه‌ریزی انجام شده، هم اکنون میزان جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ در کشورمان افزایشی شده، به‌طوری که هم اکنون به صورت هفتگی 44 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود ولی برنامه‌ریزی‌های انجام شده حاکی از آن است این میزان بزودی با توجه به جوجه‌ریزی 116 میلیون قطعه ای به 50 هزار تن خواهد رسید.

آقامیری عنوان کرد: در خرداد ماه برنامه‌ریزی به این صورت است که به سقف جوجه‌‎ریزی در واحدهای مرغداری سراسر کشور برسیم به‌طوری که در ماه‌های آینده تولید گوشت مرغ بیشتری داشته باشیم. چون کار تنظیم و مدیریت و توزیع گوشت مرغ را به اتحادیه‌های مرغداران واگذار کرده‌ایم.

وی افزود: این اتحادیه قیمت درب مرغداری، کشتارگاه و مصرف کننده را اعلام می‌کند و قرار است قیمت مرغ تا فروردین سال 1403 تغییری نکند و همان 73 هزار تومان باشد البته این قیمت به شرط آن است که وزارت جهاد نهاده مرغدار را تامین کرده و نوسانات قیمت نهاده‌های دامی در بازار کمتر یا بیشتر از 7 درصد از قیمت کنونی نباشد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مازاد تولید مرغ نیز گفت: مازاد گوشت مرغ در کشور طبیعتا توسط شرکت پشتیبانی امور دام به صورت تضمینی از مرغداران خریداری شده تا آنها متحمل ضرر نشوند، در سالیان گذشته همواره کمبودها و ذخایر بازار مرغ را از طریق واردات تامین می‌کردیم لکن بنده معتقد به تولید داخل هستم و در صورت هرگونه کمبودی از ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام از محل خرید از مرغداران داخلی تامین خواهیم کرد کما این که به نظر می‌رسد از خرداد تا شهریور ماه سال جاری بازار مرغ با مازاد تولید روبرو شود.

وی افزود: از طرف دیگر امکان صادرات مرغ از طریق اتحادیه‌ها به صورت دائمی در صورت تنطیم بازار داخل برای همه مرغداری‌ها فراهم شده است تا مازاد این محصول روانه دیگر کشورها شود، باتوجه به افزایش جوجه‌ریزی‌ها قیمت مرغ احتمالا به کمتر از نرخ مصوب خود برسد.

از ترکیه مرغ وارد نخواهیم کرد

این مقام مسئول با بیان این که قیمت جوجه یک روزه بین 15 هزار و 900 تومان تا 16 هزار و 900 تومان است و گران‌تر نخواهد شد، خاطر نشان کرد: با این حال برخی مرغداران اعلام کردند که امکان تنظیم بازار با این قیمت وجود ندارد از این رو بنده گفتم که در صورت کمبود از ترکیه مرغ وارد می‌کنیم ولی به این امر باور قلبی بنده نیست و به هیچ عنوان از این کشور مرغ وارد نخواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم دلالان این بازار را به هم بریزند.

تخم مرغ ارزان‌تر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص بازار تخم مرغ نیز عنوان کرد: تنظیم بازار تخم مرغ را در راستای برون سپاری وظایف وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی به اتحادیه آن واگذار کرده‌ایم و خوشبختانه گزارشات حاکی از آن است که هیچ گونه مشکلی از نظر تامین و گرانی تخم‌مرغ در کشورمان وجود ندارد، حتی این محصول با کاهش هزار و 500 تومانی در برخی از استان‌ها به فروش می‌رسد.

دامی صادر نخواهیم کرد

آقامیری گفت: در حوزه گوشت قرمز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تولید دام سبک پرواری را توسعه دهیم تا در ماه‌های پایانی سال کشورمان با بحران افزایش افسارگسیخته گوشت قرمز روبرو نشود بنابراین از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و وزارت جهاد کشاورزی استفاده خواهد شد تا تولید گوشت قرمز رشد داشته تا از این طریق تورم آن مهار شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: صادرات دام به هیچ عنوان صورت نمی‌گیرد چون کشورمان در زمینه تامین گوشت قرمز خود همچنان با مشکلی روبروست.

وی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی یک وزارتخانه تخصصی در حوزه غذا و امنیت غذایی است به عبارت دیگر این وزارتخانه با اهمیت از حیث تامین نیازهای سفره خانوارهای ایرانی است.

وی افزود: حوزه فعالیت و ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی از اعماق دریاها شروع و تا آسمان‌ها ادامه دارد به‌طوری که از اعماق دریا در حوزه آبزی‌پروری و مراقبت از اکوسیستم دریایی و تولید غذا یا با توجه به توصیه مقام معظم رهبری اقتصاد غذا و دریاست.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در آسمان نیز باید مراقب پرندگان مهاجر باشد تا آنها منتقل کننده بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نباشند و باعث تلفات طیور و طیور صنعتی کشورمان می‌شود.

آقامیری عنوان کرد: بنابراین ماموریت اصلی وزارت جهاد حفظ امنیت غذایی و محدوده فعالیت آن از اعماق دریاها و زمین تا آسمان‌هاست و به‌طور کلی می‌توان گفت این وزارتخانه دو بخش مهم تولید غذا و سلامت غذا را دنبال می کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد در حوزه تولید غذا یکسری اهمیت‌ها وجود دارد به‌طوری که بیشترین حساسیت وزارت جهاد کشاورزی در تولید غذا روی کالاهای اساسی است به طوری که در این حوزه به گندم، ذرت، برنج، مرغ و گوشت قرمز وجود دارد.

به شرط تامین منابع، موافق افزایش قیمت خرید تضمینی گندم هستیم

این مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تولید گندم در سال جاری گفت: گندم کالای بسیار استراتژیک اساسی و راهبردی برای کشورمان است به‌طوری که تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی این است که در این زمینه به خودکفایی برسیم. به همین دلیل برنامه‌ریزی برای تولید 11 میلیون و 800 هزار تن تا 12 میلیون و 500 هزار تن است که نیاز خبازی‌ها و مصارف صنعتی کشور تامین شود.

وی افزود: هدف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گندم حمایت از کشاورزان است به‌طوری که حمایت جدی از تولیدکنندگان و کشاورزان داشته باشد، اخیرا در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم مسائلی ایجاد شده است.

آقامیری عنوان کرد: طبق قانون و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی توافقاتی قبل از عید بین شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی با گندم‌کاران برای بازنگری و اصلاح قیمت گندم انجام شده بود، به طوری که قیمت 15 هزار تومان تعیین شده بود، با این حال برخی گندم‌کاران به این امر معترض بوده و قیمت 16 هزار و 800 تومان را نرخ واقعی گندم می‌دانستند و اصرار به قیمت 17 هزار تومان داشتند.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی حامی تولید و کشاورزان است، بنابراین به شرط آن که دولت و سازمان برنامه و بودجه منابع مالی جدیدی به خرید تضمینی گندم اختصاص بدهد، قیمت خرید تضمینی گندم افزایش خواهد یافت و مخالفتی با افزایش قیمت آن وجود ندارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: بودجه فعلی‌ای که برای خرید گندم از کشاورزان به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شده است، گندم را با نرخ قبلی آن یعنی 13 هزار تومان متصور بوده است، با این حال دولت اعلام کرده مابه التفاوت 2 هزار تومانی قیمت گندم به کشاورزان پس از اصلاح قیمت این محصول و رسیدن آن به 15 هزار تومان را در آینده تامین خواهد کرد. لذا هرگونه افزایش قیمت دیگری نیز باید همراه با تامین منابع مالی آن باشد چون در غیر این صورت وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند به‌طور کامل مطالبات کشاورزان را پرداخت کند.

وی افزود: در سال گذشته قیمت گندم 11 هزار و 500 تومان بود که دولت هزار و 500 تومان یارانه کود به کشاورزان اختصاص داد، سپس برای جبران بخش دیگری از هزینه‌ها امسال دو هزار تومان به قیمت خرید تضمینی گندم اضافه شد.

دستور رئیس جمهور برای بررسی قیمت خرید تضمینی گندم

اقامیری همچنین در خصوص جلسات شورای قیمت‌گذاری گندم نیز گفت: نقشی در قیمت گندم نداشتم ولی کمیسیون کشاورزی معتقد به 17 هزار تومان بود، ولی شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به دلیل آن که پشتوانه مالی برای پرداخت هزینه به گندم‌کاران با  قیمت پیشنهادی ندارد و این محصول تعیین کننده قیمت 34 محصول دیگر کشاورزی همچون چغندرقند، کلزا، آفتابگردان، گلرنگ است با آن موافقت نکرد.

وی افزود: در سالی که مزین به رشد تولید و مهار تورم شده است نگاه دولت این است که با رشد تولید جلوی تورم را بگیرد. با این حال قیمت گندم هر چند که در بازارهای جهانی کمتر است، ولی نگاه وزارتخانه این نیست که با قیمت بازار جهانی از کشاورز خریداری کند چون هزینه‌های کشاورزان داخلی با توجه به تورم موجود در جامعه غیرمتعارف بوده و لازم است قیمت پرداختی به آنها بیشتر باشد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با توجه به درخواست و نامه نگاری‌های متعدد کمیسیون کشاورزی مجلس، اصناف و بخش خصوصی مرتبط با گندم رئیس جمهور دستور بررسی اصلاح قیمت گندم را به وزارتخانه داده است که با جدیت در حال بررسی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم هستیم.

پرداخت 10.5 همت برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مطالبات کشاورزان نیز بیان داشت: به‌عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی که متولی تولید هستم، وظیفه اصلی ما حمایت از کشاورزان است با هر گونه افزایش نرخ خرید تضمینی موافق هستیم به شرط آن که منابع مالی آن تامین شده باشد چون اگر چنین امری صورت نپذیرد کشاورزان برای دریافت طلب خود با مشکل روبرو خواهد شد و وزارت جهاد کشاورزی زیر سوال می رود.

آقامیری گفت: از اوایل سال 1402 کشاورزان گندم برداشت شده خود را تحویل سیلوها دادند و تاکنون با توجه به تامین منابعی که صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی 10.5 همت برای خرید گندم به کشاورزان تا اواسط اردیبهشت وجه پرداخت کرده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: از طرف دیگر تا اوایل خرداد ماه سال جاری 2 میلیون و 600 هزار تن گندم شرکت بازرگانی دولتی به‌عنوان متولی و سازمان تعاون روستایی به‌عنوان مباشر از کشاورزان گندم خریداری کرده‌اند که این میزان نسبت به بازه زمانی سال گذشته رشدی 41 درصدی و نسبت به بازه زمانی دو سال پیش رشدی حدودا 90 درصدی را به خود دیده است. این در حالی است که هم‌اکنون میزان خشکسالی در چهار استان کشورمان که عمدتا شمالی هستند، با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است.

پرداخت مطالبات باقی مانده کشاورزان

این مقام مسئول گریزی به پرداخت مطالبات دیگر کشاورزان زد و گفت: حمایت از کشاورز و تولیدکننده اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است به همین دلیل یک سری اقدامات مهمی از آغاز سال جاری صورت گرفته به طوری که در ابتدا طی مدت یک هفته مطالبات زعفران کاران پرداخت و سپس چهار روز بعد مطالبات پنبه کاران را پرداخت کردیم، همچنین در آینده‌ای نزدیک مطالبات شرکت‌هایی که تامین کننده بذر گندم هستند، پرداخت خواهد شد تا کشاورزان بتوانند برای کشت دوم خود بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

مشکلی در تامین شکر نداریم

آقامیری در خصوص کمبود شکر در بازار نیز گفت: نه کمبودی در این زمینه وجود دارد و نه وزارت جهاد کشاورزی مشکلی در تامین نیاز داخل دارد؛ تنها قیمت شکر در ستاد تنظیم بازار 25 هزار و 500 تومان تعیین شده که اختلاف نظری در آن وجود دارد و کمیته تنظیم بازار قرار است این هفته در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

نرخ شیر را به اتحادیه ابلاغ کردیم

این مقام مسئول در پایان در خصوص تعیین قیمت لبنیات عنوان کرد: پیشنهاد دامداران و اتحادیه‌ها افزایش قیمت شیر از 12 هزار تومان به 15 هزار تومان بود. وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه مخالفتی با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی با این نرخ نداشت، بنابراین آن را تایید و ابلاغ کرده‌ایم. هر چند که باید تصمیم نهایی توسط ستاد تنظیم بازار صورت گیرد.

گفت‌وگو: امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید