Iranian Agriculture News Agency

ایانا از آخرین وضعیت توزیع گوشت قرمز در کشور گزارش می دهد؛

کاهش تدریجی قیمت گوشت قرمز در سراسر کشور/ عرضه گسترده التهابات بازار را کنترل کرد

به گزار ش ایانا،  طی دو ماه اخیر قیمت گوشت قرمز با نوسان روبرو بود و حتی دست مایه برخی خبرسازی ها قرار گرفت. با این حال اما با توجه به افزایش واردات گوشت قرمز به کشورمان، عرضه گوشت منجمد انبار شده در شرکت پشتیبانی امور دام و نزدیک شدن به فروردین ماه و افزایش عرضه گوسفند در سراسر کشور به نظر می رسد این بازار آرام آرام روند کاهش قیمت به خود گرفته است.

کاهش تدریجی قیمت گوشت قرمز در سراسر کشور/ عرضه گسترده التهابات بازار را کنترل کرد

کاهش محسوس قیمت گوشت گوسفندی
در همین خصوص منصور پوریان اظهار کرد:

امروز قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی درجه یک بین ۱۲۰ تا ۱۲۸ هزار تومان و دام گوساله درجه یک بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان است؛ بنابراین قیمت لاشه گوسفندی در بازار بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان و قیمت لاشه گوساله بین ۲۴۰ تا ۲۶۵ هزار تومان است.
رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با بیان اینکه دام زنده با قیمت‌های مذکور مشتری ندارد، گفت: طی روزهای اخیر نیز بازار گوشت قرمز به ثبات خوبی رسیده بود و با توجه به افزایش عرضه دام زنده و عرضه گسترده گوشت به نظر می‌رسد روند قیمت‌ها همچنان کاهشی باشد.
پوریان تصریح کرد: علت، عرضه گسترده دام زنده و لاشه گوشت قرمز در آستانه شب عید و ایام نوروز زایش‌های مطلوب بهاره و برگشت دام‌ها از چراگاه‌ها و مراتع فصلی است.
وی پیش‌بینی کرد: برای ایام نوروز و نیمه فروردین ماه با روند کاهش قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در بازار روبرو خواهیم شد.
اواسط فروردین؛ موعد افزایش عرضه دام زنده به بازار
بسیاری از دامداران با توجه به بارندگی های مناسب در استانهای همجوار با رشته کوههای البرز و زاگرس و افزایش علوفه در چراگاهها و مراتع این مناطق ترجیح دادند دام های خود را به بازار عرضه نکرده تا آن ها به وزن بیشتری رسیده و از طریق فروش آنها سود زیادتری عاید آنها شود.
از این رو یکی از اصلی ترین عوامل افزایش قیمت گوشت قرمز همین عامل بود، که با توجه به افزایش عرضه دام زنده در اواسط فروردین ماه به نظر می رسد قیمت گوشت قرمز با کاهش محسوسی نسبت به گذشته روبرو شده و از التهابات دو ماه اخیر کاسته شود.
عرضه انبوه گوشت منجمد در بازار
با نوسان قیمت ایجاد شده در بازار گوشت قرمز با تاکید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع گسترده گوشت قرمز منجمد موجود در سردخانه های خود در بازار کرد. از این رو بخشی از تقاضای بازار برای خرید گوشت قرمز به این سمت هدایت شد.
هم اکنون مشاهدات خبرنگار ایانا از وضعیت بازار گوشت قرمز در فروشگاههای زنجیره ای نشان می دهد انواع گوشت قرمز گوسفند و گوساله منجمد با قیمت 150 تا 180 هزار تومان به دست مصرف کنندگان می رسد.
روند واردات گوشت قرمز/ استرالیا و رومانی به مبادی وارداتی اضافه شدند
آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در 11 ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نشان می دهد تاکنون 43 هزار و 400 تن گوشت قرمز به ارزش 190 میلیون دلار وارد کشور شده است که از این میزان حدود 40 هزار تن آن گوشت گاوی و بیش از 3 هزار تن آن نیز گوشت گوسفندی بوده است. برای واردات گوشت گاو 172 میلیون دلار و برای گوشت گوسفندی 17 میلیون و 400 هزار دلار ارز تخصیص یافته است، این میزان واردات در حالی صورت می گیرد که در مجموع 12 ماهه سال ۱۴۰۰ تنها 31 هزار تن گوشت قرمز به ارزش 142 میلیون دلار وارد کشور شده بود.
بنابراین این آمار حاکی از آن است که تاکنون 12 میلیون تن یا 47 میلیون دلار بیشتر از سال گذشته گوشت قرمز برای تنظیم بازار داخل، وارد کشور شده است، این در حالی است که در ماه جاری نیز واردات انواع گوشت قرمز برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و شب عید همچنان ادامه دارد.
امارات متحده عربی، برزیل، ترکیه، روسیه، گرجستان، مغولستان، هلند و هندوستان 8 مبدا واردات گوشت قرمز به کشورمان طی 11 ماهه سال جاری بوده اند با این حال گفته می شود بزودی از استرالیا و رومانی نیز واردات گوشت قرمز صورت می گیرد.
محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی نیز در این باره می گوید: مجوز واردات 250 هزار تن گوشت قرمز به کشور طی چند روز اخیر صادر شده و در مرحله ثبت سفارش و واردات این محصولات برای تنظیم بازار داخل هستیم.
وی افزود: از طرف دیگر عرضه گوشت گرم گوسفندی داخلی نیز در اوسط فروردین ماه با افزایش چشمگیری روبه رو خواهد شد به همین دلیل انتظار می رود قیمت گوشت قرمز با افت محسوسی روبه رو شده و به دست مصرف کننده برسد.

با این حال اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده اند که کمبودی در عرضه دام و گوشت ندارند و تنها بحث واردات را به منظور جلوگیری از روند افزایش قیمت و ثبات بازار انجام می دهند. به طوری که بنابر برآورد معاونت امور دام وزارت جهاد، سالانه 900 هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که این میزان جوابگوی نیاز داخل است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید