Iranian Agriculture News Agency

بعداز ظهر امروز انجام شد:

امضای تفاهم‌نامه همکاری مابین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت دفاع

وزارت جهاد کشاورزی و وزارت دفاع در زمینه حفظ منابع آب کشاورزی و امنیت غذایی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری مابین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت دفاع

به گزارش خبرنگار ایانا، تفاهم نامه همکاری در حوزه کشاورزی مابین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عصر امروز در وزارت دفاع برگزار شد.

در این مراسم، علیرضا مهاجر معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و روز میلاد امیرالمومنین (ع) اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای جنگ تا امروز در کنار وزارت دفاع بوده است و امروز هم در زمینه امنیت غذایی که مهمترین از ماموریت های کشور است از همراهی وزارت دفاع بهره‌مند خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در زمینه استفاده از علم در مزرعه و دستاوردهای نوآور در دنیا در بخش کشاورزی استفاده کنیم و وزارت دفاع در زمینه استفاده از پهپاد در سم پاشی، تصویر برداری، پیشگیری در آفات گیاهی، آبیاری های نوین و زیر سطحی وزارت جهاد کشاورزی را یاری کند.

مهاجر خاطرنشان کرد: تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش ضریب امنیت غذایی در کشور خواهد بود.

در ادامه این مراسم، مهدی نامجوی معاون مهندسی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: توجه به توسعه کشاورزی حفاظتی و روش های نوین آبیاری از دیرباز در وزارت دفاع مورد نظر بوده است و مقام معظم رهبری هم توجه ویژه ای به بخش کشاورزی و به ویژه بهره وری آب دارند.

وی افزود: بیش از 24 هزار هکتار اراضی در دست کشت است که 6 هزار هکتار آن از قبل اجرا شده و مابقی آن در تفاهم نامه جدید قابلیت اجرا دارد.

نامجوی گفت: وزارت دفاع از مازاد بخش دفاع می تواند برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین برای داده های مکانی و تصاویر ماهواره ای در بخش کشاورزی استفاده کند.

گفتنی است؛ در راستای تحقق موضوع بهره وری آب در اراضی کشاورزی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تفاهمنامه ای با موضوع حفظ منابع آب و خاک با استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای موجود در اراضی کشاورزی تحت پوشش وزارت دفاع با رویکرد کشاورزی حفاظتی به منظور افزایش بهره وری آب و پایداری تولید با فراهم ساختن منابع تسهیلاتی و اعتباری و سرفصلهای ذیل منعقد شد. 

۱ - آماده سازی و همکاری موثر ،آموزشی تحقیقاتی و کاربردی در اجرای طرحهای کشاورزی حفاظتی در اراضی کشاورزی آبی دیم و مراتع در مجموعههای تحت مدیریت وزارت دفاع 

۲ - همکاری و ارائه تصاویر ماهواره ای در راستای شناسایی آخرین وضعیت اراضی کشاورزی، مراتع و کانون های گرد وغبار. الزام مجموعه های تابعه وزارت دفاع در اجرای طرحهای کاهش مصرف ،آب افزایش بهره وری آب و افزایش ماده آلی خاک

۳ - استفاده بهینه از ظرفیت‌های صنایع دفاعی در طراحی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی حفاظتی

۴ - همکاری در طراحی و اجرای تاسیسات آب شیرین کن به منظور توسعه کشاورزی در مناطق کمتر توسعه یافته برای تامین مطمئن آب کشاورزی 

۵ - معرفی واحدهای کشاورزی تابعه وزارت دفاع جهت اخذ تسهیلات بانکی به منظور خرید تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی.

۶ - ارائه آخرین دستاوردها و یافته های علمی در زمینه کشاورزی حفاظتی به منظور اجرا در مجموعه های تابعه وزارت دفاع ارائه خدمات آموزشی پژوهشی مشاوره ای و برگزاری نشست‌های تخصصی با رویکرد افزایش بهره وری آب و تولید پایدار  برگزاری بازدیدهای علمی و میدانی از سایتهای موفق در بخش کشاورزی حفاظتی 

۷- معرفی واحدهای کشاورزی تابعه وزارت دفاع جهت اخذ تسهیلات اعتباری در زمینه توسعه سیستمهای آبیاری نوین در مجموعه های تابعه وزارت دفاع از جمله مفاد این تفاهمنامه همکاری مشترک میان دو وزارتخانه محسوب می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید